Gå till innehåll
torsdag 12 februari 2026
Gäst Philip Eklund

Manual OMC Johnson 115 HK

Rekommendera Poster

Gäst Philip Eklund

Hejsan alla, Jag är en nybliven båtägare som införskaffat mig en båt med en OMC Johnson 115 HK utombordare. Problemet som är, är att motorn ibland dör på tomgång, speciellt om man sänker farten till tomgång fort. Just nu ligger den på c:a 900 RPM på tomgång. Finns det något riktmärke på vart den skall ligga? Har hittat några skruvar som skulle kunna vara tomgången, men osäker på vilken. Finns det någon manul på nätet? Om inte, vet någon vart man kan införskaffa? Sista frågan, hur mkt skall en sådan motor dra vid marscfart? Mkt tacksam för svar :) Philip Eklund

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Philip Eklund

Glömde tillägga att motorn är av årsmodell -92. /Philip

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst cina Seidefors

Även jag har problem med att hitta en manual för min Johnssonmotor (70 hk från 1992). Skulle bli jätteglad för tips om var man kan få tag på en. Cina

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Har för mig du frågat om detta innan och att jag oxå svarat... Antingen är det tändningsfel el bränslefel... På min Johnson 115 -91 var det bränslefel.. lågfartsmunstyckena var alldeles igensatta. Pela inte på skruvar om du inte vet vad som händer! Kostar att lämna in när allt blitt fel. Gör rent förgasare och munstycken. Kolla även så att den lilla gummiblåsan är hel. Finns ett membran i den som kan gå sönder. Manualer finns det gott om på nätet, men man måste köpa dem. Finns inga att bara ladda ner. Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...