Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

TT71

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    18
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om TT71

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tack Wesse7 för ett konstruktivt förslag ! Vi ställer ju frågor för att vi söker svar och uppskattar då verkligen ett forum där mer erfarna Aqudador 26 ägare kan bidra med sin kunskap. Om däcksanslutningen varit standardiserad a la micro-usb laddare för nyare mobiltelefoner (exkl. Iphone...) hade det väl rimligen inte varit problem med anslutningen till tömningsstationen. Därmed antog åtminstone jag att det finns flera olika lösningar hos olika båttillverkare och årsmodeller och att svaret ändå stod närmast att finna hos de som har samma båtmodell. Tack Jonas478 för upplysningen att det är samma rakt över och att alla båtar har samma anslutningar och lösningar kring septiktankarna, ber om ursäkt för diskussionen kring detta. Jaha... Förklara då varför (sakargument) du tror att Aquador 26 HT har en särskild typ av däcksanslutning från septitanken, annorlunda än andra båtar. Varför skulle sugtömningen fungera annorlunda på just 26 HT...? Varför tror du i så fall att ALLA årsmodeller från 1998 till 2014 (det är sjutton år, varav några med tillverkning på Irland) har exakt samma speciella septitank? Utan argument för detta, så fortsätter jag att tycka att det verkar mycket troligt att sugtömningen fungera likadant på alla båtar som har samma typ av septitank. Antingen fungerar det att suga genom att ansluta tömningsstationens munstycke till hålet (alt A), eller så gör det inte det på din båt (alt B. alt A = problem saknas. alt B = köp lämplig slang.
  2. Benägen att hålla med, i högsta grad en fråga som torde utrymmas inom tråden eftersom det handlar om hur man får till en lösning med den specifika anslutningen på AQ26 (inte generellt). Jag är också väldigt intresserad av hur ni får detta att fungera. Det kan knappast vara meningen att sätta slang på tömningsstationens slang för att sticka ned i septiktanken vilket föreslogs som en tolkning från Wikipedia.... Tanken är väl att med tömningsstationens konformade munstycke ansluta till däcksanslutningen. Frågan blir då hur ni som besökt en tömningsstation får det att fungera, få det tätt så det suger etc?
  3. Jag fick det inte heller att fungera på min AQ23, har dock ännu inte provat på 26:an som väl är av samma sort. Problemet att få till vakuum har då varit i anslutningen, kombinationen mellan däckstömningen på båten och det munstycke av dammsugarmodell (hårdplast) som suttit på tömningsstationerna. Svårt att få det tätt utan någon form av "gummimuff".
  4. Jo så är det tyvärr (infällt fäste med marginell lutning gör att den sitter i princip horisontellt) och det är en Aquador 26. Letar vidare!
  5. Super! Har du även något tips på vart man kan få tag på fästet som sätts i båten (med lutning och fästskruv som syns på bilden, med fyrkantig platta)? Hittar ingen lämplig på Seasea, Bryggan eller Watski. På min båt har man lyckats sätta ett infällt flaggstångsfäste utan lutning vilket innebär att flaggan pekar 90 grader rakt bakåt, lossnar dessutom under gång - inget vidare...
  6. Jag har en 23 DC 2004 med VP 5,0 bensin på 270 HK, fungerar suveränt på den båten och båten går mycket bra i sjön. Vill minnas att när jag sonderade terrängen inför köpet fick jag uppgiften att skrovet (steglisterna) ändrades just till 2004.
  7. Precis växlat upp från Aquador 23 DC till 26 HT årsmodell 2003 och genomfört premiärturen. Efter turen kan konstateras att det är mycket vatten i motorrummet som vi efter påfyllning av vattentanken kan härleda till varmvattenberedaren (Isotemp). Någon som vet om det är någon säkerhetsventil eller liknande som brukar läcka eller någon annan svag punkt i eller i anslutning till denna? Svårt att se exakt var det kommer ifrån och det är trångt att komma åt.
  8. Vet att det är en "hur långt är ett snöre fråga" men ändock... Kan man köpa en Aquador 26 HT med bensinare? Bakgrunden är att vi idag har en Aquador 23 DC med en VP bensinare som vi är oerhört nöjda med. Nu är det dags att växla upp till något större för att hela familjen skall kunna sova OK, då tycker vi Aquador 26 HT som modell är trevlig/lagom nästa steg (ja, vi har tittat på alternativa amerikanare etc). Bryderiet handlar alltså om det är helt galet att köpa en bensinare, VP 5,7? Det blir inga långturer, inte så många turer per år så bensinkostnaden är av sekundär betydelse eftersom priset ändå ligger 100-200 TSEK under en diesel. Det handlar då mer om frågan om det går att sälja båten om några år och om ljudnivån är plågsam i relativt dieseln, man vill ju ändå överleva även en längre tur. Någon med en Aquador 26 med VP 5,7 GXI?
  9. Tack för svar! Det var lite det jag undrade över - kan det vara nödvändigt att byta och det verkar alltså orimligt att det är utslitet? Frågan är väl då om vi ändå haft otur och att ett byte är nödvändigt eller om det går att åtgärda på annat sätt. Med okänslig menas att man måste vrida många varv innan det händer något. Har alltså aldrig fyllt på olja eller luftat systemet (kanske inte ens går på en Aquador 23:a) utan det var något jag läst kring rattpumpar (kanske inte ens går i vårt fall). Vill inte bli lurad....
  10. Har blivit rekommenderad av varvet att byta rattpump på min Aquador 23 årsmodell 2004 VP (220 tim) eftersom styrningen är okänslig. Det verkar vara en rätt dyr historia och det känns inte som att det kan vara utslitet. Vet inte hur tekniken kring detta fungerar (oteknisk) men jag har noterat att det i andra fall räckt med att fylla på olja. Måste man verkligen byta? Tacksam för svar från bättre insatta!
  11. Stort tack för att du startar denna tråd som jag hoppas kommer att visa!!!! Som en händelse av en tanke... Har haft mycket utbyte av Jonas478-tråden och funderade precis på att det vore kanon om det rullade igång något liknande gällande 23:an. Är själv nybliven DC 23 ägare, om än av lite äldre årgång, 2004, samt med bensin VP 5,0 GXI. 200 gångtimmar. Kommer först imorgon ge oss ut på jungfrufärden med två barn och övernattning. Blir då spännande att se hur man överlever praktiskt, hur länge förbrukningsbatteriet klarar, om man kommer överens med Engbo (ankarspelet), hur Jabscon fungerar liksom Wallas fotogenspis med häll och ett kylskåp som dränerar batteriet fortare än förväntat. Hur tömmer man Septin, vid gång och via däcket? D v s det finns säkerligen många som tycker att det är en självklarhet och har mycket erfarenhet att bidra med , som rookie så mottages dock alla tips, om än enkla, tacksamt. Återkommer inom kort även om det inledningsvis kommer att bli mer frågor än svar.... Tack och bock så långt! /TT
  12. Som färsk Aquador 23 DC-ägare (och fullständigt inkompetent när det gäller elteknik) är jag också intresserad av om det finns någon vänlig skäl som kan ge oss lite tips om hur vi kan klara strömförsörjningen lite längre... Ett litet kylskåp, tändningen av wallas fotogenkök en liten lampa i förpiken är väl tillräckligt för att tömma förbrukningsbatteriet på ett dygn? TT
  13. Stort tack för bra svar!!! Återstår att se om man vågar gå in för en så gammal som -02, både utifrån överväganden som om motorn är välskött, som att Aquador 23:an tydligen ändrade skrovet per -04 (kortade den yttre steglisten för att gå bättre i sjön . Det skiljer dock åtskilliga lusentappar så allt kan inte vara perfekt. Oavsett om det är Mercruiser eller Penta så önskar man som oteknisk så underhållsfritt som möjligt och att det räcker med att lämna bort en årlig service.... Finns det några andra överväganden när det gäller denna typ av ekipage så mottages synpunkter tacksamt! (Fortfarande finns alternativet amerikansk Monterey för halva priset...). Återigen, tack!
  14. Puffar.... Ingen med bättre kunskap som kan bidra med sina erfarenheter?
  15. Lutar åt att slå till på en Aquador 23:a. Lyckas inte få till det riktigt pris/prestanda/driftskostnader etc för en diesel så lutar numera åt en bensinvariant. Behöver lite input när det gäller valet mellan Mercruiser 5.0 L MPI och Volvo Penta 5.0 L- sötvattenkyld, båda årsmodell 2002. (Ja jag har sökt efter svar...) . Är det stor skillnad när det gäller driftsäkerhet, kostnad och komfort? Är inte mercruisern sötvattenkyld? Är det motiverat med en stor prisskillnad (pentan dyrare) om båtarna i övrigt är likvärdiga?
×
×
  • Skapa nytt...