Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Paddington

Förgasare med slang i flottörhuset?!

Rekommendera Poster

Har en evinrude 6hk som jag kom över av en slump... Den går illa på tomgång och när man då varvar upp den går den några sekunder extra, säg 20sek.

 

Det bör ju vara något med bränslet så jag tänkte att förgasaren behöver sig en omgång med bad och rengöring till att börja med. 

När jag plockar isär förgasaren gör jag en upptäckt som får mig att tycka att en förgasare är avancerad...

Efter att tagit bort flottörhuset finns där ett litet "plasthus". På detta plasthus finns en liten nippel med en mycket åtgången slang på. Transparant och kanske 2mm i diameter. Slangen var av och endast en liten bit av slangen sat fast på nippeln, resten låg i själva flottörhuset.

 

Har någon någon aning om vad detta är för typ av förgasare eller vad den lilla slangen fyller för funktion??

Nr. 26 på skissen.

 

http://www.boats.net/parts/search/BRP/EVINRUDE/1986/E6RCDE/CARBURETOR/parts.html

 

 

post-94845-0-54224100-1407769473_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen sett detta tidigare? Jag förstår inte om det går bensin från flottörhuset upp till överdelen (där blandarskruven sitter) eller om blandarskruven justerar luft och ner genom slangen för att inte skapa vakum i flottörhuset...

 

Har skruvat med en del förgasare, men aldrig sett detta förut. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad den har för funktion men den ingår i förgasarrenoveringssatsen. Beställde en sats från skruvat.se för någon månad sedan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sett förgasare med över fyllnads skydd. Så om flotören fastnar blir nivån för hög och rinner det ut genom den slangen. Men det kan också vara något med lufttill flotörhuset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte heller dess funktion men den benämns "idle lift tube" (tomgångs lyft slang?) i texten på figur 53. Den förgasarn är tydligen en mindre vanlig variant av "typ B" i fig 52.
(I de efterföljande sidorna kanske funktionen framgår, har inte kollat så noga.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...