Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Thomas-1

Liten JULGÅTA

Rekommendera Poster

Julhelgen brukar ju innebära div lekar o pyssel mm i allehanda tidningar, så jag tycker att en liten julgåta med marin anknytning gott kan platsa på forumet.

Ett kustbevaknings-plan flyger på 300 meters höjd över en naturhamn i augusti, nån timme före solnedgången. Båtarna verkar bra förtöjda med akterankare ute och nosarna mot vindriktningen vilket är bra för det blåser fortfarande en styv bris. En av kustbevakarna säger till piloten:

- Den båten verkar ha kommit in sent. De verkar i alla fall ha ätit och diskat helt nyligen !

Vad hade han egentligen fått syn på ?? 

ledtråd: Inga människor gör nåt som helst disk-anknutet, inga diskhanddukar etc syns till. Ett rent naturfenomen är det jag är ute efter.      

pris: första insända rätta lösningen ger avsändaren evig ära o berömmelse :- )facit: kommer i slutet av helgen

Klockan 13.05 idag vände det äntligen och vi går mot ljusare tider igen !  Glad

MVH Thomas

 



Senast ändrad av Thomas-1 | 21 december 2008 | 16:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

En gissning.

Om det var några lortgrisar som släppte ut diskvattnet så följer det med en effekt, ytspänningen.

Eftersom det blåste så blir vattnet akter om båten lugnare och ljusbrytningen ändras lite också. Det ser man bra från hög höjd.

Tänk på uttrycket hälla olja på vågorna.

Sedan kan ju själva det grumliga i diskvattnet ge upphov till olikfärgade strimmor runt båten. Potatisskal syns när det ligger på botten. Äpple och bananskal sjunker ej.

Rätt gissat?

Nästa fråga, vad hette kustbevakaren?

God Jul på er

Hälsningar,

Kalman

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HELT OTROLIGT!

Facit var tänkt att bli nåt i stil med:

Det blankvatten-stråk som sakta växer ut i vindens riktning. Kan bli storleksordningen 100m långt på nån halvtimme för att sen sakta försvinna. Tidpunkten vald för det sneda ljusets skull.

Evig ära och berömmelse utdelas härmed redan nu !

ps jag erkänner: Jag hör till lortgrisarna, men kanske borde jag ösa ut på land istället? ds

MVH Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...