Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

PeKe

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om PeKe

  • Placering
    Kadett
  1. Jag håller med om att däcket är 812 men friborden skulle jag säga har en något mörkare nyans än 200. Jag testade att blanda ca 75% 200 och 25% 812,det blev inte så tokigt. Möjligen ytterligare något mera 200, men det kan nog variera från båt till båt Hälsn Peke
  2. Hej och tack för era svar! Är det någon som har erfarenhet av att byta bälg så som Mackey tipsar om? Ser ju rätt listigt ut…man slipper ju lossa övre delen av drevet från motorn, drevet väger ju en del.. Men jag förmodar att motorkuddarna o fästena mot motorbädden måste lossas för att ställa motorn så på näsa framåt?? (Är svänghjulet demonterat, ser lite ostadigt ut, är det så att främre motorfästet sitter och håller balansen?) Och när främre fästet ändå är lossat (motorn skjuten framåt) är det så besvärligt att baxa ut drevet sedan? Ett annat sätt att byta bälgen är ju att lossa bultarna och dela drevet som det sitter, dvs underifrån och släppa ner undre halvan en bit.. Det går på vissa båtar, med hjälp av ett par borrhål genom skrovet, skulle jag säga inte funkar på en Comfort 32, jag får inte ens upp handen i emellan drev och skrov underifrån.120S-drevet har också en säkerhetstråd trädd emellan bultarna, den skulle nog inte gå att få på plats igen efter bälgbyte. Gärna mera synpunkter på bästa metod, tips o aspekter
  3. Vid närmare koll så ser ju motorfästet i sprängskissen lika ut som mitt, det är sannolikt en bult under kudden, hålet för den syns inte på skissen (antar det eftersom det är 6 st bultar i satsen)...Varför placera en bult så? det tolkar jag som att man ska dela motorn från båten vid motorkuddarna? Jag har läst att man ska skjuta motorn framåt...?
  4. Mitt fäste, nedre delen under gummikudden ser inte exakt ut som det som är på sprängskissen ifrån Marinepartseurope (se min bild, bultskallen går i kudden om jag skruvar ur den) De kan väl inte vara så att man ska skruva ur lite-grann och sedan lyfta i motorn nån cm och sedan skruva mera osv? Den inre bulten kanske inte är så lång...? (men isf kan man ju undra varför den sitter där)den sitter jäkligt till ochjag har ännu inte försökt ta loss den) Jag var inne på att lossa själva fästet på motorn för benen till kuddarna. Problemet här är att de är fastsatta på framkant av motorn och en bit upp...jag vill ju kunna få motorn framåt och där sitter de effektivt ivägen...om jag då tog motorn bakåt tar de i svänghjulet.. Och så värst högt kan jag ju inte lyfta pga sittbrunnen Generellt sett , brukar man lossa vid kuddarna eller i fästet ner mot bädden när man flyttar motorer för bälgbyte eller motorbyte för den delen?
  5. Skäms som en hund....har missat att ge feedback på detta! Jag löste problemet, det var CDI-boxen som fungerade ibland och ibland inte....! Bara att plugga i en ny sedan gick den kanon igen
  6. Jag har funnit det läge att byta bälgen till min Comfort 32 med VP MD11D och 120S-drev som passerat bäst före datum. Det är ju så snillrikt konstruerat att man sedan måste flytta motorn framåt några cm också. Jag har kämpat för att få loss allt kring drevet och ser ut att ha lyckats med det. Jag har svetsat ihop en lyftanordning så jag kommer in under sittbrunnsdurken och kan kroka i lyftöglan så jag kan nu lyfta i motorn. Mitt problem är att jag inte begriper hur jag ska få loss motorn från motorbädden? Motorn stödjer sig via två motorkuddar på ben i framkant. Fästet för motorkuddarna ser ut att vara fastsatt med 3 bultar ner i motorbädden på båda sidor. Ska man lossa de tre bultarna och sedan skjuta motorn vilandes på bädden framåt? Det som är märkligt att en av bultarna (den inre, aktre) på båda sidor sitter rakt under motorkudden. Dvs den går max att skruva ur 1 cm sedan tar bulten i motorkudden? Dvs den går inte att få ur…Eller är det så att den inre bulten inte går ner i motorbädden? Min tanke var då att istället lossa motorkuddarna. De skulle ju ändå behöva bytas efter 30 år. Det funkar att lossa i underkant på kuddarna där en mutter sitter. De kommer jag åt att skruva och de lossar. Men motorkuddarna sitter i ca 45 graders lutning och det går ju inte att bara lyfta i motorn efter ha lossat den undre muttern!? Det är också en bultskalle upptill, på ovansidan av kudden, som likaså den tar i gods om man försöker skruva loss den (det tar i stålkonstruktionen eller armen som håller motorn).…moment 22… hur får man loss motorn?
  7. Hej! Jag har ett elproblem på min Johnson V4 90 hk ifrån 1989. Motorn startar lätt och går bra första 5-10 minuterarna. Om jag tex efter 5 minuter ifrån start ligger och planar på 75% gas och sedan gasar på mera eller drar av på gasen så sker ett direkt tapp av kraft. Det yttrar sig så att jag tappar maxfart ifrån 42 till 35 knop. Motorn blir slöare (den sitter för övrigt i en Flipper Fame 535). Med fyra personer ombord så kommer jag knappt upp och planar. Därefter är motorn trött tills jag stannar och den får bli kall. Dock kan den ibland när jag ligger på låga farter, efter ca 30 min, komma tillbaka och ge mera kraft helt plötsligt. Visst låter det som ett stift slocknar och att den bara går på tre? Jag kan inte höra att den skulle gå på tre. Ok, den låter lite mera burkigt och ihåligt men det verkar som att den går jämnt ändå. Jag har haft en ”riktig båtmek” med mig och han har lyssnat på den och han säger att den går på alla fyra. Alla stiften har likartat utseende. De ser alla lite blöta, svarta och feta ut. Båtmeken säger också att det är ett el-fel eftersom felet kommer så ”digitalt”. Så, jag satte igång och mäta och utföra tester enligt vad OMCs verkstadshandbok säger. Jag fann avvikelse när jag mätte med runtdragningsvarv på statorn (matarspolen) så hade jag bara 70 V (AC). Boken säger att det ska minst vara 150 V. (!!?) Finns det någon med en liknande motor som gjort motsvarande spänningsmätning? Jag kopplade in mig och mätte under drift, först på tomgång vilket visade 100 V och därefter vid gaspådrag 2-3000 rpm så sjönk det till 60 V (!) Det ska ligga på 2-300 V. Ohm-talet stämmer på statorn. Kan det ändå vara statorn som spökar? Kan det bli överslag i en sådan? Kan Power-packet reagera när det blir varmt och inte klara sig på en för låg matarspänning? Det sägs att ”det är väldigt sällan statorn som felar” – men varför mäter jag då så låg spänning jmf med boken? Någon sa att det kan vara magneterna som är dåliga. Kan man byta dem eller måste man ha ett nytt svänghjul? Eller ligger felet någon annanstans? Tacksam för era synpunkter och tankar… Senast ändrad av PeKe | 02 april 2007 | 15:20 Senast ändrad av PeKe | 02 april 2007 | 16:12
×
×
  • Skapa nytt...