Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Baabis

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Baabis

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Första försöket var från iPaden men ingen text kom med, försöker nu från datorn. Skall gå med båt från Gibraltar och hem till Sverige och letar efetr dom billigaste ställena att handla diesel. Gibraltar sker givetvis första bunkringen andra kommer att ske i norra Portugal eller norra Spanien. Tredje runt kanalöarna, England eller Frankrike. Sista blir troligtvis i Tyskland. Någon som känner till var den billigase dieseln finns i dessa områdena?
  2. Bränsleförbrukning har jag fått från 2 olika håll varav den ena ägt en Princess 60, när han låg i 10 knop förbrukade han 30 liter i timmen 3 liter per distans. andra källan har ägt lika dan båt och vart med och kört hem flertalet liknande båtar från Medelhavet där han menade sig på att förbrukningen vid 9 knop är den ultimata. Men från att haft med i budgeten 12 000 liter och nu vara nere på under 5 000 tycker jag är helt ok, även om det blir 6 000 liter ligger jag ju bra till mot budgeterat. Frakta på bil eller båt är inget alternativ för det är ju mitt livs resa. Erfarenhet på sjön har jag med 25 år som skeppare på en 33 meters båt. VHF vana i yrkestrafik har jag med. ;-) Tidvatten har jag däremot ingen praktisk erfarenhet av men teoretisk. Har köpt en PC med MAXSEA fishing pro på där alla tidvatten data finns, laddat ner Navionic till iPad. Forgus du hittade rätt. ;-) Kielkanalen är inplanerad om jag har rätt besättning vid tidpunkten. Övriga kanaler tror jag att jag avstår pga alla broar och slussar, har hört att fri höjd under broarna ligger på ca 2,5 meter och det räcker inte. Tackar för alla tips och synpunkter fortsätt gärna med fler.
  3. Har inte fått exata kostnader vad det kostar att frakta men det blir specialtrnsport, 17 meter lång och 4,85 bred. Bränsle om man ligger i 9 knop klarar man sig på ca 4-4500liter vilket jag fått indikation på att detta är det absolut billigaste.
  4. Danmark har så mycket att erbjuda så det beror helt på vad du är ute efter. Jag har vart mycket i Danmark sjövägen både i jobbet och semester. Bornholm har jag nästan bara vart i jobbet. Det mesta är dyrare i Danmark än Sverige. Nexö är Bornholms mest aktiva fiskehamn men även plats för fritidsbåtar, finns det mesta här. Nordöstra Bornholm har jag bara vart med bil men de flesta hamnarna verkar mycket trevliga och inbjudande. Tejn och Allinge är också värda att stanna till, hörde iofs att det går dåligt för de flesta företagen i Tejn och några butiker och resturanger stängt igen. Rönne är ju lite större hamn men att komma upp på torget i Rönne är en trevlig upplevelse med flera mysiga matställen och flera butiker. Sedan gör jag ett hopp upp till Läsö då jag inte vat i några utav Hamnarna däremellan sjövägen mer än bara stanna till för att byta besättning. Läsö Österby är väldigt tevligt med fin hamn och fina stränder, här finns allt annat du behöver med. Limfjorden med dess fina gästhamnar kan nog rekomenderas de flesta. Hals, Saeby, Srandby och Skagen är också att rekomendera, fina hamner, fina stränder och allt annat med. Runda Skagen och fortsätta på Danska västkusten är enligt min smak inte detsamma. Mera yrkes- fiskehamnar här, visst är man välkommen med fritidsbåt men det är ändå inte detsamma.
  5. Har vart nere i Spanien nu och gjort besiktning och provtur. Exelent condition visade sig vara normalskick för sin ålder dvs många så ting som behöver åtgärdas. Provturen gick bra förutom lätt rök i maskinrummet. Alla dynor ute behöver bytas, kapell i sådär skick. Säljaren var så angelägen att bli av med båten att han slog av ytterligare ¤20 000 som jag kunde ha till förbättringar, service och reparationer. Jag hade budgeterat ¤15 000 till detta så enligt budget har jag nu ¤35 000 till att få båten i exelent condition vilket jag tror är fullt möjligt. :-D
  6. Funderar på att skriva reseblogg under resan men då behöver man internet. Internet via satellit är både dyrt och långsamt så det är inget alternativ. Finns det andra förslag, köpa kontantkort för GSM? Finns det i alla länder? Kostnader? Tackar för era svar. Fyll gärna på med många fler erfarenheter, tankar och ideer!
  7. Jag kommer att börja resan på costa del sol kusten. Om jag ligger en fart på 18-20 knop skall enligt uppgift bränsleförbrukningen vara ca 5-5,5 liter per distans (ryser vid tanken) kommer då bara 3-350 NM på en tank. Med en fart på 10 knop ca 3 liter/NM. Räknar därmed att behöva bunkra i de flesta länder på vägen upp. Då båten räknas som skepp hoppas jag på att kunna få skattefri diesel. Någon som kan mer om detta internationellt? I Sverige har jag kollat med skattemyndigheten och det är ok. Båten är klassad för charter med upp till 12 passagerare och går då in i kategorin komersiellt fartyg. Alla förslag på bra bunkrigshamnar mottages tacksamt. Kommer att göra en besiktning med engelsk besiktningsman för att få alla tillstån och certifikat i ordning innan avresa. Plotter och radar finns ombord men saknar AIS viket jag funderat på att installera. Tyda instrumenten är inga problem då jag jobbar/jobbat som skeppare på 33 meters båt i Östersjön och upp till Nordsjön i 25 år, men aldrig kommet längre än Nordsjön (syd Norge). Momsen är betald och pappren skall finnas ombord och får fortsätta att åka med mig. ;-) Beräknar att resan tar mellan 3 och 6 veckor beroende på väder, hur mycket man vill stanna i de olika hamnarna och familjens uthållighet. ;-)
  8. Säker på att båten finns kan jag inte vara förrän jag satt min fot ombord, vilket sker 3 juni isamband med besiktning. Efter detta är det 14 dagar till betalning. Glömde skriva att båten är under Brittisk flagg och kommer att forsätta vara så under min ägo med. Mäklarfirman är en större brittisk mäklarfirma så jag tror/hoppas att dom är trovärdiga.
  9. Hej! Jag la bud på en båt nere i Spanien, budet låg lång under begärt pris så döm om min förvåning när mailet kom: budet är accepterat. Nu knackar verkligheten på dörren, båten skall hem. Det är en princess 560 (17,2m lång) som skall köras från Spanien (medelhavs sidan) och hem till Sverige. Marchfarten är ca 16-18 konop men jag kommer att periodvis ligga lägre farter för att spara bränsle. Går man efter kusten även i Biscayabukten blir det en resa på ca 2 200 NM. Nu dyker det upp massor av frågor. Jag har 25 års erfarenhet av båtlivet här uppe i norr men har hört att det skiljer sig en del mot vad som nu står för dörren. Jag har behörighet som räcker till. Vad jag läst på nätet så kan vädret vid Portugals kust vara nyckfullt. Vad skall man tänka på här? Även Biscaya är ju känt för sitt väder. Hur skall jag planera här? Det kommer ju att gå åt en hel del bränsle på vägen. Någon som har erfarenhet av skattefri diesel på en sådan här resa med sådan här båt? Har läst om tidvatten när jag läste min skepparbehörighet (för ca 20 år sedan) men aldrig praktiserat detta i verkligheten. Vad tänka på här? Sjökort behöver införskaffas för hela resan. Vad rekomenderas kvalitet och prismässigt? Fyll gärna på med era tankar och erfarenheter. Resan beräknas börja ca 30 juni 2011. Tacksam för svar, erfarenheter och synpunkter. MVH Baabis
×
×
  • Skapa nytt...