Gå till innehåll
måndag 22 juni 2026

MinorOffshore

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    116
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av MinorOffshore

  1. Hej, jag hade glömt att stänga huvudströmbrytaren och båten användes ej på 1 månad. Nån "smygström" tömde batteriet helt och nu behövs det ett nytt. Råkade kontrolera att generatorn laddar och fick mätvärdet 14,84 volt. Är det inte lite för högt ? Skadar det ett vanligt bly startbatteri i längden ? Om så, hur justerar jag spänningen ? Motorn är en Yamaha F100 från -99 på en plåtbåt. Tack i förväg för hjälpande svar.
  2. Tack för svaret ! Då kopplar jag alltså ihop båda batterierna med en ny kabel och lämnar de skilda kablerna från skiljedioden så att det kommer ström/laddning skillt till de båda batterierna.
  3. Hej, en snabb fråga; då jag nu väntar på en ledig båtelektriker (kan ta nån månad, en föll ner från en segelbåt på land, den andra är så upptagen att han inte svarar i telefonen etc.) för att göra förändringar till båtens el-system så vill jag koppla ihop två batterier. De får nu ström från motorns generator via en skiljediod så att alla batterier har sin egen ledning. Skall jag koppla bort en av + ledningarna från ett av batterierna när jag kopplar ihop den med en kabel ? Eller kan båda batterierna få laddning från en egen kabel från skiljedioden och dessutom vara sammankopplade även på + sidan ? Batterierna är båda nya och lika stora. Det tredje batteriet, start, bildar sin egen krets och kopplas inte ihop med förbrukarbatterierna. Generatorns sense kabel är kopplad till huvudbrytaren där den känner av alla tre batterier ? Tack i förväg för kunniga svar.
  4. Mastervolt väger "bara" 6 kg. https://www.mvs.se/isolationstrafo/
  5. Jep, enligt båda tillverkarnas egna uppgifter: Waeco CR 50 1.4 Ah/h at +25°C ambient temperature, 1.7 Ah/h at +32°C ambient temperature, both at +5°C interior temperature and -18°C in the freezer compartment Isotherm CR 49 Strömförbrukning Medel/Max (12V) **0,6 / 2,7 A Kompressor typDanfoss BD35F *)Avser medel/max strömförbrukning vid 12 volt med +6°C i kylen och omgivningstemperatur +22°C. Medel är snittförbrukning över tid och max är förbrukning då kompressorn går.
  6. Tyvärr inte. Därför frågar jag på forumet.
  7. Hej, jag ser att jag inte är den första som funderar på Waecos stora ? strömförbrukning. Kan någon förklara för mig hur Isotherms motsvarande kylskåp bara drar hälften av Waecos ? På båtmässan påstod Waecos/Dometics försäljare att det är omöjligt att Isotherm kylskåpet skulle dra mindre än motsvarande Dometic/Waeco, de har samma Danfoss 35 kompressor och är ungefär lika isolerade. ASU versionen är en annan sak... Waeco CR 50 1.4 Ah/h at +25°C ambient temperature, 1.7 Ah/h at +32°C ambient temperature, both at +5°C interior temperature and -18°C in the freezer compartment Isotherm CR 49 Strömförbrukning Medel/Max (12V) **0,6 / 2,7 A Kompressor typDanfoss BD35F *)Avser medel/max strömförbrukning vid 12 volt med +6°C i kylen och omgivningstemperatur +22°C. Medel är snittförbrukning över tid och max är förbrukning då kompressorn går. Då kylskåpet i min båt står för 90 % ? av dygnets strömförbrukning så är det ju en stor skillnad om det drar 1,5 A eller 0,6 A per timme i medeltal. Dygnsförbrukningen är 36 A mot 14,4 A ? Kan någon svara/spekulera på hur det kan vara så stor skillnad ?
  8. Kollade själv på motsvarande Lithiumbatterier och såg att det blir problem med laddningen. För mig är en av ideerna med Lithium hur snabbt de blir laddade och många Lithiumbatterier klarar över 1 C i laddning. Det betyder att ett 100 Ah batteri kan ta emot 100 A i laddning och batteriet blir fullt på en timme ! Sunlux tabell säger: Max. laddström 80A Rek. laddström <50A Då blir det problem med de flesta modernare Volvo Penta som har laddare på 115 - 160 A. Vet ej hur mycket ström motorn själv använder, men troligen levererar 115 A generatorn nära 100 A och då stänger BMS.en av strömmotagningen om jag läste reklamen rätt... Bäst mår detta Lithium batteri av en laddning som är under 50 A (Sunwinds motsvarande var under 30 A)...
  9. Tack för svaret, det spänningskännsliga relät var tänkt att ha mellan två AGM 95 Ah (husbank & bog/ankar-batteri) som skulle användas som en bank i hamnen men kopplas isär av relät de få gånger bogpropellern eller ankarspelet används så att inga strömspikar går till resten av elektroniken/förbrukarna. Men jag kom inte riktigt på hur och var jag skall koppla en shunt för att monitorera de båda batterierna som används delvis tillsammans och delvis skillt. Så hittade jag detta Sunwind till lämpligt pris som även innehöll en bluetooth batterimonitor så att jag slipper köpa och få monterat en skilld batterimonitor. Sen först märkte jag att batteriet inte kan ta emot det vanliga 1 C... EV-powers version är mycket intressant, men senast jag tittade så var det otroligt lång leveranstid och båten skall i sjön nästa vecka. Jag trodde jag fick 35 A mindre kapacitet utan "IKEA" pyssel till samma peng och dessutom lokal återförsäljare med garanti service etc... Sunwinds representant (försäljaren visste ingenting) säger nu att om jag har 2 st 125 A av deras batterier så är problemet löst, men då har jag helt för mycket batterier för vår ringa förbrukning som jag räknat till 56 A dygn. Kylskåpet drar mest, 30 A /dygn och värmaren då den används 12 A/natt. I en motorbåt med 115 A laddare så borde dom 56 amperen ganska snabbt fyllas i batteriet/batteribanken före nästa hamn. Kanske det bara är bra med större batterikapacitet fast man inte behöver det, men det kostar i onödan och man släpar på onödig vikt.
  10. Hej, en snabb dum fråga; hur begrännsar Sterling Pro Alt C laddningen till Lithium batteriet ? Skall instalera en Pro Alt C som laddar ett Sunwind 125 Ah Lithium batteri och ett AGM bog/ankar batteri via en Sterling https://sterling-power.com/products/pro-con-vsr-voltage-sensitive-relay-12-24-auto-select-plus-fine-adjust CVSR. Motorn är en VP D6 med 115 A generator. Nu hittade jag bruksanvisningen för batteriet https://www.sunwind.fi/files/userfiles/files/Brukermanualer/Sunwind Li-ion akku 125Ah käyttöohje.pdf på Finska som säger att max laddningen år 80 A i 30 minuter och helst under 60 A, alltsä inte ens ett C ! Begränssar Sterling laddaren strömmen till det vad batteriet tar emot ? Är strömmen begränssad av BMS eller kommer jag att överladda mitt stackars nya lithiumbatteri ? Batteriet är tillverkat av Topband i China och tycks också säljas i USA? och då är inte specifikationerna på Finska http://www.enerdrive.com.au/wp-content/uploads/2016/12/B-TEC-2pp-A4-2016-WEB-REV2.0.pdf. Maximum Charge Current 60A @ 25°C for 30mins 80A @ 25°C for 30mins Recommended Charge Current for Maximum Life ≤33A ≤40A Tack igen för svar :).
  11. Jag har själv längsgående sidostöd på en av mina båtkärror, typ USA-kärror. Då blir det ibland svårt att få båten ut i sjön utan att backa för långt i, jag försöker alltid undvika att lagrena blir blöta, friktionen på de längsgående stöden gör att båten inte alltid vill röra sig. Då drar jag vinchbandet via rullen som sitter mitt under båten till båtens föröggla. Sen kan jag vincha ut båten utan att behöva backa båtkärran djupt i vattnet. Vissa båtkärror för stora båtar har färdigt en skilld vinch för sjösättning.
  12. Tack igen för grundligt svar ! Jag håller med om att det är helt för överambitiöst och vill inte koppla om halva båten... Det jag däremot tycker om i VP:s förslag är att koppla ihop husbatteriet med bog/ankarspelsbatteriet i hamn och vid laddning, men så att batterierna separeras när bog eller /och ankarspel används för att inte orsaka strömspikar ? på husbatteriet som skulle störa t.ex. navigations elektroniken. Då skulle ju husbatteriets kapacitet i mitt fall dubblas (2 x 95 Ah) och jag skulle inte släpa omkring på ett bog/ankarspelsbatteri för under 10 ggr. användning per sommar. Så det är bara att koppla ihop husbatteriet med bog/ankarspel batteriet med en ganska tunn kabel, 4-6mm2, och den hindrar strömspikar, men annars går laddning och förbrukning på båda batterierna om laddningen är kopplad till husbatteriet ? Eller blir kabeln för klen för att generatorns kapacitet 115 Ah (via Sterlingen ?) skall effektivt kunna även komma effektivt till bog/ankarspelsbatteriet ? Sterlingens andra utgång går ju till det skillda startbatteriet. Eller skall laddningen av batterierna ske skillt men att de skulle kunna utnyttjas som en gemensam bank i t.ex. hamn ? Tack igen i förväg för tankar och råd.
  13. Hej, är det helt hopplöst att fösöka koppla som Volvo Penta föreslog ? Hur kan jag förvärkliga iden ? Tack igen i förväg för era tankar och råd.
  14. Hej, jag sitter ännu och funderar inför sommaren hur jag skall bygga om min båts elsystem. Som vissa andra här på forum så gillar jag inte att släpa med onödiga batterier(= vikt) i en planande båt så därför blev jag genast intresserad av rådet som jag fick av VP; "Elsystemet: Volvo Pentas installationskrav är att inget får tillkopplas till startbatteriet som försörjer motorn och EVC systemet. En ev länspump är inte så allvarligt men stora förbrukare är direkt olämpliga och kan orsak både driftstörningar och skador på EVC systemet. Orsaken är att motorstyrenhet och EVC systemet kommunicerar på CAN vilket är ett databus system och det är känsligt för spänningsförändringar. En induktiv last som en elmotor i ankarspel eller synnerhet bogpropeller sänker vid drift spänningen med flera Volt och när lasten släpps av så skjuter den tillbaka en strömspik på uppemot 50-70 volt vilket går rakt in i EVC systemet och förstör bla CAN chipen då dessa inte är byggda för den typen av påfrestning. (CAN standarden kräver stabil spänning och elektroniktillverkarna av chip har konstruerat därefter) Därav vill jag rekommendera att ni använder en separat batterigrupp till endast motorn, inget annat inkopplat på denna grupp #1. Detta batteris viktigaste egenskap är hög startström och kravet är minst 750 CCA startström (Cold Cranking Amps) 75Ah batterikapacitet. Det skall såldes vara konstruerat som rent startbatteri för kunna ge hög momentan ström och behöver inte ha några som helst urladdningsegenskaper. Batterigrupp # 2 bör vara för stora laster såsom ankarspel och bogpropeller samt annan ström som är väldigt o-ren med permanentmagnetmotorer som belastar och ger störning, ex vindrutetorkare, spolpumpar, kylskåp, etc etc. Batterigrupp # 3 bör vara för övrig känslig elektronik såsom kartplotter, radar, kommunikationsutrustning o dyl. När ni ligger förtöjda så kan batterigrupp 2+3 sammankopplas och förbrukas för det ni använder ström till såsom ex dieselvärmare, belysning, radio-TV, kylskåp osv. Vår rekommendation är att generatorns sensekabel placeras på förbrukningsbatteriet och inte som ofta sker på laddfördelaren. Detta då man får med spänningsfall i kablaget då och det är särskilt viktigt i de båtar man har batterierna i fören. Generatorn laddar endast vid behov och strömstyrkan den producerar och skickar ut anpassas beroende på hur låg spänningen är i mottagande batteriet, vid låg batterispänning har batteri hög mottagningskapacitet och generatorn laddar med hög ström uppemot 115 A. Vid hög batteispänning sjunker batteriets mottagnigsförmåga och därmed även levererad ström från generatorn. Detta styrs av generatorns laddsensor." Nu har jag inte tänkt koppla om alla förbrukare så att de delar sig på två olika förbrukningsbatterier, men om jag skulle ha bog och ankarspelbatteriet skillt när någondera/båda av dessa används och sedan skulle batterierna kopplas ihop i hamn. Hur kopplar jag dessa bäst automatiskt ihop ? Sterling har ett belastningskännande relä som isolerar (släpper igenom endast 6 ampere) ena batteriet från det andra såfort reläet känner hög belastning, alltså när ankarspelet/bogpropellern används. https://sterling-power.com/collections/relays/products/pro-con-vsr-voltage-sensitive-relay-12-24-auto-select-plus-fine-adjust Finns det andra liknande produkter för att bygga det system som VP föreslår så att systemet skulle fungera automatiskt ? Senaste sommar använde vi ankarspelet en gång och bogpropellern under 10 ggr så det känns lite onödigt att släpa på 95 Ah/32 kg som annars inte gör nån nytta. Nuvarande laddningen av 3 batteribankar sköts genom en Mastervolt 1-3 diod med sensekabel för att kompensera 0,6 volts spänningsfall. Ett framtida alternativ är att laddningen sköts av en Sterling Alt C som bara har två utgångar, ett för det skillda startbatteriet och ett för övrigt. Skulle ovannämda belastningskännande relä också fungera så att förbrukningsbatteriet skulle ladda även bog/ankkar batteriet ? Om man ställer in voltvärdet så lågt att batterierna hela tiden skulle vara kopplade förutom då bog/ankarbatteriet har en stor ström kopplad, alltså bogpropellern eller ankarspelet används ? Tack igen i förväg för era tankar och råd.
  15. Kolla här: http://www.suomenvenetarkastajat.fi/batgranskarna.html eller Nautical Finland Oy Timo Yli-Heikkilä 0400 524218 [email protected] Turun Ammattiopistosäätiö Juha Kari 040 5204866 [email protected] från http://www.finnboat.fi/fi/fi_13_8.html?&amp;Tulosta=1
  16. Ibland har man dåligt minne. Sökte i garaget efter mina gamla G8 propellrar för att eventuellt använda dem i reserv, men de ser nästan värre ut i bladroten än mina G7. Dessutom har dom fullt med små gropar i bladen... Förra båten hade ingen landström, det fanns inte heller landström i någondera hembryggan... Bladena skulle säkert lossa om man i misstag försökte använda propellrarna. Flera mm. djupa och ännu bredare hål hela vägen vid alla blads fästen. En VP egenskap sade den lokala VP försäljaren till min reklamation i tiderna...
  17. Inte trevligt! Hur kan man skydda sig från dessa "trevliga" båtgrannar? Låg båten på väst (saltvatten) eller östkusten (bräckt vatten)?
  18. Tack, menar du denna: https://www.google.com/url?sa=t&amp;source=web&amp;rct=j&amp;url=http://www.marinepartsexpress.com/VP_Service_Bulletins/258%20%20%20%20%20%20%20%20%20PB%20%20%20P-44-7%20%20%20%20N8%20%20%20V01%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%202%20Bladed%20folding%20%20Propeller.pdf&amp;ved=2ahUKEwi_vaGI87bgAhWx6KYKHdwEA0oQFjAAegQIAhAB&amp;usg=AOvVaw0FwfyMbt0KLpw-SGMsbuyt som berättar om ny foldingpropeller i Nibral fråm 2007?
  19. Tyvärr inte. Mekanikern hade tagit bort propellern före jag hade multimetern med mig. Men avståndet mellan propellern och konen verkade vara ok. Äntligen hade jag tid att fara efter propellrarna och inspektera skadorna. Är det normalt att man på ena propellern ser ljus genom hål i propellerbladen ? Den andra propellern har så djupa spår vid roten av bladen att propellerreparatören sade att bladen kunde ha lossnat... Har ni tidgare sett liknande skador på Volvos DPH propellrar ?
  20. Tyvärr inte. Mekanikern hade tagit bort propellern före jag hade multimetern med mig. Men avståndet mellan propellern och konen verkade vara ok.
  21. Jo, det hördes ett jävla klonk från drevet/bakom motorn speciellt när man vände båten. Därför stannade vi båten mitt på fjärden och ringde hjälp och till VP mekaniker. Sedan fick vi bogser till verkstaden. Nästa morgon lyftes båten upp och 1 h senare var drevet av och felet (lagret) samt de extra skadorna (bl.a. aluminium tratten) konstaterade. Själva drevet rasade alltså inte, endast lagret + skadorna som uppstod av det. Motorn var urlyft för bytet av aluminium tratten... 10 h ? arbete. Då skulle det varit enkelt att byta axeln om det var rost på den som orsakade lagerfelet som VP påstår ? Sommarens reparationer är långt glömda, förutom att jag undrade om en drevdusch eller något annat skulle hindra att det händer på nytt. I denna tråd frågade jag om erfarenheter om ärgning på VP:s Nibral propelrar, detta före jag fick veta att mina propelrar är helt slutärgade och jag måste köpa nya propelrar. Nu vill jag ju inte byta propelrar varje år så därför undrar jag hur man upptäcker strömläkage som kan vara en av orsakerna till att propelrarna förstörs så snabbt.
  22. Jag förstår att om jag har rost i knutkorset så blir det problem, men varför nämnde inte den auktoriserade VP mekanikern att det fanns rost ? Vi diskuterade i flera timmar om vad som kunde vara orsaken bakom haveriet. De sade att det inte funnits vatten eller några andra tecken på att bälgen skulle ha läckt. "Ibland bara går lagrena sönder." Dessutom bytte de ej axeln som VP säger att hade rost på sig. Skulle axeln varit rostig borde ju axeln ha byts ? Bifogat min bild från vilken VP säger att axeln är rostig. Jag vet ej om det bruna på bilden är rost ? Och i såfall varför axeln inte byttes ? Kommer detta att hända snart igen ?
  23. Jag skulle gärna pröva/köra rostria propellrar om det fanns sådanna till DPH-drevet... Som det är nu så måste man använda Nibral propellrar på DPH-drevet, eller har jag missat nånting ? Jag vet att det finns rostfria propellrar till DPR-drevet, men de är menade för farter över 45 knop och jag har ej hört att de propellrarna fungerar på DPH-drevet. Anoderna var inte mera slitna än normalt, men tack för tipset, jag skall kolla med mekanikern en gång extra.
  24. Hej igen och tack för alla svar, fast jag inte är första ägaren till båten så fick jag med alla service kvitton och bruksanvisningar ända från det båten var ny. Motorn & drevet har servats varje år hos samma auktoriserade VP verkstad och åtminstone enligt räkningarna så har det bara använts VP:s original drevolja, men som nån skrev så vet man ju aldrig... Bälgen har bytts enligt programmet, senast hösten 2015 och sedan våren 2018. VP svarade att "I normalfallet håller lagret i struten hela motorns beräknade livslängd men ibland kan det givetvis haverera. I just ert fall syns tydliga tecken på rost som sannolikt orsakats av vattenintrång vid knutkorsbälgen och därmed är rotorsak till lagerhaveriet. Kullager är känsliga för påverkan på de fina släta ytorna och slits mycket fort vid rostangrepp. Det framgår av bilden att vatteninträngningen sannolikt skett på tidigare bälg och inte på denna som monterad vid skadad, nuvarande är fri från spår av vatten. I de allra flesta fall så märker man vibrationer eller missljud långt innan lagret blir så dåligt att kardanknuten går emot struten, i synnerhet när man svänger eller manövrerar med större rattutslag. Är båten ny för kunden kan det dock vara lätt missa sådana indikationer då ljudet och vibrationerna ständigt funnits och ökningen sker gradvis." Ändå säger VP verkstaden att de inte har några anteckningar på att det skulle ha trängt in vatten före bälgbytet eller att de skulle ha sett skador/rost. Nu undrar ju jag hur pålitligt DPH-drevet är när ett drev som servats av en mycket välrenoverad VP verkstad enligt alla serviceregler ändå går sönder efter bara lite på 500 timmar körning ? VP svarade även om propellrarna: "Volvo Pentas G-propellrar är tillverkade av Nibral istället för rostfritt stål, tack vare materialvalet så kan propellerbladen utformas på ett sätt som inte är möjligt med rostfritt material. Formen på G-propellern gör man får ett grepp i vattnet som inte är jämförbart med konkurrensen, de är kavitationsfria upp till 55 knop och ger en betydande bränslebesparning jämfört med alternativa propellertyper. De vibrationer som rostfria propellrar också ofta ger finns heller inte på G-propellern tack vare materialets flexibiltet utan att spricka. Tyvärr är Nibral känsligare för korrosion än rostfritt stål och era propellrar uppvisar ett visst angrepp. Våra Nibralpropellrar är sedan flertalet år mer jämna i materialet då betydande SQA insatser gjorts för säkra leverantörens kvalitetsprocess. Den begränsade korrosion som syns på bilden är liten och beaktat att materialet varit i vatten 9 säsonger så bedömer jag att de håller många säsonger till. Den hårda utfällning som syns borstar man bort med finkorning smärgelduk, ex 320 korn. Dock bör man vara uppmärksam om korrosion uppkommer plötsligt men inte funnit tidigare. Exempel på orsaker kan vara landström som läcker, antingen från egen båt eller närliggande, eller kontakt mellan propellerkona och propeller. Vi har infört ett nytt art nr på propellerkona som eliminerar kontaktrisk och även risken för obalans vid sned montering av konan. Art nr. 21829326" Enligt kvittot är propellrarna från 2012 eller senare och min mekaniker ringde idag och sa att hans proppeller reparatör som är van att jobba med Nibral sade att propellrarna inte går att reparera, korrosionen vid ett av bladfästena är redan så långt gången att bladet snart lossnar... och resten av propellrarna är också i förskräckligt skick. Det är bara att köpa nya. Båten har endast legat ett par veckor i sommar bredvid en annan båt som hade landströmmen kopplad. Hur kan man konstatera om en båts landström läcker ? Jag vill ju inte köpa nya propellrar för att de förstörs igen på en sommar ? utan vill ju hitta felet och förhindra att det inte händer på nytt så att jag kan få njuta av "ett grepp i vattnet som inte är jämförbart med konkurrensen, de är kavitationsfria upp till 55 knop och ger en betydande bränslebesparning jämfört med alternativa propellertyper" och detta helst i minst 10 år ?
×
×
  • Skapa nytt...