Gäst wilhelm Postad 5 Juli , 2005 Hej! Har en snabb fråga.. Om jag har en tunna på 300liter luft. Hur mycket flytkraft ger den då, innan den sjunker alltså ? Mvh wilhelm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eklund 0 Postad 5 Juli , 2005 Tror det borde bli 300kg i runda slängar om tunnan ligger under vatten ytan. Lastar du den med till exempel 250kg borde den flyta med en sjättedel ovanför ytan, men ovanstående är en ren gissning från min sida. Rymmer den 300 liter luft motsvara det 300 liter vatten, och en liter vatten är ett kilo och sänker du tunnan med den volymen tränger den undan motsvarande volym/vikt. Finns förmodligen någon sannan här som är mer hemma på Archimedes princip än jag som kan förklara närmare hur det hänger ihop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Raceboat 11 Postad 13 Juli , 2005 Eklund har helt rätt så länge tunnan fortfarande innehåller luft.... Om tunnan vattenfylls blir det annorlunda.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser