Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Kramsson

Installera varmvatten Comfortina 32 VP2002

Rekommendera Poster

Hej,

 

Ny på forumet. Vi har en Comfortina 32 (från 1984) som vi tänkte sätta in varmvatten i. Jag har lite frågor som jag hoppas nån kan hjälpa till med.

Om jag har förstått saken rätt(från bla inlägget nedan) finns det uttag för detta

När jag kikade på motorn idag hittade jag inte uttagen (pumpens intag, #14 sugsidan, hittar jag nog nästa gång, nu när jag kollat en gång till på bilderna). Men var sitter uttaget för #15 (#23 i inlägget ovan)?

Från https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7726000-90-11809.aspx

Vad är lämplig diameter på slangen?

Jag tänkte sätta beredaren i undre aktre stuvfacket, ungefär 2m bort, är det för långt?

Är det en smart idé att sätta en avstängningsventil, så att man kan koppla bort (dvs inte värma) beredaren?

Ska man vara orolig för att pluggarna sitter hårt (som fast i evighet, jag gissar att de inte varit av sen 84...) och kanske tänka på en annan lösning?

Med vänlig hälsning

M

4EBC01AB-B023-4D6F-8ACD-079D597D4A49.jpeg

Redigerad av Kramsson
Nippel->plugg, felskrivning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har säkert bättre koll än jag på din båt, men min comfortina 32 från 84 hade en md7b och inte vp2002 innan jag bytte,  trots att alla webbsidor säger att det skall vara en 2002.

 

jag förstod ingenting när jag försökte följa en vp2002-manual 🙂

 

 

Redigerad av matt1as

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tack för svaret. Nu hann jag bli orolig ett kort tag, men visst ser det ut som en 2002. 
 

55307F34-41D7-4490-8B3F-29D3A206C120.jpeg

B5069A1C-4E36-4595-BBD3-70E75833B94C.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja 🙂 undrar vad jag har för bastardbåt, men nu är md7an pensionerad.

 

spännande att höra hur placeringen fungerar, det utrymmet är ju ganska outnyttjat 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nummer #15 är antagligen där kopparrören går in i motorn? de man ser på din bild bakom genereator och det vita filtret. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack gusvo085. Såg inte ditt svar innan jag drog iväg mitt inlägg. 
Sorry

M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

En uppföljning på detta om någon mot förmodan är intresserad.

 

Nu är den installerad, klar och provkörd. Skickar med lite bilder. Vi satte den under aktre stuvfacket, 15l passade precis, inte en cm kvar (var tom tvungen att sätta en vinkel på en anslutning). Det var trångt att dra alla slangar, med det gick till slut. Drog även fram avtappningen till kölsvinet. Kopplade in motorn när vi låg i vattnet. Passade på att skölja ur motorn med vatten (körde 15 minuter) innan jag fyllde på glykol i systemet, huva vad skitigt det var! Värre än glykolen jag tappade ur. Gick i ungefär en liter extra (2002 har 4l i motorn, fick ur allt faktiskt).

 

Lägger bilderna separat. Ser ut som ett ormbo vid beredaren, men skönt med lite extra om man vill justera. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...