Jump to content
Sunday 15 September 2019

Venezia

Medlemmar
  • Content Count

    12
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Venezia

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Vad kul att ni fortsätter med tips, uppskattas. Kan berätta att vi kom upp till Grisslehamn, men vi hade en sån fantastisk resa hela vägen dit, och gillade Grisslehamn så mkt att vi blev kvar där ett par nätter extra. Så det blev ingen tid över att gå över till Åland. Så era fortsatta tips uppskattas nog ännu mer nu, pga att vi kommer med säkerhet gå över nästa års semester, så nu kan vi göra en riktig färdplan tack vare era tips! Med vänlig hälsning Jörgen
  2. I helgen hände det som man absolut inte vill ska hända, en vecka innan semester! När vi skulle lägga till i hemmahamn (tur i oturen) när jag skulle lägga i backen så dog motorn, med varningssignal och varning i EVC att kolla växelställdonet. Efter lite googlande och annan hjälp så konstateras det att det troligen är växelställdonet eller växelvire. Kopplade därefter ur växelvire fr ställdonet, kände på vajern som gick rätt lätt, samt att det var inga problem att lägga i växlarna för hand. Startade motorn utan problem med växeln i neutral, sen lade frun i växel för att kolla om ställdonet fungerade, och det fungerade som det ska! Då kopplade jag på vajjern igen på ställdonet för att prova, och allt fungerar normalt. Då är min fråga: Hur lätt/trögt ska vajern gå, kunde utan ansträngning växla med att dra i vajern? Som det är nu infinner sig en osäkerhet om man kan lita på grejjerna. Sen fick jag info om att det är bökigt att byta vajer, drevet måste bort, och att man även måste flytta fram motorn!? Kan det vara möjligt? Vad säger ni andra? Med vänlig hälsning Jörgen Motor VP D4 -300hk -08 320timmar med elektroniskt reglage
  3. Tackar! Har ju kollat på flera sidor, bl.a sidor du länkat till i flera trådar, känns som man skulle behöva flera veckor på Åland! 🙂 Så tänkte suga russin ur kakan om man bara ska vara där ett par,tre nätter.
  4. Hej. Planen i år på semestern är att utforska norra delen av Stockholmsskärgård, och då väcktes tanken att ev gå över till Åland, OM vädret så tillåter. Eftersom vi aldrig varit där så skulle tips på bra hamnar vara tacksam information. Tanken var att först gå till Mariehamn, och sen kanske ett par tre hamnar till, vad kan ni att rekommendera? Har varit inne på Ålands hemsidor och kollat, och det verkar finnas mkt att välja på. Gärna med nån trevlig restaurang el dyl, det är bara jag o frun så inga barn som kräver lekplatser 🙂 Vi har motorbåt och marschar normalt i 25knop Tack//Jörgen
  5. https://buybearings.co.uk/range/gates-powergrip-gt3-range?gclid=EAIaIQobChMIjJW1tLSb4wIV0KSaCh0SVwkcEAAYASAAEgKz2vD_BwE Prova här. Ser ju på din bild att den är made in Uk, borde ju gå att få tag i där då. Var det jag hade för mig gällande min rem också. //Jörgen
  6. Venezia

    Newbefråga

    Tycker 25hk låter mycket. Enl Suzumar är specen för motor 8 - 20hk
  7. Måste kolla upp vilken sida jag hittade ny rem med exakt samma specifikationer som orginalremmen, ganska säker att det var från en firma i England, glömde ta med remmen fr båten efter helgen.
  8. Det förstår jag om dom vill ha 5.000:- nu, jag tror jag betalade ca 3.000:- och tyckte det var dyrt. Däremot går det att få tag på remmen skulle jag tro från tillverkare, jag fick fram den efter lite googlande, jag har inte tillgång till min gamla rem just nu. Tror också att du kan få hjälp från länken ovan som Lintott bidrog med.
  9. Ja det blir nog svårt att få tag på orginalremmen utan att få med grejjer man inte behöver, då får man söka på nätet/utrikes. Men man behöver ju inte byta allt man får med i kitet, vissa saker är inte ens för den bogproppen, onödigt ja, men vill man ha remmen så...;-)
  10. Jag lyckade få tag på ett kit utan drev, däremot innehöll det lite andra delar som inte behövdes. Däremot googlade jag efteråt på beteckningen som står på remmen, det går att beställa fr bl.a England har jag för mig, till ett betydlig bättre pris än det jag betalade, men jag fick den direkt i handen. //Jörgen
  11. Hej. Fick byta min rem i våras. Du kan inte göra det när båten ligger i vattnet. Det man måste göra är att ta bort propellern, lossa på 2st skruvar som håller själva huset, man får även släppa på dom bultar som håller själva motorn inifrån. Sen drar man ut hela axeln utfrån, sätter på remmen inifrån, sen trycker man in axeln igen, kan vara lite bökigt, bra om man är två st. Sen är det bara att montera tillbaka allt, och till sist spänna remmen. //Jörgen
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy