Jump to content
Saturday 20 July 2019

Henkemannen

Medlemmar
  • Content Count

    56
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

3 Neutral

About Henkemannen

  • Rank
    Löjtnant
  1. Läste lite tester på Finnmaster 5700 Open men hittar inga på den nyare 57 BR... Vad är skillnaden mellan Finnmaster 5700 open och den nyare 57 BR??
  2. Ingen expert men skummet du hittar mellan bottnarna har säkert sugit upp vattnet... Går det att torka skummet? Här blir det spännande att höra ifall någon har någon metod för detta.
  3. Hur gjorde du med TCnano? Du la på och polerade av för hand? Trassel eller vad hade du för trasa?
  4. När man kör med muffar på land så är det ju inget mottryck men inte heller något sug i propellern Vattnet kommer ut i dränereringshålen på skölden men jag tolkar det som ok
  5. Tack för svaret. Googlade lite till och rent statistisk verkar 85 % säga att det är helt normalt. Resten pratar om bälgarna... skulle suttit fint med en ritning som förklarade hur ingenjörerna på Meecury tänkt. Men tills det motbevisats så går jag på statistiken och sover gott igen.
  6. Varför vill du kolla gångtimmar? Fritidsmotorer slits normalt mer av år än timmar skulle jag tro...
  7. Försökte lägga till en bild men det gick bara att lägga in från kameran, inte galleriet... Kollade även på youtube och det ser ut som om vattnet skall komma ut från undersidan av skölden. Mitt finger visar vad vattnet kom ut... Tror ni allt är ok?
  8. Hej Köpte båten i höstas så jag har inte mer än vinterrustat den, därav frågan. Borde intar kylvattnet komma ut nere vid propellern? Nu strömmar det ut vatten vid skölden, kan avgasbälgen halkat av? OBS, jag har inte fifflat med bälgägna eller lossat drevet. Tänkte göra i ordning rubbet till hösten.
  9. Verkar inte vara då mycket aktivitet på Seaplaces... något mer på Marinwiki. Faktiskt något jag saknat, att sjövänner delar på bra platser. Hittade en liknande app för motorcyklar för att dela bra vägar... Allt bygger på att de dom är gamla i gemet tycker det är värt att lägga upp saker.
  10. Hej Mina båtstolar har en träbotten under "skummet". Skicket på trät (marinplyfa) var ruttet. Jag har fixat nya skivor men skummet som sagt lite fläckigt. Skall man spruta på något för att det inte skall fortsätta mögla ovanför min nya träbotten efter jag monterat ihop igen eller är det lugnt? Skicket på skummet är ökat. Stolarna står välventilerade
  11. Hej Mina båtstolar har en träbotten under "skummet". Skicket på trät (marinplyfa) var ruttet. Jag har fixat nya skivor men skummet som sagt lite fläckigt. Skall man spruta på något för att det inte skall fortsätta mögla ovanför min nya träbotten efter jag monterat ihop igen eller är det lugnt? Skicket på skummet är ökat. Stolarna står välventilerade
  12. Låter enklare att ställa plattan i en liten list och säkra överkanten mha något gångjärnsförsett eller tom bara ett band över överkanten på plattan...
  13. Tack Torgny Det finns hur mycket som helst på nätet, och Drevmans instruktioner är bland de bättre. Men ingenting kan ersätta hands on experience. Så fortfarande om någon tycker det kan vara roligt att dela med sig av praktiska erfarenheter så hojta till. Gäller även enklare grejer som att byta filter etc....
  14. Hej Har blivit ägare till en båt med Alpha one drev och Merceuiser3.0 135 motor. Googlat Wendel på bälgbyten, limpor, knäna och allt annat som behöver ses över. Ifall det är någon i södra Göteborg, jag bor i Åkered (Näset), som vårrustar båten så är jag gärna med som hantlangåre när drevet skall på eller ifall ni skall göra bälgbyte eller något annat spännande på drev/motor. Hör av er ifall ni är intresserade av att dela med er av erfarenheter till en nybörjare med intresse att lära sig lite... Jag tror det går att skicka privata meddelande genom maringuiden
  15. Kanske dum fråga, men det känns som båtrutor är av plast medan bilar använder laminerat glas... antar att det påverkar vilka medel/kemikalier som fungerar. Vilka av svaren ovan gäller "plasteutor". Notera jag menar INTE kapellplastrutor.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy