Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
nato

Funderingar inför vårrusten

Rekommendera Poster

Hej alla glada båtvänner..

 

I höstas köpte jag en Albin 21 nere i Värmland som jag nu har flyttat upp till Gävle bukten. Båten var nyligen bottenmålad men min undran behöver jag byta färg på grund att jag flyttat den ifrån Värnen till Gävle kusten ?

Nästa fundering jag har är, ska det sitta en Anod någonstans på propeller axeln?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gäller anod så måste man ha offeranoder i gott skick skruvade i stålbitar som ligger i vatten. Motverkar korrosion, som är ett större problem i Östersjön än i Vänern.

 

Exakt vilka anoder som ska sitta var på en Albin 21 är det bäst att andra svarar på. Men jag har för mig att man ska olika typer i sötvatten och i saltvatten. Så du kanske måste byta dina. Någon annan som vet?

 

 

PS. Ordet anod betyder helt enkelt ena sidan på en galvanisk cell.

Dvs två metallbitar av olika sort i vatten bildar automatiskt ett batteri. Ligger dom mot varandra går det direkt en massa ström mellan dom. Efter en stund (några år) kan den ena metallbiten försvinna, den som är mest oädel.

Offeranoder är ofta av zink som är längst ner i matkedjan. Genom att skruva fast en zinkbit på stål så är man säker på att inte stålet försvinner. Istället offrar man zinket i den galvaniska cell som uppstår.

 

Man måste hålla koll på zinkanoden innan man lägger i på våren och byta om inte minst 2/3 är kvar. Och inte måla över anoden, den måste ha kontakt med vattnet. Att stålborsta av anoderna är en bra ide.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...