Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dava

Skona presenning med gummiband?

Rekommendera Poster

Man kan ta sådana här också. Då får man samtidigt lite tyngd i det hela så behöver man inte knyta fast presenningen överhuvudtaget. Finns som synes i rött och grönt så man kan få rätt färg på rätt sida. Det förutsätter dock att man har en transparent presenning om det skall vara till glädje. 

 

(kan nämna att jag tynger ner mina presenningar med ihoptiggda miljöbensindunkar, röda och gröna. Brukar påpeka för mina totalt båtointresserade grannar att rätt färg på rätt sida är A och O, vilket förmodligen stärker den uppfattning de redan har om mig)

Skärmklipp.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Zwen:

Man kan ta sådana här också. Då får man samtidigt lite tyngd i det hela så behöver man inte knyta fast presenningen överhuvudtaget. Finns som synes i rött och grönt så man kan få rätt färg på rätt sida. Det förutsätter dock att man har en transparent presenning om det skall vara till glädje. 

 

(kan nämna att jag tynger ner mina presenningar med ihoptiggda miljöbensindunkar, röda och gröna. Brukar påpeka för mina totalt båtointresserade grannar att rätt färg på rätt sida är A och O, vilket förmodligen stärker den uppfattning de redan har om mig)

Skärmklipp.JPG


Alltså tiokilosbollar på styrbordssidan och femtonkilos på babordssidan... tja då lär ju presenningen glida på sne.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De ser ju väldigt smarta ut och priset exkl. frakt var ju riktigt ok!

 

Jag struntade i öljetterna i min senaste täckning. Min 850 g-presenning är så tung att den ligger kvar av sin egen tyngd. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Täckning av båt är lite som religion. Det finns många uppfattningar, framför allt om vad som inte fungerar;)

 

Jag har de senaste 30åren alla utom 2 haft lättviktspressar och de hatade presslinorna i blå plastmaterial som säljs på Biltema. Jag har vid behov vadderat vassa hörn med liggunderlag och med tiden har jag gått över till aluställning mycket pga att de håller ”för evigt” och är smidiga att jobba med.

 

Dubbla pressar ger enligt mig 2 fördelar. Dels minskar det kondensen betydligt och man kan också använda en sliten press undertill och skydda en nyare yttre press något från nötning.

Visst slits pressarna, men 5år håller de oftast och de är billiga och enkla att jobba med. En press som inte duger till båten brukar senare degraderas till att täcka utemöbler eller dyl.

 

Jag har alltid knutit i öljetterna och har mycket sällan haft problem med att dessa lossnar. Nyckeln är enligt mig att pressen sitter stilla dvs täckställningens utformning och hur pressen spänns upp i ändarna är avgörande. Jag har till och med skurit hål i pressen, utan förstärkning för att knyta ihop större veck och även det har fungerat ok.

 

Metoden med att pressen hålls nere av dunkar/tyngder har jag aldrig haft något förtroende för. Blåser det ordentligt är 4kg vikt för lite och det sliter mycket på pressen om dessa lyfts och sedan faller ner med ett ryck. Jag vet också några exempel där detta system skadat båten (enstaka exempel är dock alltid vanskligt).

 

Jag delar alltså inte åsikten att lättviktspressar är skräp eller att det inte fungerar bra att knyta med tampar av låg kvalitet. För mig är det viktiga att man gör en genomtänkt täckning där all form av rörelse minimeras.

 

Jag har dessutom ofta stått uppställd nära havet med mycket blåst. De gånger det skitit sig har det inte haft med tamparna eller pressen att göra. En gång hade pressen (var ett av åren med press av bättre armerad karaktär) slitits sönder totalt och båten flyttat sig på vagnen. Då spelar det inte så stor roll vad man gör om inte ens de bättre pressarna klarar sig. Lättviktaren hade såklart också trasats sönder, men varit 1000kr billigare att ersätta. Vid det tillfället hade båtar vält osv så det var force majeure så att säga... 

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med ovanstående och följer samma religion🙂

Har dock på senare år gått över till att använda dunkar för att hålla fast presenningen. Problemet med att pressen lyfter för högt så att dunkarna faller ner löser jag genom att som sista åtgärd linda ankarlinan som en spiral runt hela kokongen. Men detta har jag nog propagerat för tidigare känns det som...😳

En annan rolig lek som jag kommit på är att efter att ha samlat upp glykolblandning efter konserveringskörning fylla detta i dunkarna. Då slipper de se gravida ut om vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...