Gå till innehåll
måndag 08 december 2025
JohMal

Neptun 5 hästar

Rekommendera Poster

Jag har en ny Neptune 5 som i stort sett aldrig är använd. Jag körde en runda i påskas för första gången utan problem. Sedan dess har motorn stått oanvänd.

När jag nu startar motorn så startar den när den är kall men går på mycket lågt varv på tomgång. Jag kan inte varva upp vare sig på tomgång eller när jag har lagt in en växel. Efter en stund stannar motorn och då går det inte att starta den förrän den är kall igen. Någon som vet vad det kan vara för fel?

Tacksam för alla tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en kran om du kör med den interna tanken. Kan bli lite svårt att suga bensinen om det är varmare luft eller om motorn är varm. Sitter på undersidan vid en dekal.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns en kran om du kör med den interna tanken. Kan bli lite svårt att suga bensinen om det är varmare luft eller om motorn är varm. Sitter på undersidan vid en dekal.

Stort tack för ditt svar.

Är det rätt uppfattat att det finns en kran som reglerar om jag väljer att köra med intern tank eller extern.

Om jag väljer att köra med extern tank kan det vara problem om  motorn är varm eller det är varmt ute? Ska jag tolka det som att det kan vara svårt och köra med extern tank om det är varmt ute (som nu)? Finns det någon lösning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vredet väljer MELLAN de två olika lägena. Har du bensin i den interna men tillslaget är till extern så startar ju inte motorn. Sedan har du ju luftskruven på tanklocket. Kan oxå vara ett läckage på slangen från tanken som drar tjuvluft.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för din hjälp. Jag har nu kopplat bort den externa bensintanken. Motorn startar utan problem men det går inte att varva upp. Den går på mycket lågt varv både på tomgång och när jag lagt in en växel. Jag vet inte om det har någon betydelse men vatten sprutar ut ur motorn efter start ( det är väl vattnet som pumpas in för att kyla) men efter en stund sprutas det inte ut någor vatten efter vad jag kan se. Vad kan det vara för fel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade samma problem med min Neptun 5 hp men den gick att varva upp med choken utdragen. Den gamle hedersmannen på den oerhört stökiga verkstaden visste direkt att det var en gummipackning i trotteln som torkat ihop.
Ordagrant vad han sa..... 
"Dom har inge sprit i bensin´ Kinesan! Så där funka det! Men här ha vi sprit i bensin´å då torka gummipackninga sönner!"

Han bytte packning och motorn har gått som en klocka sedan dess!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hej, intressant inlägg av Janken ovan! :-)
Själv skulle jag annars testat att byta till fräsch bensin i motorns lilla tank. Samt helst tömt förgasaren.
[Att motorn så sent som i påskas premiär-tankades och då funkade bra talar väl egentligen emot att bränslet skulle vara gammalt men men? Å andra sidan vet jag av en hamnbekant - en drygt 80-årig bilmek från en auktoriserad märkesverkstad för övrigt - som råkar ha just en Neptune 5 att den är bråkig efter vinteruppehåll. (Årets experiment med tillsats av nån stabilisatortillsats i bensinen blev visst bara halvlyckat. Tror visserligen att han i vanlig ordning slapp paddla till sin hamnplats efter sjösättning som tidigare, men nåt mackel blev det visst ändå med bränslet. Minns tyvärr inte riktigt vad han sa.)]

Vanlig 95 handelsbensin innehåller diverse tillsatser och åldras s.a.s. inte med skönhet, kan ge avlagringar på munstycken om den får avdunsta i förgasaren? Dessutom är dess kolväten rejält blandade så att de lätta med tiden avdunstar först och återstående bensin därför saknar rätt  explosivitet/startvillighet?
[Tips inför vinterförvaring: Alkylatbensin utvinns ur krackerns gasfraktion och har mig veterligen inga tillsatser, dess blandning av olika tunga kolväten blir ganska homogen eftersom de i grunden gasats fram? (Alla kolväten avdunstar väl därmed ungefär samtidigt så återstående bensinrester kommer därmed alltid att vara lika explosiva? Alkylat har f.ö. omvittnat goda åldringsegenskaper.)]

Nå, skulle själv testat med nån sorts fräsch bensin i den lilla motortanken ifall Jankens tips inte hjälper. Krånglar det ändå kan man behöva rengöra förgasaren?

Ps: Är varumärket "Neptune" numera helt bytt mot Parsun? Finns annars fina reservdelsskisser för Parsun HÄR men i vad mån gäller de Neptune??

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På mina bägge motorer står det Neptune by Parsun, så de byggs nog på samma fabriksområde.

Har en 2,6 och en 9,9. Bägge har startat utan krångel, än....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grejen är den att jag hade loss interna tanken, Rengjorde filtret. När det inte hjälpte slaktade jag förgasaren och gjorde rent utan resultat. Allt såg helt ok och rent ut.
Farbrorn på motorverkstaden sa dock att den lilla, uttorkade, packningen krymper och att det var mycket oxid runt den.
Motorn har gått som en klocka sedan dess.
Vad som talar mot min teori är att gubben dessutom sa att "Dom har börja lära sig de där me gummi nu! Kinesan!" och din motor är ju ny. Så då borde den lilla gummiringen vara av bättre kvalitet än vad min var.

Parsun och Neptune är identiska.
Båda är Kinatillverkade Yamahakopior.
Jag har köpt en hel del reservdelar på Yamahacenter. Tanklock, växelförare, bränslefilter mm.
En svag punkt jag har j´hittat är att bränslepumpen är klen på min Parsun.
Jag hade en bränsleslang till externa tanken med biltemas slang och blåsa men motorn orkade inte pumpa upp soppan utan den stannade..
Jag skänkte både tank och slang till en snubbe i hamnen som har använt det till en Suzuki 5 hp utan problem.
i stort sett är jag nöjd med motorn. Jag tänkte byta bränslepumpen mot en från Yamahaacenter men det har inte blivit av eftersom jag alltid använder den inbyggda tanken. Jag gör av med fyra liter soppa på en tvåveckorssemester och jag pallar att tanka fyra gånger på 14 dagar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...