Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Bopman

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    15
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om Bopman

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag har en 8 år gammal Aquador 23HT "fullutrustad" med VP D3 220 hp som jag kör längs med Blekingekusten med ca 15-20 övernattningar. Det största problemet vi har och har haft är att få Wallas-värmaren att gå en hel säsong (diesel). Glödstiftet har löst ut efter halva säsongen eller efter bara 2-3 gånger. Nu har jag tröttnat. Förra året brydde jag mig inte om att laga den. Marinan säger att det är en skräpvärmare och det är kanske såndet är. Får se hur jag gör. GPS'en har har någon gång fått spratt. Det har fixats lätt med att ta in och ut minneskortet några gånger. I fjol gick remmen till bogpropellern för försra gången. Det var lite knepigare eftersom modellen finns inte längre och Sleipner som var generalagent känner inget ansvar för att leverera reservdelar till den tillverkare man tidigare köpte upp och sedan la ner. Det blev en säsong utan bogpropeller. Till slut fixades rem från England. Duschslangen på akterdäcket behöver bytas. Den har tappat sin smidighet och tvinnar lätt. Golvet har jag slipat om och lackat. Skruvar runt rutor har jag dragit om med lite silikonlim så att de inte lossnar. Nytt fäste till hydralstången som fäster i luckan i fören. Ny silikontätning vid genomföringarna till solcellerna på taket där någon läckte. Tvätt av kapell... För övrigt inga som helst problem. Jag lämnar in för service hos marinan vart år och med vinterförvaring. Känns som båten har många år kvar och vi trivs utmärkt. Perfekt för två.
  2. @FredrikSp Det är inte jag som är @Gpk men jag startade tråden och kan ju återkoppla hur det löste sig för mig. Det är tydligen inte så enkelt, vad jag förstått. Till slut löste det sig för mig via Marinkompaniet i Karlshamn som till slut fickntag i remmar i England. Det berättades för mig att det svåraste var att hitta rätt antal kuggar och kuggavstånd. Själv tycker jag det är lite märkligt då det finns en hel del tillverkare av kuggremmar i önskade mått om man gogla runt lite. Förra sommaren körde jag utan bogpropeller hela sommaren men nu är den bytt inför våren.
  3. Jag har en 7 år gammal Aquador 23HT som är vår lilla ögonsten. I år åkte vi dock på ett missöde. Bogpropellen la av (drivmotorn går dock). Öppnade skyddskåpan på motorn och där jag kunde konstatera av drivremmen gått av. (Varför kan man undra... måndagsex på remmen eller ett lager vid propellern... det vet jag inte ännu). Jag har letat i timmar på hur man gör detta på enklaste och säkraste sätt men det verkar vara helt tomt på nätet kring detta (både på engelska och svenska). Är det någon av er som vet något om detta?
  4. Har inte upplevt några problem ännu oron finns där... Marinan talar sig väldigt varm för att använda Fuel Set, se www.lesab.eu Jag är misstänksam mot alla s k undermedel, även i detta fall. Någon som hört eller erfarit något om Fuel Set?
  5. Det är ju utmärkt. I somras var beskedet att den var stängd men då har det säkert varit tillfälligt. Men i Ronneby, Karlshamn, Sölvesborg, Hällevik och Hanö saknas bensinmackar, endast diesel... (I Ronneby/Karö är sjömacken stängd tills vidare). På Blekinges västsida får man hålla tillgodo med dunkar eller köra 20-30 sjömil till Simrishamn eller Karlskrona då.
  6. Just nu är vi inne i en period med stora pensionsavgångar där en hel del går iland efter några år. De kommande generationerna är mindre. De har heller inte varit med om samma värdestegringar på sina hus vilket minskat utrymmet för båtköp. Jag tror heller inte intresset är detsamma i de nya facebook-familjerna. Det har blivit betydligt dyrare att köpa båt och det gäller även hus med tuffare insatser. Yngre människor tror jag uppskattar mer resor som sker till allt mer avlägsna platser. Själv har jag två barn i 30-årsåldern som jag trodde skulle attraheras av att ta över min Aquador eller i vart fall använda den. Intresset är under nollpunkten. Väder är det enda hinder för mig att stanna i land. Jag älskar sjön sådär 3-4 dagar i sträck - hem lika många dagar och sen ut igen. Därför passar motorbåt mig.
  7. I somras fick jag besked att bensintappen är stängd. Jag kan förstå motståndet kring Sthlm och Gbg att inte lägga extra pengar på en dieselmotor. Men här finns det knappast något annat alternativ om man har lite större båt. Vare sig taxi eller buss lär ta upp resanden med ett gäng 20 liters dunkar till närmsta biltank som i flera fall handlar om några km till tätortens ringvägar. Man får väl anta att båtrösterna i Göteborg och Stockholm väger tyngre än hunsade båtfolket i Blekinge och på andra ställen utanför storstadsregionerna. Varenda medborgare kan tanka en bil och utmaningen är inte särskilt mycket större att tanka en båt när man väl angjort bryggan. Den är i vart fall inte större än att slabba med dunkar inklusive förvaring av de samma i värmen. Jag förstår inte logiken i resonemangen hos myndigheterna.
  8. I Blekinge är motorbåtsfolket ett hårt prövat släkte. I vart fall den som skaffat sig en bensinmotor då ingen sjömack ger den servicen i vår skärgård. Man säger att det är kommunerna som säger nej pga av miljöskäl. Man anser att det är mindre riskfyllt att balansera med 20-litersdunkar på skarndäck och tappa upp de dyrbara dropparna i en guppande båt. En liten "ovetenskaplig" undersökning kunde vara intressant: Hur ser det ut hos dig? Skulle vara intressant att veta vilka sjömackar i Sverige som har bensin vid sjömacken alternativt bara diesel eller båda. En annan fråga är hur ni som har stora bensintankartankar fyller upp era båtar där sjömackar med bensin saknas. En Aquador 26HT t ex slukar ju 360 liter, (18 stycken 20-liters dunkar eller nästan 2 fat) Själv har jag övergått till diesel för att underlätta sjölivet något.
  9. 2. och då framför allt abborre fiskad längs Blekingekusten. Dessutom 4. Jag känner ingen oro att äta fisk på krogarna. Jag är heller vare sig havande, kvinna eller barn. Möjligen skulle jag vara lite försiktigare med allt för mycket strömming från egentliga Östersjön och Bottenviken. I Blekinge kommer den mesta sillen i höjd med Simrishamn och den har såvitt inga större problem. Svensk lax ser man sällan på krogarna numer. Är det ens tillåtet att sälja den? Färgen avslöjar att den inte kommer från Östersjön i vart fall. Fisk ett par tre gånger i veckan ser jag inte som riskfullt. Man kan ju variera sig mellan de olika fiskarterna.
  10. Det har nämnts lite om nanopartiklar och eftersom jag har en del insyn i detta ger jag följande info. Nanoteknik handlar som mycket riktigt angetts om oerhört små partiklar som inte är riskfria. Ett problem är att formen mellan olika nanopartiklar är väldigt olika. Det finns former som är mindre harmfulla och andra som är betydligt värre och kan göra lika stor skada som asbests eller än värre. EU har påkallat stor försiktighet och det pågår arbeten med att få en klassificering. Universitetet i Lund arbetar med att få till klassificeringsprinciper innan nano-partiklarna når marknaden så att vi inte går på samma mina som t ex skedde med asbestsos. Begreppet nanopartiklar handlar om små partiklar mindre än 100 nanometer. Sådana finns sedan länge naturligt i t ex gaser. Men med begreppet nano menar vi oftast partiklar som är skapade artificiellt där vi inte har så stor erfarenheter ännu. Rent allmänt tros nano-tekniken har många praktiska användningsområden. Inte minst inom medicin där det pågår intressanta försök inom cancervården med att "kapsla" in tumörer med nanoteknik. Färger och andra ytbehandlingar är ett annat område som sagt. Jag ser det som klokt att avstå nano-partiklar. Det är för tidigt att vifta faran över ännu. Att det finns en produkt som heter TCnano säger dessvärre mer än företaget än om produkten. Utan en neutral granskning och redovisning av innehåll och utförda säkerhetstester av ackrediterat institut, helst två oberoende, så skulle jag bestämt avråda. Våra myndigheter har ännu inte tillräckligt med kunskap och erfarenheter för att vare sig godkänna eller förbjuda. Bättre då att avstå. Liknelsen mellan DDT, hormoslyr, kvicksilver, asbest med flera är dessvärre bra jämförelser om hur illa det kan gå...
  11. För mig handlar det också om tillgänglighet på soppa. Jag bor längs Blekingekusten och här finns det bara diesel i tapparna i Åhus, Hällevik (Sölvesborg), Karlshamn, Hanö och Karlskrona. Myndigheterna här nere godkänner inte bensin i mackarna och att fylla tanken med 365 liter bensin från plastdunkar är inte inspirerande. Det ligger bensinare i fatet mer här nere än på kustremsor där bensin säljs från båtmackarna den dagen båten skall hitta ny köpare på mina bredgrader. Det finns också en säkerhetsaspekt. Vi tycker det känns tryggare med diesel i tanken än lättantändlig bensin. En annan praktisk sak är också att spis och värmare drivs av diesel. Om det går att räkna hem i en totalkalkyl vet jag inte samtidigt betalar man ju för något som var och en får bedöma värdet av.
  12. Jag kör på samma sätt. Genom att trycka ner fören när det går lite högre vågor kan jag dessutom köra lite fortare och komma fram snabbare, vilket också är en vinst. I startläge brukar jag också trycka ner dem 3 skalstreck för att komma upp snabbare i plan och sedan justera endast för eventuell lutning med ett av trimplanen. Om båten för övrigt är väl uttrimmad brukar inte lutningsjusteringen inverka direkt på farten så ökning av förbrukningen kan inte vara så omfattande. Jag antar att det har lite med motor också att göra. Jag har en D3:a 220 hk som har ett bra vridmoment.
  13. Båten är rymlig i förhållande till sin storlek för två personer. Men det blir det lite trångt när bordet är uppe. Det funkar som ett vändkors varje gång man skall förbi, vilket är helt OK. Men om det är t ex 4 stycken som skall förbi titt som tätt kan det bli lite irriterat kanske. När man kör bör man plocka ner bordet och bordsbenet. Ett bra utrymme att ha detta på är i stickbädden liksom en del annan utrustning, t ex stege till fören som vi plockar bort när vi kör. Samtidigt skall solbädden/extrabädden och dess skiva förvaras någonstans. (Extrabädden täcker utrymmet mellan sofforna där bordet är dagtid). Antingen förvaras den under ena soffhalvan eller i stickkojen. En annan invändning kan vara brist på tvättställ. Ví använder diskhon eller handdusch som vi har på badbryggan men med småttingar kan det kanske bli lite besvärligare. HT26:an har lite bättre möjligheter och en bättre passage akterut när man är fler men då förlorar man lite annat som jag skrev inledningsvis. Är man inställd på compact living och lägger an mest på bryggor med el, toaletter och duschar så är det mindre problem. Men i naturhamnar så är man mer hänvisad till att allt finns i båten.
  14. Jag har en fullutrustad AQ 23 HT (2011) med en D3:a 220hk. Vi funderade framför allt mellan Nimbus eller en AQ 26 HT. Tidigare hade vi en AQ 21 WA. Den funkade mer som dagsturbåt med möjlighet till att sova över i vid behov. Vi ville ha större frihet och sökte därför en båt som man kan fungera i 1-2 veckor under en semester på en sträcka från Bornholm till Öland och framför allt i Blekinge skärgård där vi bor. AQ 23HT har fungerat utmärkt för två fullvuxna men inte fler. För en större familj skulle jag söka en större båt. Vi ville ha så liten båt som möjligt med så stora utrymmen och så många funktioner vi kunde få in, t ex yttre el, varmvatten, toa, dubbla plattor, värmare, kyl, bogpropeller, bekväma soffor och inte alltför djupgående så att vi kunde få tillträde till fler naturhamnar. Ett annat krav var att den skulle vara tillräckligt liten och behändig så att jag kan ge mig ut ensam vilket är lätt som en plätt med 23:an. Diesel var också ett krav eftersom vi inte är bortskämda med sjömackar med bensin i Blekinge (finns endast en mack med bensin i Blekinge). Diesel är däremot inga problem. Dessutom drivs både spis och värmare med diesel. Förbrukningen ligger stadigt kring 1 liter i varvtal från ca 2800-3300 (18 - 30 knop). Den maxar kring 40 knop men vi kör normalt kring 23-26. Vi är mycket nöjda men även solen har fläckar... - Vattentanken på 42 liter är alldeles för lite, vilket begränsar antal dagar i naturhamnar. 200 liter hade känts mer OK. - Saknar nivåmätare i septitank och vattenbehållare. - Hade varit bra om man kunde låsa upp och öppna främre luckan utifrån (alternativt ett skarndäck så att man lättare kan ta sig till baksidan. - Tomgångsfarten är för hög - (ett problem som handlar om D3 och duoprop). Det är faktiskt de enda negativa punkterna vi har. Vi hade säkert levt lyckliga även med Grandezza som också verkar fin men vi föredrar ett märke med lokal service och där vi vet att det finns en fungerande andrahandsmarknad. Vi gillar inte att ligga vid en brygga i dagar. Vi förflyttar oss ofta och vi vill uppleva nya ställen, framför allt naturhamnar. Då skall det vara enkelt att dra vidare och enkelt att lägga till och därtill ett boende som fungerar. AQ 23HT har varit och är en rimlig kompromiss för oss.
×
×
  • Skapa nytt...