Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Granisliza

köpt ny båt med gammal motor, tips?

Rekommendera Poster

Hej, jag har just köpt en båt (Crescent 49)

Med en gammal mercury 70kh.

Jag är inte alls motorkunnig... Tydligen är det lite problem med backen, den hoppar ur. Tror ni att jag kan testa göra något själv eller ska jag be någon se över den? 

Kan jag dessutom få lite tips på sådan service jag själv kan ge motorn så tas det gärna emot! 

Motorn startar, vid köptillfället, men jag vet inte om det är bra att köra den varm och se hur den reagerar? (ligger inte i sjön) visst kan jag använda mig av sån "spolmuff"?

Vet inte alls vilken service den fick när den togs upp i höstas, ska jag spola rent med något?

 

Haha, ja som ni säkert förstår är jag nybörjare på motorer... Men tänker att jag lär mig väl med tiden. 

 

Tack på förhand!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byta olja i växelhuset är nog det första du bör göra. Då ser man om det är vatteninträngning (oboy färgad olja) och även om det är metallspån i oljan. Har den stått länge så kan oljan o ev. vatten separerat men då kommer det rent vatten först när du lossat undre pluggen på växelhuset. Övre nivåpluggen lossas så rinner allt ut

 

Är allt ok så fyller du på ny olja underifrån, finns speciella tuber för växelhus. Du fyller tills det rinner ut i övre pluggen, brukar gå åt 2-3 tuber. När du byter tub så håll fingret för övre plugghålet, och byt snabbt tub. Då hinner det inte rinna ut så mycket. 

 

Att backväxeln hoppar är troligtvis en justeringsak.

 

Vad du än gör så kör inte motorn utan vatten, impellern pajjar efter ett litet tag utan vattensmörjning.

Impellern bör kanske bytas om du inte vet när det gjordes senast, på en u-bordare håller den dock ganska länge.

 

Annars så behöver en gammal Murcla inte så där jätte mycket service, tändstift och uppsmörjning av alla leder + färsk/ren soppa brukar räcka långt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill inte låta avskräckande men när du skriver gammal murkla kommer jag att tänka på vår 20 hk från början av 70-talet. Den bara gick och gick. Sen en dag, när brorsan kört den dagen innan, så varvade den plötsligt upp i varv och slutade driva. Min bedömning (liksom verkstans) var att drivaxeln gått av. (Tror brorsan gått på grund utan att säga något.)

Nåväl, verkstan fick inte isär riggen för att vi aldrig bytt impeller eller haft anledning att ha isär riggen under 20 års användande. Var visst en klassisk grej på dessa murklor. Det innebar slutet för den motorn.

Så ett tips kan vara att kolla om du får isär riggen, och om du får det, dels byta impeller och sedan smörja hela drivaxeln ordentligt. Annars får du väl göra som vi gjorde, köra tills det säger stopp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...