Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Mackey

Larm eller falsklarm från MD 11

Rekommendera Poster

Hej!

Under sommaren har jag några gånger fått larm från motorn, men jag har inte hittat något fel. Nu behöver jag all hjälp jag kan få från MG.

Motorn är en MD11C orginalmoterad i en Comfort 32:a. Den enda förändring som gjorts är att  motorn konverterades till färskvattenkylning (Martec) ochsamtidigt kompletterats med larm för lågt oljetryck och hög kylvattentemperatur (Volvo Penta) någon gång i skiftet 80-tal/90-tal. Jag vet säkert att utrustningen var monterad 1994 eftersom det finns kvitton på servicearbeten inklusive byte av glykol.

Vad händer? Jo, till synses slumpmässigt larmar sirenen (VP:s benämning), men om jag stänger av motorn och startar om den igen så kommer inte larmet tillbaks. (Som en dator! frown) Motorn har larmat cirka 10 gånger under säsongen med samma resultat, stäng av, starta om, inget nytt larm.

När larmet - som jag numera trycker är ett falsklarm - går är det nästan alltid under de första 10 - 15 minutrarna, bara någon gång efter längre motorgång.

Styrklan från sirenen är lägre än styrkan i samband med motorstart.

Vad har jag gjort och tänkt?

Första gången motorn larmade tänkte man ju en massa på oljetryk, temperatur etc, men jag kunde inte hitta något uppenbart fel så jag startade om och allt var frid och fröjd. Blev lite mindre orolig eftersom larmet inte återkom mer på en tid.

Nästa gång testade jag att bara att stänga av och starta om direkt, larmet var borta och kom inte tillbaks.

Jag har kollat oljenivå och kylvattennivå samt tittat och pillat lite på sladdarna bakom instrumenttavlan utan att se något uppenbart fel, men inte gjort så mycket annat. Jag började ju ganska snart se det som ett falsklarm.

En tanke har varit att motorn går för kallt eftersom larmet kommer i början, men jag kan inte se att något sådant larm finns.

Vad tror ni på MG att felet kan bero på?

Vad bör jag göra under vintern för att försöka komma tillrätta med felet?

Vad kan/bör jag göra själv först och vad bör jag ev. ta hjälp av motormek och/ eller båtelsmek att göra?

Jag har själv ägt båten sedan höseten 2010 och inte haft dessa problem tidigare.

Tack på förhand.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En enkel början är att byta oljetryck- och tempgivare på motorn. Inte särskilt dyra och ganska lätta att byta (köp dem inte från Penta). Alltid tryggt att veta att dessa är ok. Detta förutom det uppenbara att kontrollera glapp i ledningar och kontakter som du verkar ha gjort. Efter det är det nog dags att fundera på styrenheten för summern, dyr grej från Penta om den går att få tag på alls. Ett billigare alternativ är då att montera en riktig temperatur och oljestrycksmätare istället (fast då missar man summern!) , finns på alla biltillbehörsfirmor.

Nästa steg är nog om det inte hjälper att kolla upp motorn:

Det ju vara en sliten motor som har dåligt oljetryck ibland, märks främst med varm motor på tomgång och borde inte larma under gång. Kan kollas med manometer som ansluts istf oljetryckskontakten.

Temperaturen kan ju även vara en bov om ditt Martecsystem (som ofta har ganska marginell kapacitet) inte är riktigt friskt, tex en rostflagor kan få pumpen att stanna. Ett stopp och en omstart kan ju tänkas få det att hoppa igång igen. Kan lätt kollas med en sån där billig IR-termometer , hittar du med den punkter på motorn som är över 90 grader kan du ha kylbekymmer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl samma siren till varningen för låg laddning. Det kanske bara är lite ärg på någon kontaktpunkt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra input med laddnignen, det räcker ju med ett lite dålig laddning en kortare stund eller ett glapp så går larmet och sedan laddar allt som det ska igen och larmet återkommer inte igen..

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett enkelt test är att prova att koppla bort temperatursensorn när larmet ljuder. Om det tystnar då är det fel på sensorn. Kolla oljetryckssensorn på samma sätt. Om ljudet inte tystnar är det antingen ledningen från en av sensorerna som kortsluter till jord eller fel på styrenheten.

 

Själv har jag tvärtom på min MD7. Templarmet går när jag kör med hög belastning. Jag tror att det beror på att termostaten byttes till en varmare när Martecen installerades, men man behöll tempsensorn. Sensorn reagerar därför vid normalt förhöjd temp vid belastning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte att summern har något med laddningen att göra.

Hade problem med min varningssummer för ett par år sedan, visade sig vara kabeln till oljetrycksgivaren som hade nötts mot en vass kant på motorn så att jordning uppstod ibland. Efter kabelbyte försvann problemet.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejoch tack för många bra tip!

Många bra uppslag som ären går att spinna vidare på med egna idéer och funderingar.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...