Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Smoothie

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    36
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

10 Trovärdig

Om Smoothie

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

767 profilvisningar
  1. Dessa företag och kommuner fattar inte att de inte ska tjäna pengar på bojplatser utan på kringliggande kommers samt att det är en inkörsport i orten via havet. Många kommer till en ort och kanske tom slår sig ned där eller gör andra investeringar när de kommer sjövägen. Kommunen eller mindre pengastinna krafter ska driva gästhamnen som en turistingång, inte skrämma iväg seglarna.
  2. För en vecka sen kom vi in i Oskarshamns hamn i 17m/s kalla och blöta, vi visste att hamnen är lite sunkig men att den är billig 120:- förra året. Det vi inte viste när vi gick in var att den nu var än sunkigare, det tidigare gamla servishuset var uttömt och nu fanns i stället två toaletter och en dusch i en friggebod utan innertak och till detta hade promarina höjt priset till 320:- Jag blev så förbannad så ringde ansvarig tjensteman på kommunen som efter ett vänligt samtal var nästan gråtfärdig det hade varit en storm av påringningarnar med kritik mot hamnens skötsel och pris. Hans råd var dock att fortsätta ringa, skriva brev, till o-hamn och övriga kommuner med promarinahammar. Han ville ha på benen för de är intresserade av att vräka promarina innan de dödar staden som seglarstad för gott, jag kommer skriva till samtliga städer jag besökt med promarina och påpeka ockerpriser och dålig service så att vi för båtlivets fortlevnad kan sätta promarina i konkurs och att kommunerna tar tillbaka hamnarna som en inkörsport till staden och inte som en kassako. Rekommenderar fler att skriva till kommunerna om eländet.
  3. Tack Robert, har också funderat på om det är gängorna som gett sig och inte bulten som lossnat. Men en gänginsats borde jag kunna montera i det befintliga hålet och låta bulten gå i gängor under en längre del.
  4. Hade i sär mitt 110-s drev (på en comfort 32) för tre veckor sedan för att rätta till ett installationsfel och när jag återmånterade klämringen så släppte en av bultarna i skrovet som klämringen och bälgen fästs i, det gäller alltså den bulten som är fäst i skrovet. Är det någon annan som råkat ut för detta? Någon som vet hur dessa är infästa eller hur detta kan lagas?
  5. Det är bara den aktre motorkudden som måste låssas sen lyfter du motorn enbart i aktern.
  6. Nej det kan inte vara kvarvarande olja som läckt ut... Fattar inte hur det kan komma olja ur just vattenintaget.
  7. Ska tillägga att när jag för ett år sedan bytte bälgen klantade till det och glömde drenera drevet på olja inan jag spräckte drevets över och underdel, så att det rann ut olja. Kan vara det som stått i drevet nedre del och med lite vatten i expanderar och rinner ut genom vattenintaget.
  8. Ahhh sorry, det är ett Penta s110 drev
  9. Har just börjar med vår service av båten, och har upptäckt att det har läckt ut olja genom vattenintaget, oljenivån är något lägre så det kan ha läckt ut från oljetanken på drevet. Någon som varit med om detta eller har några tankar?
  10. Smoothie

    Odelco battmeter

    Hej jag har en odelco battmeter som jag har lite svårt att tolka och omöjligt att ställa in. Förutom generatorn på md11n har jag en solpanel på 50w och trident hi power laddare till en förbrukningsbatteribank på 2x73ah. När båten ligger i hamn och batterierna är i normalläge ligger den mellan 12,70 och 12,60. När solpanelen laddar visar odelcon mellan 13,00 och 14,10. Körs motorn utan några förbrukare påslagna ligger den strax över 14 och med landströmmen visar den nästan konstant 14,35. Men när jag slår på kylen som är största förbrukaren går mätaren ned ganska drastiskt utan landström eller generatorn ned till 12,40 när kylen går på start läge. Mätaren har en fyra lampor som indikerar en grov laddningsprocent. När kylen gått en stund på bara solpanelen så går den ned en nivå men även om jag stänger av den och laddar så vill den inte gå upp i angivelsenivå. Någon som har liknande erfarenheter.
  11. Är man ute på sjön är det väl rekomenderat att sätta en startkabel i varje toppvant och släppa ned andra ändan i vattnet. Blixten tar snabbaste vägen till vattnet/jorden...
  12. Och ingen båt behöver gå fortare än 5 knop, ingen jolle behöver snurra, ingen segelbåt behöver kryssa i trånga sund osv. Men människor har olika prioriteringar.Vad har hastighet, jollar och kryssning med detta att göra? Att se till att ha tillräckligt med batterier och en solpanel, känns som en bättre investering än ett jävla elverk. Lika lite som att "Ingen båt i svensk skärgårdssegling behöver elverk".Vissa tycker inte att man behöver elverk, vissa tycker inte om snabba båtar. Människor är olika. Vissa klarar sig med fotogenlampa, vissa med solpaneler och vissa behöver elverk. Men tala inte om för folk vad de ska ha, det får var och en avgöra själv. Visst får alla avgöra själva men varför kasta massa pengar på elverk och bränsle till det lika när solpaneler är så pass billiga och inte drar något bränsle och inte skapar avgaser eller oljud?
  13. Och ingen båt behöver gå fortare än 5 knop, ingen jolle behöver snurra, ingen segelbåt behöver kryssa i trånga sund osv. Men människor har olika prioriteringar. Vad har hastighet, jollar och kryssning med detta att göra? Att se till att ha tillräckligt med batterier och en solpanel, känns som en bättre investering än ett jävla elverk.
  14. Och ingen båt behöver gå fortare än 5 knop, ingen jolle behöver snurra, ingen segelbåt behöver kryssa i trånga sund osv. Men människor har olika prioriteringar. Vad har hastighet, jollar och kryssning med detta att göra? Att se till att ha tillräckligt med batterier och en solpanel, känns som en bättre investering än ett jävla elverk.
×
×
  • Skapa nytt...