Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Olleman82

Ljudnivå isotherm kylskåp

Rekommendera Poster

Hej,

 

Fick precis uthämtat ett nytt Isotherm CR65 Elegance idag och passar på att testa det lite i hemmamiljö först för att få lite koll på strömförbrukning mm. Har köpt det online annars hade det naturligtvis varit enkelt att ställa den här frågan direkt i affären istället...

 

Det första som slår mig är att det låter oväntat mycket. Jag hade ett Waeco CR49 i förra båten årsmodell 2015 och jag tror det är likadana kompressorer i dessa skåp. Hursomhelst var både jag och frun överens om att det är en stor skillnad på ljudet från isotherm skåpet jämfört med waeco skåpet.

 

Kompressorn vibrerar inte när man håller på den men ljudet är direkt irriterande och det är kompressorna som ger ifrån sig ljudet. Tänkte höra lite med Thermoprodukter på måndag men tänkte bara höra om någon har erfarenhet av detta, lite nyare, Isotherm skåp?

 

 

,Olle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Fick precis uthämtat ett nytt Isotherm CR65 Elegance idag och passar på att testa det lite i hemmamiljö först för att få lite koll på strömförbrukning mm. Har köpt det online annars hade det naturligtvis varit enkelt att ställa den här frågan direkt i affären istället...

 

Det första som slår mig är att det låter oväntat mycket. Jag hade ett Waeco CR49 i förra båten årsmodell 2015 och jag tror det är likadana kompressorer i dessa skåp. Hursomhelst var både jag och frun överens om att det är en stor skillnad på ljudet från isotherm skåpet jämfört med waeco skåpet.

 

Kompressorn vibrerar inte när man håller på den men ljudet är direkt irriterande och det är kompressorna som ger ifrån sig ljudet. Tänkte höra lite med Thermoprodukter på måndag men tänkte bara höra om någon har erfarenhet av detta, lite nyare, Isotherm skåp?

 

 

,Olle

Jag köpte ett waeco 49 förra året och det lät oxå mer än mitt gammla skåp, bytte fläkten bak till en med variabelt varvtal som styrs av en värmesensor och fick bort mkt av ljudet, funderar på att även byta gummitassarna på kompressorn till mjukare och se om jag kan få ned ljudet ytterligare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej,

 

Fick precis uthämtat ett nytt Isotherm CR65 Elegance idag och passar på att testa det lite i hemmamiljö först för att få lite koll på strömförbrukning mm. Har köpt det online annars hade det naturligtvis varit enkelt att ställa den här frågan direkt i affären istället...

 

Det första som slår mig är att det låter oväntat mycket. Jag hade ett Waeco CR49 i förra båten årsmodell 2015 och jag tror det är likadana kompressorer i dessa skåp. Hursomhelst var både jag och frun överens om att det är en stor skillnad på ljudet från isotherm skåpet jämfört med waeco skåpet.

 

Kompressorn vibrerar inte när man håller på den men ljudet är direkt irriterande och det är kompressorna som ger ifrån sig ljudet. Tänkte höra lite med Thermoprodukter på måndag men tänkte bara höra om någon har erfarenhet av detta, lite nyare, Isotherm skåp?

 

 

,Olle

Jag köpte ett waeco 49 förra året och det lät oxå mer än mitt gammla skåp, bytte fläkten bak till en med variabelt varvtal som styrs av en värmesensor och fick bort mkt av ljudet, funderar på att även byta gummitassarna på kompressorn till mjukare och se om jag kan få ned ljudet ytterligare

 

Undrar just om det slarvas lite med skåpen nuförtiden.

 

Tyckte byggkvalitén på skåpet och inte minst monteringen lämnade en hel del att önska. Det ser inte ut som att alla delar passar 100% vilket medför att vissa detaljer sitter monterade nästan lite böjd. Hela "frysfacks"- delen lider tex av det här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Tänkte bara följa upp på detta efter 6 veckor.

 

Jag fick ett nytt kylskåp från Isotherm som lät lite mindre, inte lika lite som mitt Waeco men det får duga. Testkörde kylskåpet hemma och kunde rätt snabbt notera att det blev lite väl kallt:

 

Termostaten på varmast möjliga: 4 grader i skåpet (förbrukning 22 ah/dygn med 20-22 grader i rummet)

Termostaten på kallast: -7 grader i skåpet och termostaten slog aldrig ifrån, dvs kompressorn gick kontinuerligt.

 

Skickade tillbaka skåpet och Thermoprodukter säger att de ska justera termostaten men nämner i förbifarten att förutsättningarna i båten är lite annorlunda.

 

Igår kom skåpet.

Varmast: 12-15 grader

Kallast: 2.5 grader.

 

Problemet nu är att det tar en evighet att kyla ner det med matvaror i. Jag la in ett gäng ciderflaskor igår kväll (rumstempererade). Satte skåpet på kallast möjligt och på morgonen var det mellan 6-8 grader i skåpet och kompressorn gick ungefär 5 minuter i taget med 5 minuter "paus" emellan, dvs 50%. Tittar man på förbrukningen kan man räkna ut att kompressorn i medel gått ungefär 2/3 av natten. Till slut kommer den säkert ner till 2.5 grader men det lär ju ta närmare ett dygn.

 

Ringde, nästan lite skamset idag, för jag inser att jag börjar bli en besvärlig kund och sa att "Nu är problematiken omvänd istället". Fick instruktioner på hur jag kan justera termostaten själv vilket jag ska testa i em.

 

Jag menar inte att tala illa om Thermoprodukter utan vill snarare lite objektivt få tankar kring detta. Är jag alldeles för petig och har enormt kontrollbehov som testkör skåpet hemma innan installation i båten? Kan det faktiskt vara så att termostaten fungerar såpass annorlunda när den hamnar i ett litet utrymme i båten att den helt plötsligt "går rätt"? Mitt Waeco skåp i gamla båten uppförde sig i alla fall inte så. Det uppvisade samma "beteende" varesig det var i båten eller i testbänk hemma.

 

Tankar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VAd jag förtår har ju restriktioner med växthusgaser gjort, kan inte säga när men i alla fall de senaste decennierna, att man har börjat använda andra vätskor/gaser i kylanläggnigar, kylskåp, vämepumpar mm.

Det kan ju tänkas att dessa gaser/vätskor beter sig olika mot det man haft förut och att samma kompressor ger ifrån sig annat ljud beroende på gas.. bara en teori.

Annars, om det är samma kompressor så känns det ju inte som det ska vara skillnad beroende på vilket fabrikats box den monterats på.. om inte själva boxen fungerar bättre/sämre som resonanslåda.

Fläktljudet är en annan femma, den kan nog låta olika beroende på var den monteras.. fast nu var det ju kompressorljud frågan gällde?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget kylskåp är det andra likt vad gäller ljud enligt Termoprodukter. Konstigt bara för köper jag ett kylskåp till hemmet så visst finns det ett dB värde angivet!?

 

Nu var det mer de lite lustiga temperaturinställningarna jag funderade på...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...