Gå till innehåll
söndag 07 juni 2026
Ahagstrom

290 drev glapp ??

Rekommendera Poster

Se bifogad video! 
Penta 290 drev glappar och gnisslar lite, när man ruckar i det lite grann. Är detta början till ett  problem om man inte drar åt bultar ? Eller byter packning ? Smörjer ? Eller är det lugnt tills nästa säsong ? 

har inga problem med styrning eller sett något läckande ! 

Mvh Alex 

Redigerad av Ahagstrom

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Ahagstrom:

Se bifogad video! 
Penta 290 drev glappar och gnisslar lite, när man ruckar i det lite grann. Är detta början till ett  problem om man inte drar åt bultar ? Eller byter packning ? Smörjer ? Eller är det lugnt tills nästa säsong ? 

har inga problem med styrning eller sett något läckande ! 

Mvh Alex 

IMG_8377.MOV 9 MB · 1 download

Har du smort styraxeln? Sitter en smörjnippel nedanför styraxeln mot skölden inne i motorrummet. Ser ut som de jag kollat på, lika på mitt eget. Lite glapp är det från början, kollade på ett 290 igår, såg ut ungefär som ditt hade 300 motortimmar, men jag tycker det är svårt avgöra på en skärm. Det är fettet som tätar mot läckage i styraxeln. Sedan sitter det två plast ringar kan man säga som axeln lagras i. Jag skulle inte ha gjort något åt detta, bara smort ordentligt i drevets hela svängradie så du får fett runt hela axeln. Vill du åtgärda det är det till att byta hela gaffeln hjälm och uppgående axel, samt lagringarna. Det brukar bli kostsamt, så har du inga andra problem än lite glapp låt saken bero ett tag. Tror det finns något mått på hur mycket det får glappa i sidled innan utbyte av delar. Våran @Rollen som finns här på Mg kan säkert upplysa dig om hur mycket spelet får vara innan rep. Men jag har som sagt svårt att bedöma på en tv bild hur mycket det glappar enklare på plats. Om du sänker ner drevet och vickar på det samtidigt som du filmar ser man det lättare.

http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7746630-44-589.aspx

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 timmar sedan skrev kossor:

Har du smort styraxeln? Sitter en smörjnippel nedanför styraxeln mot skölden inne i motorrummet. Ser ut som de jag kollat på, lika på mitt eget. Lite glapp är det från början, kollade på ett 290 igår, såg ut ungefär som ditt hade 300 motortimmar, men jag tycker det är svårt avgöra på en skärm. Det är fettet som tätar mot läckage i styraxeln. Sedan sitter det två plast ringar kan man säga som axeln lagras i. Jag skulle inte ha gjort något åt detta, bara smort ordentligt i drevets hela svängradie så du får fett runt hela axeln. Vill du åtgärda det är det till att byta hela gaffeln hjälm och uppgående axel, samt lagringarna. Det brukar bli kostsamt, så har du inga andra problem än lite glapp låt saken bero ett tag. Tror det finns något mått på hur mycket det får glappa i sidled innan utbyte av delar. Våran @Rollen som finns här på Mg kan säkert upplysa dig om hur mycket spelet får vara innan rep. Men jag har som sagt svårt att bedöma på en tv bild hur mycket det glappar enklare på plats. Om du sänker ner drevet och vickar på det samtidigt som du filmar ser man det lättare.

http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7746630-44-589.aspx

Tack för fint svar! Ska forska vidare utifrån det :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Finns det någon ritning eller liknande på var den där smörjnippeln sitter? Det är extremt trångt i mitt motorrum på båten så jag behöver en karta...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev fadern:

Hej,

Finns det någon ritning eller liknande på var den där smörjnippeln sitter? Det är extremt trångt i mitt motorrum på båten så jag behöver en karta...

Du får känna sig fram. Smörjnippeln sitter på babords sida, alltså till höger om du ligger uppepå motorn med näsan vänd akterut. Sväng först till styrbord så mycket det går, då skall nippeln peka ungefär rakt fram, den sitter i nivå sisådär 10-15 cm under styrarmens position.

Du köper först Julas fettspruta, den är mycket lättare att fylla med fett än exempelvis Biltems, köp till en slang med nippel till fettsprutan, då är det lättare att arbeta med fettsprutan mot nippeln än med det stela röret som är medskickat.

Sedan är det ju frågan om vilket fett du skall använda, jag har kört med något vattenfast (alla petroliumbaserade smörjfetter är väl ”vattenfasta”?) fett för traktorer och jordbruksredskap, men skall nog byta till något marinfett av något slag, om nu det är bättre eller ej(?).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fungerar biltemas marinfett?

Här är en bild som jag fick träff på när jag sökte på "penta drev styrarm", är det rätt del? Jag ser nämligen ingen ting av detta i min båt då det är under durken och väldigt långt ner. Så jag måste känna mig fram men fattar inte riktigt vad jag letar efter.

OIP-2406728929.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 hour ago, Georg_Ohm said:

Du får känna sig fram. Smörjnippeln sitter på babords sida, alltså till höger om du ligger uppepå motorn med näsan vänd akterut. Sväng först till styrbord så mycket det går, då skall nippeln peka ungefär rakt fram, den sitter i nivå sisådär 10-15 cm under styrarmens position.

Du köper först Julas fettspruta, den är mycket lättare att fylla med fett än exempelvis Biltems, köp till en slang med nippel till fettsprutan, då är det lättare att arbeta med fettsprutan mot nippeln än med det stela röret som är medskickat.

Sedan är det ju frågan om vilket fett du skall använda, jag har kört med något vattenfast (alla petroliumbaserade smörjfetter är väl ”vattenfasta”?) fett för traktorer och jordbruksredskap, men skall nog byta till något marinfett av något slag, om nu det är bättre eller ej(?).

Här är en bild som jag fick träff på när jag sökte på "penta drev styrarm", är det rätt del? Jag ser nämligen ingen ting av detta i min båt då det är under durken och väldigt långt ner. Så jag måste känna mig fram men fattar inte riktigt vad jag letar efter.

OIP-2406728929.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan skrev fadern:

OIP-2406728929.jpg

Jag skulle tro att Biltemas marinfett funkar bra.

Man ser smörjnippeln på bilden, jag har ingen möjlighet (tror jag) att rita pilar eller ringar, men den sitter litet till höger på styrarmens bas, rakt ovanför styrkabelns gaffel. Nej, det ser annorlunda ut på min båt också, men nippeln sitter på samma ställe.

I andra diskussioner på forumet om detta har det framkommit att det kan se annorlunda ut på en del båtar, drev, installationer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här.

IMG_20260327_110950.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det aldrig är smort tidigare är det stor risk att fettkanalen i styraxeln är igensatt av stelnat fett. Då kan det bli så att fettet bara går till ena bussningen och den andra blir utan. Om det är väldigt trångt bruka jag montera en slang till fettspruta, som finns i olika längder. De har rätt gänga och passar i styrarmen. I andra änden sätter man en rörstump med invändig gänga som man skruvar smörjnippeln i. Man fäster änden någonstans där det är lätt att komma åt att smörja.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla bra svar! Nu ska jag ner och klämma på motorn. 🙂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...