Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

dynan

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om dynan

  • Placering
    Kadett
  1. Hej alla, och hej på dig uthyraren om/när du läser detta inlägg. Först vill jag ge ett stort tack till alla som varit med och delat sina kunskaper och åsikter i den här tråden. Jag ringde upp uthyraren igår och det blev en ganska lång diskussion, men han hade väldigt svårt att överge tanken på att jag skall vara med och betala för ett nytt segel, han anser att man inte kan värdera seglet efter ålder (enligt t.ex trygg hansas modell) då han menar att han brukar gå mycket för motor och att seglet därför inte har använts/slitits så mycket och att dom beräkningsmodellerna inte tar hänsyn till det. Han menade också på att en värdering hos en segelmakare är irrelevant, då dom är partiska, att det är som att fråga en bilhandlare hur gammal bil är värd, när man skall köpa en bil så säger dom andrahandsvärdet är högre än det verkligen kommer vara, när man skall lämna en bil som inbyte så värderar dom att andrahandsvärdet är lägre än vad det är. Han tyckte därför det var helt meningslöst att lämna in seglet för värdering. Och han var heller inte intresserad av att jag skulle gå och leta upp ett begagnat segel som han kunde få som ersättning. Han menade på att de segel som finns på begagnatmarknaden är slut då seglare aldrig köper ett nytt segel förrän det gamla är slutseglat och att om jag då hittade ett segel som kunde ersätta hans segel så skulle det vara slutseglat och därmed mycket sämre än hans enligt honom 13 år gamla segel som inte har seglats så mycket. Jag menade på att det nog är så att hans segel helt enkelt var slutseglat också med tanke på vad som hände men det ville han inte gå med på. Jag visste inte riktigt hur jag skulle bemöta hans argument så det slutade med att jag suckade och förklarade igen att jag aldrig kommer gå med på att betala en stor del på hans nya segel. Han insåg väl också att vi inte kommer så mycket längre så han tyckte att för att få saken ur världen så kunde vi mötas halvvägs, och att vi gör det enkelt för oss och betalar hälften var av ett nytt segel. Då tänkte jag istället att varför inte göra det enkelt och låta han läsa den här tråden, så jag sade åt honom att jag ska maila honom ett förslag så lade vi på. I mailet så skickade jag en länk till den här tråden, och bad honom att läsa igenom den noga. Och så skrev jag att mitt erbjudande är att han får behålla depositionen på 3000kr men att jag inte kommer betala ett öre till och att han skall vara glad att jag inte kräver tillbaka en del av hyran. På kvällen sen fick jag ett sms från honom där han skrev Erbjundandet OK. (Och till dig, uthyraren om/när du läser detta inlägg, så får du accepetera att jag skrev hela historien här plus det här sista inlägget, dels har jag inte sagt ditt namn samt att alla de som varit så hjälpsamma och lagt ner tid på _vår_ konflikt förtjänar att höra hur det slutade, och du har all rätt att svara här själv om du vill ge din version på historien, om den skiljer sig från min) Senast ändrad av dynan | 23 juli 2011 | 14:10
  2. Hej oj vilka utförliga svar Jag kollade upp med mitt försäkringsbolag ang ansvarsförsäkring och det visade sig att den inte täcker fall där man hyr en båt. Handläggaren jag pratade med kunde dock inte ge svar på om dom kan bistå mig med hjälp/rådgivning ang skadeståndet som säljaren kräver. Även om inte min ansvarsförsäkring täcker den här händelsen, är det ändå så att dom kan bistå mig vid diskussioner med säljaren om hur mycket jag skall betala i ersättning? Ju mer jag tänker på det desto mer känns det fel att vara med och betala en stor del på ett nytt segel och att det känns ganska självklart att göra en bedömning av vad det gamla seglet är värt. Jag har ringt runt nu till några segelmakare och försökt ta reda på det, men dom har svårt att ge uppskattning då varken jag eller säljaren vet hur gammalt seglet är, men det borde vara mer än 12 år då han sa när jag ringde på annonsen att han haft båten i 12 år och han har inte själv köpt nytt segel. Man kanske kan lämna in seglet hos en segelmakare så kan dom titta och göra en bedömning? Kan man kräva av säljaren att man skall få komma och hämta seglet för att lämna in det hos en segelmakare för bedömning? Att gå efter listan som Peter_K postade känns ju som den enklaste lösningen. Det är ju ganska mycket mindre än vad uthyraren vill ha. Ju mer jag tänker på det desto mer irriterad blir jag, om det hade suttit en bra storsegel på båten hade detta aldrig ens hänt. Nu tvingagdes vi segla utan storsegel i flera dar vilket och sen vill han man skall betala så stor del av ett nytt segel.
  3. Hej, i handlingarna som upprättades när vi hyrde båten så står det att den skall återlämnas i samma skick som när vi mottog den och eventuella skador som uppkommer på båten skall täckas av den som hyr båten om det är så att skadan inte täcks av försäkringsbolaget. Jag har försökt hitta ett begagnat storsegel som ersätter men utan resultat. Jag är inte medlem i kryssarklubben, kan man få hjälp där trots att man inte är medlem eller om man blir medlem nu?
  4. Hej! Jag har en fråga och skulle gärna ha lite synpunkter från er här på forumet. För några veckor sen så kom jag hem från en segelbåtstur där jag tillsammans med min rörelsehindrade kusin hyrde en Forgus 31. Min kusin har länge haft en dröm att komma ut och segla men samtidigt lätt för att bli sjösjuk så vi var inställda på en lugn resa inomskärs. De första dagarna seglade var det ganska lugnt väder, runt 3m/sek. Den fjärde dagen gick vi först ut för motor då det blåste lite mer, runt 6m/sek och ville komma ut en bit innan vi hissade seglen. Jag rullade hissade upp storseglet och började sedan förbereda för att rulla ut genuan som krånglade lite. Plötsligt kom det en kastvind och vi ser hur hela storseglet revar upp sig på flera ställen. Jag fick panik och för att inte riskera att seglet skulle revas upp ännu mer så båten gick upp i vindögat för att ta ner seglet. I samma ögonblick börjar seglet fladdra som bara den och det blir ännu fler revor. Resten av veckan seglade vi med bara genuan och filosofierade på hur storseglet kunde gå sönder. När veckan var slut och vi kom tillbaka till land så vidade jag seglet för ägaren som blev minst sagt förbannad. När han vände bort huvudet så hörde jag hur han sa att han bennemig inte skall hyra ut till personer med handikapp i fortsättningen. Jag vet inte om han syftade på min kusin eller inte men jag blev väldigt illa berörd av detta. Jag skyndande mig att packa ur våra saker och i den konstiga situation som uppstod så sa jag åt honom att han får ringa mig så får vi diskutera vad det kommer att kosta oss. Han ringde upp mig och han har kollat upp hos en segelmakare om det går att laga seglet men svaret var att detta ej var möjligt. Ett nytt storsegel kostar 18.000 men han säger att han tycker det är oschysst om vi skall ta hela smällen så han erbjuder sig att betala 30% av detta. Då jag redan har betalat 3000kr i självrisk så kommer jag behöva betala ytterligare 10600kr vilket känns lite högt om jag går efter magkänslan, det var ju ändå ett gammalt segel som gick sönder. Jag har sökt runt på nätet om liknande fall men inte hittat något så därför ställer jag frågan här. Är detta rimligt? Om inte, vad är isåfall rimligt?
  5. Hej! Jag skall ner till Danmark imorgon för att titta på en båt som en handlare säljer för en kunds räkning. Det är en Bayliner från -88. Om det inte är något stort oväntat fel på båten och det går att göra något på priset så är chansen stor att det blir ett köp. Då jag aldrig har köpt något i den här prisklassen så är man givetvis lite orolig för allt runtom, med betalning etc. Hur går det generellt till? Det känns ju lite darrigt att betala hela beloppet nu med en gång då jag först kan hämta hem båten förrän om 1.5 vecka. Samtidigt om man köper båten och den ligger i någon annans hamn/hamnplats. Man vill ju gärna få med sig saker direkt när man betalar. Betalar man sig 10% handpenning och skriver ett kontrakt så att säljaren under inga omständigheter får sälja båten till någon annan? Hur är det med försäkring, måste jag teckna en försäkring i samband med att jag lägger handpenningen? Det är många frågor som susar runt i mitt huvud och jag har säkert missat hälften men några kloka ord som kunde lugna mig vore mycket tacksamt. Hälsningar Viktor
  6. Hej Bo Tack så mycket för ditt inlägg. Jag har kikat en del på Bayliner 2858 och det känns som den skulle passa mig väldigt bra. En stor fördel för mig är att den även på höjd samt bredd precis går in genom porten i min lilla verkstad. Jag kan ju inte direkt påstå att utbudet är stort av den här båtmodellen, finns 5 st ute på blocket nu. Eller det kanske anses vara mycket i båtsammanhang? Istället för att göra ett impulsköp nu i sommar för att försöka fånga sista delen av sommaren så kanske man skall se det som ett vinterprojekt och ta hela höst-vinter-vår på sig att försöka hitta en som matchar ens önskemål precis. Jag har hört att det är viktigt att försäkra sig om att inte träbalkarna som är ingjutna i botten är rötna. Hur gör man detta när man inte kommer åt dom? Mvh Dynan Senast ändrad av dynan | 28 juli 2009 | 23:01 Senast ändrad av dynan | 28 juli 2009 | 23:19
  7. Hej alla. Nu är det äntligen dags att köpa riktig båt. En bagagnad flybridgebåt upp till 10 meter är siktet inställt på, max 300.000 får den kosta. Jag har ingen direkt brådska, utan vill hitta ett exemplar som passar mig så bra som möjligt. (Jag kommer lägga ut en hel del pengar på att handikappanpassa båten då jag har en sjukdom så då vill jag ha ett så bra grundobjekt som möjligt) När på året kan man förvänta sig hitta flest exemplar av båtar som är till salu med de här kriterierna. På sommaren eller på hösten? När skall man passa på att slå till? Jag är lite rädd för att slå till nu för att sedan se att utbudet ökar enorms till hösten. Eller tvärtom. Hoppas någon kan ge lite tips då jag har aldrig köpt begagnad båt innan. Mvh Dynan
×
×
  • Skapa nytt...