Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Smoothie

Död åt promarina

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

För en vecka sen kom vi in i Oskarshamns hamn i 17m/s kalla och blöta, vi visste att hamnen är lite sunkig men att den är billig 120:- förra året. Det vi inte viste när vi gick in var att den nu var än sunkigare, det tidigare gamla servishuset var uttömt och nu fanns i stället två toaletter och en dusch i en friggebod utan innertak och till detta hade promarina höjt priset till 320:-

Jag blev så förbannad så ringde ansvarig tjensteman på kommunen som efter ett vänligt samtal var nästan gråtfärdig det hade varit en storm av påringningarnar med kritik mot hamnens skötsel och pris. Hans råd var dock att fortsätta ringa, skriva brev, till o-hamn och övriga kommuner med promarinahammar. Han ville ha på benen för de är intresserade av att vräka promarina innan de dödar staden som seglarstad för gott, jag kommer skriva till samtliga städer jag besökt med promarina och påpeka ockerpriser och dålig service så att vi för båtlivets fortlevnad kan sätta promarina i konkurs och att kommunerna tar tillbaka hamnarna som en inkörsport till staden och inte som en kassako.

Rekommenderar fler att skriva till kommunerna om eländet.

Redigerad av Smoothie
  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessa företag och kommuner fattar inte att de inte ska tjäna pengar på bojplatser utan på kringliggande kommers samt att det är en inkörsport i orten via havet. Många kommer till en ort och kanske tom slår sig ned där eller gör andra investeringar när de kommer sjövägen. Kommunen eller mindre pengastinna krafter ska driva gästhamnen som en turistingång, inte skrämma iväg seglarna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den kommun som inte fattar att en välskött gästhamn hör till för att få ett gott anseende av turistande är en kass kommun.

 

De måste hålla koll på hur sådant här sköts.

 

Då räcker det inte med en lipande kommunanställd. TS ta kontakt med ansvarig kommunchef, chef på Promarina och lokal tidning och be att de träffar dig i marinan för att se på eländet och skriva en artikel i tidningen. Sådant här är för jävligt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vandrarhem kostar som lägst 400:- i mina trakter. Campingplats 300:- och uppåt. De får väl tjäna pengar antar jag? Normalpris på sommaren klart högre. Bara säger... Så ingen slår mig i huvudet nu?

 

Skillnaden är ju att det finns fler campingar inom köravstånd, inte alltid så med båt. Dålig konkurrens. Men kommuner ska normalt inte driva campingar eller vandrarhem. Varför skulle de driva gästhamn?

 

Så vad det handlar om är en operatör av gästhamnar som inte möter rimliga förväntningar? Håller med.

 

På några mindre hamnar jag varit i denna sommar är det fräscht, städade toaletter och trivsamt. Som i Öregrund tex. Det är en förening som driver gästhamnen där. Men toasugen funkade inte, de hade inte haft tid att installera en ny ( tid är lika med pengar i en förening ) och det är långt till nästa sug? Suck...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker inte heller det är självklart att kommuner skall driva gästhamn.

 

Båtmänniskor har väl varit bortskämda gratisätare för länge. Skattesubventionerade gästhamnar...tömma toatanken i havet...förvänta sig att få gratis vatten ute i skärgården (där RO-anläggningar är svindyra måsten)...få slänga sopor gratis i hamnar etc. Värst är väl de korttänkta bengetterna som skryter om att de lägger sig i en båtklubb där man kan låna plats för frivilligt bidrag i en kaffeburk och sedan smiter in på den närliggande komersiellt drivna gästhamnens toaletter, duschar, slänger sopor osv.

 

Dålig service och högt pris skall man klaga på, helt rätt, men det blir fel om man jämför med priser där någon annan betalar via skattsedeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svenska kryssarklubbens hemsida har en artikel som är flitigt kommenterad. Vill minnas att alla ovanstående synpunkter ventileras även där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är flera som ventilerad detta tidigare även här på MG, bl.a. i denna tråd http://www.maringuiden.se/forum/topic/61083-promarinas-dyra-gästhamnar/page-1?hl=promarina

 

En sak jag undrar över är vad som skulle hända om "Död åt Promarina" blir verklighet som TS önskar. Kommer kommunerna att ta tillbaka driften av gästhamnarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Letade efter SXK artikel för att se kommentarer.... Hittar inte riktigt. VAR fanns den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för länken till SXK insändaren i deras digitala tidningsdel. Spontant undrar jag vad Promarina gjort under 3-4 år. Rimligen har de lagt ner lite pengar i hamnarna också?

 

Den enda hamnen jag frekvent besökt är Sandhamn ( barnen kräver det.... Sant! Jag bjuder på sommarens restaurang- och klubbesök plus att gå runt för att se det hippa folket...)

 

Där har någon av Viamare eller KSSS lagt ner en hel del pengar. Rindö känner jag en som bor. Där har man rustat upp bryggplatserna. Fanns någon ledig... så pris per säsong är nog inte nådigt... Men iaf?

 

Jag blir också skogstokig över dålig standard på toa och duschar. Och tvättmaskiner som inte funkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent spontant skulle jag gissa på att det finns lättare sätt att tjäna pengar på än gästhamnar. Hur många platser finns det på en mindre gästhamn? Kanske 50.

Skulle de ta 100 kr /plats skulle det generera 5000 per dag en kort säsong. Säg i bästa fall 60 dagar => 300 000

Förmodligen omöjligt. Så de är helt enkelt tvungna till att ha 300kr, om det ens räcker. 

 

Ser man på bokföringen så blöder de

http://www.allabolag.se/5567081772/Viamare_Promarina_Management_AB

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, skulle jag ta över så höjer jag priset direkt!

 

Å andra sidan skulle toaletterna vara tok-städade... Så var drar man gränsen för vad som är dyrt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Låg på promarina i Arkösund härom dagen, el och WiFi ingick, service och städning ok. Kunde naturligtvis önska att det var billigare, men inte särskilt dyrt jämfört med vandrarhem. Verksamheten måste ju gå runt, välkommen till verkligheten.

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trewq skrev ungefär vad jag tänkte skriva. Normalt undviker vi gästhamnar men i år blev det några. De vi besökte var: Trosa,Nynäshamn,Landsort,Arkösund och bäst trivdes vi nog i Arkösund. Trevligt bemötande och avgift som känndes rätt ok. Fräscht på toa och duschar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...