Gå till innehåll
lördag 19 juli 2025

Mercury_44XS

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    571
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    16

Mercury_44XS senast vann den dag 18 Juli

Mercury_44XS hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

144 Expert

Om Mercury_44XS

  • Placering
    Flottiljamiral

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej Ryds 510 GT hade inte bordsskiva men efterföljaren 510 GTI hade som tillval, se bilder i länk nedan. Det skiljer även på innerlinen mellan dessa modeller och bordsskivan kunde även användas som iläggsskiva för solbädd. https://www.skipperi.se/hyra-båt/ryds/crossmax-gti-510/5737 Klicka på visa bilder och bläddra framåt. Så sannolikt eftermonterat uttag för stödbenet till en bordsskiva på din 510 GT. Ja det är ju inte helt omöjligt om någon av föregående ägare missat att täta ordentligt mellan flänsen på uttaget och durken på båten. För det är väl inget hål i botten på uttaget? Tycker mig skymta en logotyp i botten, kan du se vad det är? Är det gänga invändigt i uttaget? Har du mycket vatten i dubbelskrovet? Kan ju även komma från en otät dyvika (bottenplugg), otät bordsgenomföring till självläns (om det finns) mm. Du får kolla runt lite på durken och titta efter misstänkta ställen det kan läcka genom. Om du lossar och tätar om, använd SIKA 591 eller liknande, inte silikon. Mvh Pär
  2. Ja jag hoppas verkligen att alla förstår att bensin använder man i Ottomotorer (som har tändstift) och definitivt INTE i Dieselmotorer... När jag skrev detta inlägg så syftade jag på den överdrivna användningen av startgas i såväl 2-takts som 4-takts Ottomotorer. Borde egentligen ställas på väldigt undanskymd på mackarna och bildelsbutikerna och nästan bud på att man skulle behöva licens för att få köpa (ironi). Startgas kom ju till för att underlätta start av dieselmotorer under kalla vintermånader, inte avsett för Ottomotorer som drivs med bensin. I vintras körde jag ett ärende till storstan och på hemvägen sinade spolarvätskan som det går åt mycket av på skitiga Skånska vintervägar. Stannar på första bästa mack och lyckas till slut hitta en 1,5 liters påse med färdigblandad spolarvätska som stod gömd bakom 200 flaskor K-sprit🤔 Går in till kassan och ska betala och där på disken står också en hel drös med K-sprit flaskor. Va? Vem köper K-sprit idag när det är minst 5% etanol i bensinen och mer än 90% av personbilarna med Ottomotor har insprutning? Till råga på allt så stod det en handtextad skylt: "Glöm inte K-sprit"🤣 Var ska de hälla K-sprit i elbilarna? //Pär
  3. Det som du kallar "hydraulisk konstruktion" är "Power Steering" och är en hjälpservo som har ett visst glapp för att manövrera riktningsventilerna i servocylindern så att den styr på rätt håll. Därför skrev jag tidigare: Då får man bort det lilla glapp som är helt normalt när styrkabeln sitter monterad och när någon håller emot känner man endast ev. glapp i styrväxeln. Därför är det viktigt att styrkabeln är demonterad när man kollar ev. glapp i kuggstångsväxeln som även den har ett litet glapp som är normalt. Alltså helt glappfritt kan man inte få det med mekanisk styrning och power steering. Så kolla en gång till med styrkabeln demonterad från hjälpservon och styrarmen på drevet och någon måste hålla emot styrkabeländan. Känn hur mycket glapp det är mellan kuggstång och pinjong eller om det endast är rattnavet som glappar vilket inte är ovanligt. Vill man ha helt glappfritt får man göra som patrikflink gjort, demontera den mekaniska styrningen samt hjälpservon och ersätta detta med enbart hydraulisk styrning. Men då går man miste om hjälpservon som kan vara bra ibland och fler rattvarv än mekanisk styrning. Eller Comstedt har hydraulstyrning för Mercruiser Alpha One med servo som kostar 16 315 kr. Men man får fler rattvarv än med mekanisk styrning. En vanlig styrväxel klarar oftast max 235 hk så det rekommenderas inte. En ny kuggstångsstyrning pinjongdel ca 5000 kr + styrkabel med kuggstång ca 4500 kr beroende på längd. //Pär
  4. Hej alla! Vill bara säga några ord om startgas, flytande packning och AI. Startgas Startgas verkar vara ”hemmaskruvarnas”, ”vedbodtrimmares” och ”förståsigpåarnas” lösning på alla problem men det löser inga problem, snarare tvärt om så ställer det till problem som man inte har. Startgas skall inte användas alls på någon motor om det inte står i instruktionsboken att man skall göra det, som på morfars gamla Berg Skandia diesel med en typ av förkammare (låg kompression) och vevstart. Där var man tvungen att använda glödpluggar som sattes i en hållare i insuget eller eter/startgas för annars var den omöjlig att få igång. Startgas består av bl.a. eter och vissa aerosoler och är mycket lättantändligt och därmed mycket brandfarligt. Startgas har en flampunkt på <0o C och en antändningstemperatur på ca 170o C. Jag har fått in 2-taktsmotorer på verkstan där man försökt få igång med hjälp av startgas vilket slutat i ren katastrof med utblåsta packboxar och på någon motor hade t.o.m. vevhuset spruckit p.g.a. att startgasen exploderat i vevhuset. Inte lika illa på en 4-taktsmotor men det kan även här sluta i katastrof med i värsta fall en motorbrand och brännskador på den som sprutar in startgas i motorn. Använder man startgas på en modern 4-taktsmotor med insprutning (EFI) är det mycket stor risk att sensorer i insuget blir förstörda. Så snälla sluta prova om motorn startar med startgas. Istället för startgas kan man använda bensin om man misstänker att ett fel beror på bränslebrist. Bensin har man då i en som jag kallar för ”klunkflaska” och det kan man köpa eller göra en egen. Bensinen skall givetvis vara oljeblandad om det är en 2-taktsmotor (även med separatoljesmörjning). Två typer av flaskor man kan använda för att snapsa en motor med där man misstänker bränslebrist. Den första till vänster kan man ansluta en bit transparent bränsleslang för att underlätta och komma in i förgasar halsen. Kan även användas för att fylla upp ett tomt flottörhus på inombordare/drevmotorer genom avluftningspipen på flottörhuset när man renoverat eller rengjort en förgasare. Jag fördrar den första flasktypen som är mer mångsidig. Men man måste ta det varligt och inte vräka in bensin... OBS! Spruta aldrig in bensin i spjällhuset på en modern 4-taktsmotor med insprutning, det blir samma som startgas och man förstör sensorer som sitter i insugningsröret. Startar inte en insprutningsmotor, kontakta verkstad... Flytande packning/packningsklister Detta är också tyvärr ett gissel som bara ställer till problem och jag vet inte var gemene man har fått detta ifrån att man skall kleta ner en hel motor eller förgasare med div. flytande packning, packningsklister eller RTV-silikon. Vet inte hur många förgasare jag rengjort under alla år men det är många. Totalt fulla med rester av silikon mm. som helt eller delvis lösts upp av bensin och proppat igen vartenda munstycke och alla kanaler i en förgasare, inte undra på att motorn inte går. I en förgasare skall aldrig användas någon form av flytande packning, packningslim eller silikon! Har även sett motorer som skall vara renoverade av ”proffs” där varenda packning, tätning eller O-ring är fullständigt nedsmetade med röd packningssilikon, professionella yrkesmän gör inte så... Det är stor risk att packningar glider när de blir nedsmetade med flytande packning mm. Det finns ställen där man skall använda vissa produkter och det står angivet i verkstadshandboken som t.ex. insugen på GM V8 där man skall använda RTV-silikon på främre och bakre tätningsytor mot lyftargalleriet istället för gummilisten eller vevhus i en 2-taktsmotor som skall limmas med flänstätning (Loctite 518, 574 5970 m.fl.) vilket står angivet i verkstadshandboken vilken man skall använda men aldrig silikon eller någon annan typs av universaltätning. Går en packning sönder, köp en ny och försök aldrig laga en packning eller att bättra på tätningsytor genom att fylla med packningsklister eller packningssilikon. AI Det verkar som det är allt för många som förlitar sig på AI istället för sin egen förmåga att söka efter information eller fråga någon som vet. Kan ju inte vara så himla svårt att läsa i instruktionsboken vad det skall vara för tändstift eller var säkringar mm. sitter, det är ju bara att skriva in t.ex. motorbeteckning (+) tändstift eller ännu hellre på Engelska då man får fler träffar. Eller så ställer man frågan här på MG så får man ett svar från riktiga människor som kan tänka själv. Har man ingen instruktionsbok så finns det ju för gratis nedladdning (oftast) eller kontaktar man sin närmsta återförsäljare/verkstad och frågar efter en instruktionsbok. Tyvärr är det så att många ”manfolk” anser att de inte behöver någon instruktionsbok och slarvar bort denna, spara alltid instruktionsböcker, installationsanvisningar mm. och förvara dessa på ett ställe så slipper man leta när man väl behöver dem. Jag kan inte förstå vart vi är på väg med AI, appar och annat, är det ingen som kan tänka själv längre? Det är ju sånt här som fördummar människan och bara ställer till massa missförstånd och elände. Bättre att ta reda på fakta själv än att fråga en intelligensbefriad AI som helt saknar logiskt tänkande. Som t.ex. fråga AI hur vädret skall bli där AI inte kan svara korrekt och ge realtidsuppdateringar om vädret och istället börja ställa motfrågor om man vill ut och roa sig. Förr fick man lyssna på sjörapporten och sedan finns det ju väderradar och satellitbilder på SMHI och DMI som ger mer översiktsbild av väderläget. Dessutom finns det många bra böcker man kan ha i båten och själv lära sig att läsa av moln, vindförändringar och hastiga förändringar i barometertrycket. Morfar som både var fiskare och jobbade på lotsen lärde mig en del om väder och vad man skulle titta efter men tyvärr gick morfar ur tiden när jag var 7 år och jag hann inte få ta del av allt hans kunnande. Finns en bra bok jag kan tipsa om och den heter: Stora boken om väder L-G Nilsson Semic förlag ISBN 10:91-552-3282-5 ISBN 13: 978-91-552-3282-5 Mvh Pär
  5. Hej Att dreva en träbåt är ett hantverk som tyvärr är få som behärskar idag. Drevning kan behövas och man kan använda blånor eller drevgarn av lin eller hampa. Gå till ett bibliotek och se om du kan hitta någon bok om detta eller sök på internet (men fråga inte AI🤣) och kolla om du hittar något intressant. Du behöver drevjärn (kallas även rabba eller rabbjärn), träklubba (malla eller kylla), blånor eller drevgarn samt trätjära eller beck. Ta gärna kontakt med någon veteranbåtklubb för träbåtar, finns kanske på FB (som jag inte har) eller någon båtbyggare som. bygger i trä. Att vattna insidan kan avhjälpa en del men utsidan brukar vara värst och där måste man också vattna så att träet "ballnar". Att spruta vatten med en slang, tryckspruta eller rolla med vatten kan avhjälpa uttorkning, trasmattor på insidan är ju ingen dum idé men de måste hållas fuktiga. Det enda man inte ska göra är att vattenfylla båten invändigt. När du sjösätter så lägger du båten på grunt vatten så att den inte kan sjunka längre än till vattenlinjen, kallas att lägga i "marvann". Mvh Pär
  6. Ja kompressionsprov kan du ta själv om du har en kompressionsmätare. Demontera alla tändstift Koppla bort tändspolen eller jorda kabeln mellan tändspole och fördelarlocket. Anslut kompressionsmätaren och kör runt på startmotorn tills manometern slutar stiga. Läs av värdet och anteckna detta samt vilken cylinder det var. Fortsätt med nästa cylinder o.s.v. Ja det är en GM motor som vanligen kallas 3.0 (cylindervolym) används även av Mercruiser och är en marinkonverterad bilmotor som satt lätta lastbilar/pickup men blanda inte in bildelar med denna motor. Blandningsskruvarna är endast till för lågfartssystemet (tomgång till ca 1200 r/min). Felen varför din motor inte orkar varva ut kan vara många och istället för att köpa delar på måfå och gissa vad som kan vara fel är det många gånger bättre att anlita en verkstad som vet var de skall felsöka och många gånger hittar felet snabbt. //Pär
  7. Hej Ja då har du lärt dig något som du inte gör om😏 Säkringarna sitter i en säkringsdosa där alla elanslutningar sitter under startmotorn, titta i din instruktionsbok. Där finns bl.a. en 60A huvudsäkring samt andra säkringar. Förhoppningsvis är det bara en säkring som gått men startar den inte efter säkringsbyte bör du nog kontakta en aukt. Suzuki verkstad. Har du ingen instruktionsbok så kommer en Engelsk version här: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://s6ca5bb3203b5f73d.jimcontent.com/download/version/1660989988/module/12580221226/name/Suzuki%20Outboard%20DF100-115-140%20Owner%27s%20Manual.pdf&ved=2ahUKEwiy7pz568WOAxV8JxAIHSFZO7YQFnoECCMQAQ&usg=AOvVaw19EhtdUdry42ea8RqwtYtq Kan du inte öppna länken, googla på Suzuki DF140 manual eller kontakta din närmsta återförsäljare. Mvh Pär
  8. OPENAI = en dator som berättar vad du frågar om, typ frågar Google vad det blir för väder eller Siri hos Apple men mera avancerad. Dock ska man inte tro att den kan allt! OT: Nä, och jag tror inte ett dugg på sånt trams😏 Kan ju inte vara så himla svårt att läsa i instruktionsboken vad det skall vara för tändstift eller söka själv på internet, det är ju bara att skriva in t.ex. volvo penta 3.0 tändstift eller ännu hellre på Engelska då man får fler träffar. Har man ingen instruktionsbok så finns det ju för gratis nedladdning (oftast) eller så ställer man frågan här på MG så får man ett svar från riktiga människor som kan tänka själv. Jag kan inte förstå vart vi är på väg med AI, appar och annat, är det ingen som kan tänka själv längre? Det är ju sånt här som fördummar människan och bara ställer till massa missförstånd och elände. Bättre att ta reda på fakta själv än att fråga en intelligensbefriad AI som helt saknar logiskt tänkande. Syns ju bara i exemplet ovan att den där AI inte kan svara och ge realtidsuppdateringar om vädret. Förr fick man lyssna på sjörapporten och sedan finns det ju väderradar och satellitbilder på SMHI och DMI som ger mer översiktsbild av väderläget. //Pär
  9. Nej det behövs inte, bara du inte förlorar spänning på batteriet och den sjunker efter var gång då kört. Dioderna i likriktaren är känsliga för glapp, ganska vanligt fel när det glappat eller dåligt pressade kabelskor mm. Jag löder alltid batterkabelskorna vid huvudströmbrytare om man inte har en dyr jättestor presstång, de där man slår på med hammare är bara lekepycke tycker jag😏
  10. Hej Varvräknaren på utombordare får signal från generatorn som sitter i statorn under svänghjulet och detta gäller både 2-takt och 4-takt. Har man glapp någonstans i laddningssystemet även jord så påverkar detta varvräknaren. Räcker den förklaringen? Har du kollat laddningen efter du bytte huvuströmbrytare? Kan påverka likriktare när det glappar. Mvh Pär
  11. Hej Hur uppstod problemet med att motorn inte orkade? Berätta... Berätta även vad du gjort med förgasaren... NGK BPR6EFS/BP6EFS är korrekt tändstift. R efter BP betyder att det är radioavstört, brukar vara lite bråkiga ibland eftersom det sitter ett motstånd i tändstiftet som kan glappa. Tror inte att bara byta tändstift löser ditt problem men har de suttit där länge så skadar det inte att byta. Går motorn på alla 4 cylindrar? Kan vara svårt att höra för ett otränat motoröra men har du en stroboskoplampa kan du kolla gnistan på en cylinder i taget. Har du en välisolerad tändkabeltång kan du lyfta av en tändkabel i taget när du kör motorn på ca 1000–1100 r/min och lyssna om varvtalet förändras och ändras varvtalet (sjunker) då går motorn på den cylindern, sen fortsätter du till nästa osv. Kolla gnistan på varje enskild cylinder. Demontera alla tändstift och bocka ut elektroden så du får ett gap på 3–5 mm. Lägg stiftet mot en yta där det får bra jord och kör runt på startmotorn. Kolla hur gnistan ser ut, den skall vara klar och blåfärgad, svag gnista och gulfärgad inte så bra. Gör inte detta i direkt anslutning till tändstiftshålen eller om det luktar bensin i maskinrummet. Ha brandsläckare (kolsyra) i närheten. Tändkablarna är något som slits med tiden och något som många inte tänker på att byta. Spelar ingen roll vilket märke det är på tändkablarna men man skall helst undvika kablar med avstörda kolledare. Inga Kina-kopior eller annat billigt mög från diverse säljsidor. Köp delar hos en som säljer båtmotordelar, t.ex: https://www.marinshopen.se/product/tändkabelsats/sie1888331 Har du tagit kompressionsprov? Kolla även fördelarlock och rotor. Sen undrar jag vad eller vem är chatgpt? Mvh Pär
  12. En åttondels varv ca, är väl inte överdrivet mycket. Men är styrkabeln demonterad från drevet/styrservon och någon håller emot? Du kan ju demontera styrväxeln och smörja upp det lite samt kolla styrkabelns infästning i kuggstången. Kuggstången ligger ovanpå pinjongen och faller ner av egen tyngd men lite smörja kan inte skada. Googla på "Teleflex rack & pinion" //Pär
  13. Tänk på att inte använda någon form av "flytande packning" om någon packning skulle gå sönder, jag har rensat förgasare fulla av silikon och annat j...a mög som inte hör hemma där. Vill även gör dig uppmärksam på länkstaget mellan förgasarna, lossa inga skruvar om det sitter skruvar där, lossa inga skruvar som har med gasspjällen att göra. Då får man ett ent helvete sedan och förgasarna måste synkroniseras om vilket är svårt om man inte vet hur man gör och man behöver dessutom 4 vakuummätare eller annan synkroniseringsutrustning. Eller får man ha ett j...a bra motoröra🤔 Ni hade tur att det inte hände någon olycka med startgasen, detta gissel som kan förstöra en hel motor och jag har fått in 2-taktare med spräckta vevhus när de sprutat in startgas som tänt (exploderat) i vevhuset. På 4-taktare kan startgasen självantända (om det vill sig illa) i insuget och ställa till en hel del om inget annat så blir den som sprayar av med ögonbryn, ögonfransar och luggen. Bensin kan man använda med viss försiktighet som man har i en "klunkflaska" och ger en snaps, jag brukar använda flaskor för ögontvätt med en bit slang på. Men inte startgas, det är livsfarligt. //Pär
  14. Jag måste rätta mig själv och be om ursäkt men jag läste 50 hk i stället för 90 hk. Lite tung i huvudet idag, här är kvavt och kvalmigt... Bortse från detta med acc.pumpklockan, det finns inte på 90 hk... Däremot finns testuttagen för synkroniseringsverktyget. //Pär
  15. Kromade handtag tror jag inte att de satt dit original, möjligen rostfria. Jag har ett antal årgångar med Crescent broschyrer från mitten 1980-tal till sent 1990-tal och alla Crescent modeller från 465 ner till 405 har vita eller svarta plast. Brukar stå tillverkningsår på typskylten kolla där. Marinlim? Ja det kan vara mycket som faller in under den benämningen, polyuretanbaserad kan man använda under vattenlinjen, polymerbaserad över vattenlinjen. Så länge det inte är silikon så funkar det nog. Givetvis skall skruvarna vara rostfria (syrafasta) som heter A4 idag. //Pär
×
×
  • Skapa nytt...