Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Mackey

Billiga gummikuddar till främre motorfäste på MD 11?

Rekommendera Poster

Jag har en segelbåtsmonterad MD 11 D med S110-drev som behöver nya främre gummikuddar (artikel nr 2 i bif. sprängskiss). Dessa kostar 830:- kr/st som original.

Jag undrar om någon känner till någon lämplig ersättningsprodukt till ett mera humant pris? Bifogar även länk om bilden blir otydlig
http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7742230-21-15098.aspx

Min egen fundering är att köpa ett vanligt motorfäste i motsvarande storlek till bilmotor av lämplig vikt, betydligt billigare... Någon som vet vad som passar eller har lämpligt förslag?

Tack på förhand.
Mackey

post-10017094-1394236905,6753_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

830 spänn styck är ju vansinningt! angry

Jag kan ingenting om din motor men jag ser ingen anldening till att ett motsvarande fäste för bil skulle vara sämre på något sätt. Jag gissar att originalfästet inte är rostfritt och att det skulle skilja något på gummit är inte troligt. Hittar du ett bilfäste som passar rent fysiskt och som är avsett för en motor med motsvarande vikt borde det ju fungera utmärkt.

Det jag kan tänka mig kan skilja är om fästet är avsett för diesel- eller bensinmotorer. Dieslar genererar väl generellt lite mer vibrationer än bensinare vilket kan ha inverkan på typen av gummi som väljs och hur motorfästet konstrueras.

Din motor är ju inte något högpresterande monster så belastningen på fästena lär ju inte vara så stor. Du kan ju alltid testa med bilfäste och se hur det går. Hur pass stor är prisskillnaden?

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I frorntiden behövde jag motokuddar till en MD21a. Trillade nästan av pinn över Pentas hutlösa reservdelspriser. Volvo Amzons kuddar passade fast de var lite lösa, De höll de 10 åren jag hade båten.

Nu har http://www.batliv.se/pdf-tidning/Batliv_2011-6.pdf (sid 28-29) kollat reservdelspriserna och som väntat var VP dyrast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant Lasse! När du skriver lösa menar du då att motorn rörde sig lite mer än med original? I så fall, ledde det till vibrationerna i båten minskade?

Jag tänker att motorns gummiupphängning väl alltid är en kompromiss mellan max vibrationsdämpning (mjukhet) och att motorn ändå måste sitta fast samt att fästet måste hålla under många år (hårdhet).

Mvh
Fred



Senast ändrad av Flintstone | 07 januari 2012 | 15:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flintstone frågar om prisskillnaden, den är enorm.
830 - 119 = 711:- kr!!!!

Priset är från Mekonomen så det är ju troligen en helt ok produkt.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att veta hur grova du behöver så känns vanliga gummidämpare en som tänkbar lösning.. Googlar man lite så finns bla denna sida;

http://www.kullager.se/sv/search?q=gummidämpare

Dom är grymt lika såna som används till tex. utedelen till luft/vattenvärmepumpar och dom är konstruerade för hyfsat otrevlig miljö, ska hålla ett antal år, rätt hög belastning osv..

Så det kanske kan vara ett alternativ om man letar mer specifika mått osv..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Perfekt pelle75!

Ja, det vore ju sjutton om ingen av dessa 150 gummikudarna - eller någon från Mekonomen - skulle passa...

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tipset om Amazonkuddar är säkert tänkvärt, har använt 4 sådana i min båt med en B20 och koppling. MD11 är antagligen lättare men är väl delvis hängd i drevet. Här i stan har vi en specialaffär som säljer gummigrejer, drivremmar, slangar, gummimattor osv. De har också motorkuddar av universialmodell, när jag frågade om motorkuddar i ett liknande ärende så frågade försäljaren hur mycket motorn väger och hur många kuddar den står på. Han räknade då ut vilka kuddar som borde vara lämpligast. Kostade nästan ingenting jämfört med originalkuddar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Puh! surprise Då ska du givetvis testa alternativet. Det enda som kan hända är ju att du får byta ut dem oftare...motorn kan ju knappast ta skada.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...