Gå till innehåll
tisdag 04 november 2025

sigge_1

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    833
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    3

sigge_1 senast vann den dag 24 Juni

sigge_1 hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

51 Expert

Om sigge_1

  • Placering
    Konteramiral

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag har under sommaren gått Onsala > Nordkoster med båten och det har fungerat fint hela tiden och kommer så att fortsätta till 2027. Jag försöker inte heller sälja någonting alls, det var ett erbjudande då en bekant till mig har 5st i lager på sin firma, samma företag där jag köpt min. Om du läser ordentligt så skriver jag också att jag kanske inte skulle köpa en till fullpris idag utan i så fall valt en annan modell av samma märke. Att utgå från att folk som man inte vet något om är lurendrejare som vill sko sig på allt och alla säger kanske mer om dig än om mig. För att vara övertydlig så säljer jag inte trackers eller har något med CPH trackers att göra mer än att jag har 2st trackers från dem. Vill jag sälja något så lägger jag det under köp och sälj. Det var dumt av mig att ens nämna det tidigare i tråden, ursäkt för det.
  2. Det är helt riktigt och du har helt rätt, den kommer att lira till 2027 åtminstone vilket fungerar för mig. Dessutom bra rabatt på försäkringen hos Atlantica som jag har på min ena båt, kanske hos andra bolag med. hade nog inte köpt den idag för 1800kr dock, då hade jag valt deras mer långsiktiga alternativ.
  3. Jag har i flera år kört och har precis installerat ytterligare en av cobblestone varianten. Du har flera olika lägen på dessa där jag personligen valt "parking" vilket betyder att så fort min båt rör sig skickar den position, så jo det finns geofence. Du kan också välja att få position veckovis/dagligen / live. Vill du köpa en för test till ett väldigt, väldigt förmånligt pris så skicka ett meddelande. Finns 5st till salu.
  4. Jag kan tycka att gränsen är lite låg men ser heller inte hur det kan störa någon. Vid vilket tillfälle då du tänkt att framföra en bil eller båt har du över 0,2? Kör jag min semesterbåt skulle jag aldrig få för mig att dricka överhuvudtaget innan jag lagt till för dagen, kör jag min styrpulpetare och dörjar makrill kan jag ta med ett par gröna Tuborg utan att riskera att passera 0,2.
  5. Den nya axeln från shiftshaft är just en axel som man mycket riktigt sticker upp underifrån, du sätter sedan på "örat" på toppen av axeln vilken har splines och låser fast den. Klart. Ja, du beställer från USA. Guide här: https://www.shiftshaft.com/how-to-guide
  6. Jag har monterat shiftshaft och kan verkligen rekommendera det. Om jag minns rätt behöver förgasarna tas loss men som jag minns det gjordes hela operationen på någon timma. (förutom att jag köpte lång axel när jag skulle ha kort och fick kapa och svetsa om den)
  7. Helt fantastiskt att det finns personer som Mercury_44XS , vilket jävla supersvar du fått med många kloka grejer att felsöka. Jag har själv hållit på en hel sommar och bråkat med en likadan motor med liknande fel, det visade sig till slut vara termostaterna hur konstigt det än låter. Detta är super-enkelt att kolla och kan vara väl värt att kolla innan du river vidare. Lås tråden om min motor här:
  8. Hej, känner inte till skillnaden mellan 185 och 190 tyvärr. Jag har 115hk och båten går bra och planar med 5vuxna i. Bytte från Micore 570cc till denna senast. Micoren är också sjövärdig och väldigt trevlig men har en del nackdelar; du kan inte sitta framför den negativa rutan, samma ruta tar heller inte fartvind i någon större utsträckning vilken för att det blir kallt att åka längre sträckor. Det enda rutan gör är att se cool ut vilket den gör bra. Yamarin i samma storlek skulle jag påstå är i princip samma båt, har hört att det är avhoppare från Yamarin som startade AMT. Om det stämmer eller inte vet jag ej. Jämfört med Yamarinen har denna smartare förvaring tycker jag. Dock mest en slump att det blev en AMT istället, gillar Yamarin starkt. Ryds har jag bara haft ett par lite äldre modeller men det är helt klart bra båtar det med. Jag fiskar hummer, med Danmark som närmsta granne så jag åker en del i grov sjö, till skillnad från yamarin (även den lite äldre) och framförallt Micore har min AMT aldrig "dykt" d.v.s gått ned med fören och tagit in 100liter vatten. Den känns trygg i alla väder.
  9. Kolla på AMT 185R, många smarta lösningar bland annat uppfällbart kapell dolt under lucka i aktern. Klarar bra med sjö och har höga fribord, många förvaringsfack, även spöfack. Självläns. Alla trivs med olika men jag har haft Ryds, Yamarin, Micore och detta är den båt JAG trivts absolut bäst med.
  10. Svarar mig själv på mitt tidigare postade ämne där jag trodde det var fel på IAC ventilen eftersom instrumentet blinkade felkod engine 3ggr, sedan 2ggr. Det visade sig inte vara IAC ventilen utan ett hål på avgassidan på motorn, under kåpan som gjorde att avgaserna delvis gick ut under kåpan och motorn fick således avgaser istället för luft. Dessa motorer har en gängad plugg på babord sida av motorn långt bak, pluggen skall enligt andra forum bytas från den felaktiga som rostar sönder och sedan tar med godset, till en i mässing. Skall ha varit en servicebulletin på detta men pluggen på min motor har inte bytts trots årlig service på auktoriserad verkstad. Se till att byta ut pluggen om ni fortfarande kan. Blir den som min på bifogade bilder blir läget mycket tråkigare..,.. Ursprungligt inlägg: Har fått problem med min motor, instrumentet blinkar med engine 3ggr, sedan 2ggr. I min instruktionsbok står det att jag skall uppsöka serviceverkstad men jag tänkte göra ett försök själv först. Enligt det jag hittat på nätet betyder blink 3-2 på check engine IAC ventil, någon som kan verifiera detta? Har vi andra funderingar?
  11. Har fått problem med min motor, instrumentet blinkar med engine 3ggr, sedan 2ggr. I min instruktionsbok står det att jag skall uppsöka serviceverkstad men jag tänkte göra ett försök själv först. Enligt det jag hittat på nätet betyder blink 3-2 på check engine IAC ventil, någon som kan verifiera detta? Har vi andra funderingar? se bifogad film, motorn går som skit. Tacksam för input. Med vänlig hälsning, Martin 76807326878__1DD16AC1-6D8C-4E01-A6AC-CE55788294B6.MOV
  12. Ok, stort tack. Men stigning o.s.v, kan jag allså köpa valfri "5" propeller och det är samma stigning o.s.v som jag har idag? Behöver jag kolla på den andra propellern eller Blir det rätt automatiskt?
  13. Någon som på ett kortfattat sätt vill förklara vad jag kan välja / vad jag skall leta efter som ersättare till m8na nuvarande proppar där hubbarna flyttat sig. Vad betyder G5? Vad betyder F efter G5? Räcker det att kolla beteckning på ena proppen? Måste erkänna at5 detta är förvirrande. Här inne finns mycket kunskap, någon som vill ta sig tid att förklara? Med vänlig hälsning, Martin
  14. Om du googlar Suzuki df 115h manual release screw så finner du vad du söker, den sitter på sidan. Högst troligt BB sida.
  15. Hej, nu har även jag trillat över detta problem och ruttnat lite. Fjärren kass, skulle programmera in en ny fjärr, då är såklart programmerings-knappen på motorn kass så det inte går att mata in koden. (sprucket hölje så jag får skylla mig själv) Suzuki DF115. Någon som har koll på hur man kopplar bort det och kan skicka en beskrivning?
×
×
  • Skapa nytt...