Gå till innehåll
onsdag 06 augusti 2025
ViSa

OMC 3.0 varvar bra i neutral men inte vid drift

Rekommendera Poster

Hej alla kunniga,

 

Båt: Bayliner 2155

Motor: OMC 3.0 (Modellnr 302AMRGDP)

Förgasare: Rochester 2Jet

Årsm: 1987

 

Jag har problem med min båt/motor och hoppas på er hjälp. Motorn startar och varvar fint i neutral, men när man lägger i växel och ska iväg så varvar motorn bara endast ca 2600-2800 rpm med en hastighet på några få knop. Utan växel i så varvar den lätt över dessa varvtal. Lite oklart om felet kommit tvärt eller smygandes.

 

Det jag har gjort är följande:

 

- Helt ny propeller + Nav

- Tagit isär förgasaren och blåst rent med tryckluft + Förgasarrengöring

- Kollat med startgas efter tjuvluft vid förgasaren

- Kollat soppapump + Filter

- Kopplat en externt tank istället för båtens original och fyllt på med ny soppa (Ja, luftskruven är helt öppen)

- Letat efter ett omtalat spjäll i avgasröret utan att hitta det

- Läst ut internet, frågat googeln och Youtube, samt bankat huvudet mot skrovet

 

Någon som har en idé om vad man ska gå på härnäst? Kan något problem med tändstiften/tändningen ge dessa symptom? Hade det varit så att båten gick långsamt, men varvtalet stiger så hade jag gissat på att något lager eller liknande slirar. Men i och med att även varvtalet begränsas vid belastning så bör det väl vara antingen något med soppa/luftblandning eller tändning?

 

Väldigt tacksam för hjälp!

 

Mvh 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn har helt enkelt tappat effekt. Att den klarar att varav upp obelastad  talar bara om att den går att starta.

Kan ju vara vad som helst, dålig kompression, felaktigt tändläge, dåligt soppatryck/flöde. Det var några exempel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gelis:

Motorn har helt enkelt tappat effekt. Att den klarar att varav upp obelastad  talar bara om att den går att starta.

Kan ju vara vad som helst, dålig kompression, felaktigt tändläge, dåligt soppatryck/flöde. Det var några exempel.

Korrekt.

 

Vad hade du börjat med att kolla? Och hur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett enkelt trick är att tillsätta bränsle direkt i förgasaren, bensin i en dosspruta ca 20 ml som sprutas in snabbt borde ge utslag. Om du kan få en förbättring om än aldrig så kortvarig så skall du söka vidare på bränslesidan.

 

Du kan glömma tanken på att något mekaniskt lager eller annat bromsar motorn. Antag att du tappat 30 hk, detta motsvarar 20 kW eller 10 spisplattor som värmer detta stackars lager/broms. Vad det nu än är så skulle det snabbt smälta ner till en metallklump.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ryck en tändkabel i taget när motorn är igång för att ta reda på om det är någon cylinder som inte bidrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack @Eld- och @guestsson ! Låter som enkla och bra saker att testa. Återkommer om nån eller några dagar med resultat 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...