Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
odysseus65

Trögrullad genua

Rekommendera Poster

Odysseus65 skrev: Ekstötta? Som en mittstolpe menar du? Den borde ju hamna mitt i dörren till förpiken. Låter knepigt. Går det att lägga in bilder? Jag har googlat på inredningsbilder på Amigon men kan inte minnas nån sån variant.

Japp, som en mittstolpe mitt i dörrfan. :-)
Fast skottet (väggen med dörrhålet) sitter ca 15 cm för om stöttan så man kan knixa sig in litet snett. Haha, svor över stolpen de första 10 åren men har sakta vant mig och numera stör den mig inte alls. Sällan man behöver passera den och lite gympa skadar knappast.
(Själva stöttan är inte så tjock, cirka 5x5 cm fyrkantsprofil. Utan riggen vintertid kan man f.ö. känna att den är litet lös vid takfästet, med riggen monterad sitter den givetvis som berget.)
Blir ju rejäl neråtriktad kraft under mastfoten, till klagande tillfälliga medseglare som undrat varför jag inte sågat bort eländet föreslog jag ett tankeexperiment med båtshake enligt bilden nedan. De slutade dessbättre gnälla innan båtshaken behövde användas för praktiskt demonstration. :-)
A23:ans klena 4mm:s vajrar har var för sig - enligt min tidigare Seldén-länk - brottslasten 20 kN (kraften som krävs för att lyfta drygt 2 ton).
Går att räkna maxlast i extremsitutationer på kajuttaket, men hellre laster vid normal segling. Glöm inte "sinus för vinkeln" vid sådan överslagsberäkning. Har själv inte kollat men anar att det kan bli ganska enorm kraftpåkänning. Notera också att vanten drar uppåt medans masten samtidigt pressar neråt, blir rejäla skjuv-krafter som försöker deformera skrovet.
Haha, fatta att jag börjat gilla min jäkla mittstolpe! :)
post-86835-0-07944700-1441286107_thumb.jpg

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tycka det vore jobbigt att inte ha bra tillgång till förpiken som ändå utgör nästan halva utrymmet i båten. Jag tycker det är halvbökigt som det är nu med en porta potti mitt i dörrhålet.

 

Jag har funderingar på att ersätta dörrbalkarna å mellanväggarna med en rejäl mittstötta för mera rymd å åtkomlighet som på en Ohlsson 22. Risken är kanske att man tappar stabilitet i sidled.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tycka det vore jobbigt att inte ha bra tillgång till förpiken som ändå utgör nästan halva utrymmet i båten. Jag tycker det är halvbökigt som det är nu med en porta potti mitt i dörrhålet.

 

Jag har funderingar på att ersätta dörrbalkarna å mellanväggarna med en rejäl mittstötta för mera rymd å åtkomlighet som på en Ohlsson 22. Risken är kanske att man tappar stabilitet i sidled.

Varför köpte du inte en Olsson 22 istället från början istället för att bygga om den båten du har? Olsson 22:an är lättare att manövrera vid jämförelse och dessutom har den en bättre öppen planlösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag skulle tycka det vore jobbigt att inte ha bra tillgång till förpiken som ändå utgör nästan halva utrymmet i båten. Jag tycker det är halvbökigt som det är nu med en porta potti mitt i dörrhålet.

 

Jag har funderingar på att ersätta dörrbalkarna å mellanväggarna med en rejäl mittstötta för mera rymd å åtkomlighet som på en Ohlsson 22. Risken är kanske att man tappar stabilitet i sidled.

Varför köpte du inte en Olsson 22 istället från början istället för att bygga om den båten du har? Olsson 22:an är lättare att manövrera vid jämförelse och dessutom har den en bättre öppen planlösning.

Ha ha.. Jag förstod att den kommentaren skulle komma vilken dag som helst. Grejen är ju att om jag köpt en O 22 så hade jag säkert hittat en massa andra saker att störa mig på. Dessutom skulle det grumla drömmen om att en dag kunna segla iväg å bara fortsätta så långt jag känner för det utan att båten sätter några begränsningar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...