Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Simmalungt

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    106
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

Om Simmalungt

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Nu sitter jag med facit eller åtminstone är mitt problem löst. Jag bytte skiljerelät som hade hängt sig på nåt sätt så, eller jag vet inte men det blev bättre men inte bra. Så jag kollade vidare och startbatteriet var sopslut, det har hängt med sedan 2012, och det var ett under att motorn ens startade och efter ett byte även där så är allt frid och fröjd 👏
  2. Väldigt nyttig läsning och nu har jag lite att jobba med. Tack 🙏 för input!
  3. Hej. Jag frågar inte ofta eftersom svaren oftast finns i gamla trådar, men nu går jag bet. När jag startar motorn med solcellen otäckt börjar motorns system varna för hög batterispänning efter ca. 5 minuter. Täcker jag över solcellen funkar allt som vanligt igen. Även om jag startar motorn med landström inkopplat så varnar det nästan omedelbart, utan landström, inga problem. Tidigare har solcellen/regulatorn lagt ned sin laddning och nollar när generatorn börjar ladda, inte nu längre. Min uppsättning är. Ctek M300 2016 Ny generator 2017 Nya batterier 3x105 AH 2019 Skyllermarks system, gammalt Epever Tracer 2210A 2017 konfigurerat som standard enl. min batterityp. Solcell 100W gammal Startbatteri 2012 Enda kontakten startbatteriet och generatorn har med förbrukningsbanken är via skiljerelät. Nu till min fråga: kan det vara skiljerelät som gett upp och skickar ström baklänges till batteriet (låter jättekonstigt) eller har panelen erfarenheter som kan hjälpa mig? Mvh Tommie
  4. Min damask byttes 2004 och är fortfarande i bra skick och jag sprayar siliconspray varje vår. Om det gör nån nytta vet jag inte men det känns bra 😀
  5. Då platsar vår gamla Orrskär 1000 här som vi luffat runt med i 6 somrar... Hon är ett flytande projekt som uppdateras lite varje år. Nytt innertak i doghouse, septitank, nytt kök, ny värmare, badbrygga m.m. m.m. Den här sommaren 2018, sjösatte vi 3 maj i Västerås och vi har luffat runt både i Mälaren och Skärgården, det blev 58 nätter ombord och nu ligger hon hemma i Runn igen som är vår hemmasjö.
  6. Nu tittade jag inte på bilderna (slö uppkoppling) men koll av packningytorna medför att du får vålda lite eftersom dem kan vara hur fina som helst på packningsytan men alldeles kexiga strax under, jag bytte i förebyggande eftersom jag inte visste hur gamla dem var sedan vålda vi lite på de gamla och de var helt slut.
  7. Jag gjorde en badbrygga i björkplywood och förstärkte den med 2tum2 som glasfiberarmerades, målades med 2k färg samt halkskydd och lades ovanpå den gamla, den stadgades upp med 2 rostfria stag och det har funkat kanon i 5 år nu. Mallen gjorde jag av lite tjockare byggpapp som man har till golvtäckning innan jag satte sågen i björkplywooden. Nu är det här en Orrskär 1000 men de ser ganska lika ut med lådan där bak.
  8. Hej. Jag laddade ned Navionics och det var en, jag tror 15 dagars gratis så testa den... Nu blev inte jag så nöjd (iSailor) men ruttplaneringen verkar fungera klockrent. troligen så är jag så van vid Isalor så jag behåller den även om jag får ruttplanera själv.
  9. Du kan testa att lätta lite på locket till sjövattenfiltret, alltså inte gänga av locket utan bara lätta lite på det när motorn är igång, det blir lite blött bara... När jag sjösätter måste jag börja med att fylla vatten i sjövattenfiltret innan jag startar upp motorn sedan brukar jag lätta lite på locket så jag ser att impellern pumpar vatten. I våras var det skräp på gummipackningen som gjorde att det kom in lite luft bakvägen genom locket och nästa gång jag skulle starta upp så fick jag ungefär samma problem som dig. Det kostade en impeller men jag lärde mig en del bl.a att göra rent packningen
  10. Hej!Har du nu några nya erfarenheter/tips angående bränsle för värmare nu så här ett år senare? Med vänlig hälsning, Martin Hej Martin.Jag tröttnade på wallas och köpte en Kinavärmare istället som nu är monterad och skjuter värme med diesel istället. Den gamla var det lite för lite effekt på (wallas 3200) nu blev det en Kopia 5000 och det räcker för att få behagligt under kapellet också. Framför allt värme till ett bättre pris. /Tommie
  11. Ja synnerligen korkat om det redan finns glykol i motorn och då behövs det knappast 15-20 liter glykolblandning. 20 liter räcker till en sjövattenkyld merc 350 med tomt block.
  12. Om du vill vara 100% säker vid konservering ska du tömma motorn på vatten innan du kör i glykolblandningen. Det finns avtappningskranar el. bara en vanlig bult som sitter på varje sida om blocket under limporna. Kommer det inget vatten ur dem så ligge det rostflagor eller nåt skit i vägen då får man peta lite med en smal skruvmejsel eller likn.
  13. Jag köpte den här fast på Aliexpress ca. en tusing billigare. Frakten var under en vecka med flyg från Honkong. http://www.keatrade.se/store/p/dieselvärmare-203278/dieselvärmare-5kw-luft-400572
  14. Jag köpte en Kinavärmare för, jag tror det är 4år sedan och den funkar klockrent enligt nya ägaren. I våras köpte jag en 5kw som av olika anledningar inte blivit monterad än. Kolla husbilsforum, de köper Kinavärmarna och har en del erfarenheter.
  15. Tack Peter, jag har sett dem och ska ta en kontakt när jag ska ned nästa gång, tänkte kolla lite här om nån har nåt i sina gömmor.
×
×
  • Skapa nytt...