Jump to content
Thursday 20 June 2019

widfeldt

Medlemmar
  • Content Count

    33
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2 Neutral

About widfeldt

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

193 profile views
  1. Time Left: 11 months and 19 days

    • Säljes
    • New

    Har lite överbliven färg till Mercury/Mercruiser. Alla oöppnade. 2x Light Primer 1x Phantom Black 1x Clear Coat

    200.00 SEK

    HÄSSELBY, Sverige - SE

  2. Mailade Garmin support som svarade dagen efter: Ingen av åtgärderna ändrade något. Skärmen var fortfarande vit. Eftersom det ändå inte skulle gå att få hjälp från Garmin öppnade jag den själv. Jag lossade alla anslutningar mellan skärm och kretskort och rengjorde dem med kontaktspray. Det gjorde heller inte någon skillnad. Fortfarande samma vita skärm. Då det är kanske ändå som Garminsupporten skriver, att skärmen är trasig.
  3. När jag skulle starta plottern efter iläggningen så visar den bara en vit skärm. Efter en stund höjs ljusstyrkan, sedan händer ingen ting. Touchskärmen reagerar på tryck genom att plottern ger en felsignal. Någon som haft något liknande?
  4. Min har 4*8 rader. Men tittar man på derad webshop nu så har 100w panelen enligt bilden 4*9 rader, så de har kanske ändrat till i år.
  5. Ja den är köpt på en stor kedja. Om din panel ger 19v när den är inkopplad fungerar den nog som den ska.
  6. Jag har som mest sett att den laddat 1.5A enligt bm1:an. Då får jag byta mot en bättre panel den här gången då...
  7. Ja slingorna är kopplade i serie. Jag skuggade inte panelen när jag mätte utan spänningsfallet kom ändå. Panelen har 32 celler och jag är rätt säker på att den ska ge mellan 19 och 20 v när den funkar som den ska. Det är en mppt-regulator som jag har. Jag misstänker som sagt avbrott i panelen, eller tror ni att något annat fel, t.ex fel på regulatorn eller dålig kabel mellan panel och regulator skulle kunna ge samma symtom?
  8. Köpte en 100w flexibel solpanel innan förra säsongen. Den funkade fint under våren, men mitt i semestern slutade den fungera (gav plötsligt bara ca 14v ut från psnelen). Fick den utbytt under vintern. Den nya har funkat fint under våren, men nu när semestern börjat är det samma visa igen. Och jag börjar fundera på om det verkligen är panelen eller om det skulle kunna vara något annat. Nu har jag mätt lite nogrannare: Obelastad, utan regulatorn inkopplad ger panelen drygt 19v som den borde. Både när jag mäter vid kopplingsdosan direkt på panelen och om jag mäter på kabeln vid regulatorn. När jag kopplar in regulatorn sjunker spänningen från panelen till 14v. Både vid panelen och vid regulatorn. Panelen verkar vara uppdelad i två olika "slingor" som är hopkopplade i kopplingsboxen (se bild). Obelastad mäter jag ca 9.7v över båda slingorna. Med regulatorn inkopplad ger den ena fortfarande 9.7 medan den andra bara 4.8v. Så min gissning är att det är en dålig koppling inne ibpanelen någonstans i slingan där spänningen går ner. Är det verkligen så dålig kvalité på panelerna?
  9. Kör med sjövatten i vv sedan förra säsongen. Fungerar fint hittills. /Fredrik
  10. Tack för svar! Då är det nog inget problem då båda fungerade ihopkopplade.
  11. Ja, så klart vände jag på AC och DC :-) Priset varierar en hel del mellan olika modeller (typ 1000-5000) Försökte googla fram vilken regulator du ska ha, men det fanns för många att välja mellan. Har du modellnummer på motorn går det hitta rätt regulator.
  12. Den här har både stekhäll och vanligt grillgaller så lite mer grill än den du hade är det nog. Men det är absolut en kompromiss... Nu har vi större båt och kör med Weber Anywhere kolgrill.
  13. Hmm, den såg inte dum ut heller. Är det flaskor med skruvanslutning? Passar en flaska till ett primuskök? Nej, det är såna här flaskor: http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Gasol--och-stormkok/Gasolbehallare-227-g-2000035641/
  14. Skulle gissa på bränd laddningsregulator. Hade samma problem med min Yamaha F100 för några år sedan när jag precis köpt den (begagnad). De är tydligen väldigt känsliga för att det måste vara ett batteri inkopplat så om man t.ex. av misstag stänger av huvudbrytaren när motorn är i gång brinner regulatorn. Yamaha-regulatorn var hutlöst dyr i Sverige så jag beställde en från boats.net för knappt halva priset, vet inte om det är samma med Mercury. Om du kan lokalisera regulatorn kan du mäta på inkommande spänning (DC) från spolen när motorn är igång och se att det finns spänning där och sedan utgående (AC) från regulatorn för att konstatera att det verkligen är den som är bränd. För min del behövde jag inte mäta eftersom den var delvis smält....
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy