ViSa 0 Postad 21 Juli , 2020 Hej alla kunniga, Båt: Bayliner 2155 Motor: OMC 3.0 (Modellnr 302AMRGDP) Förgasare: Rochester 2Jet Årsm: 1987 Jag har problem med min båt/motor och hoppas på er hjälp. Motorn startar och varvar fint i neutral, men när man lägger i växel och ska iväg så varvar motorn bara endast ca 2600-2800 rpm med en hastighet på några få knop. Utan växel i så varvar den lätt över dessa varvtal. Lite oklart om felet kommit tvärt eller smygandes. Det jag har gjort är följande: - Helt ny propeller + Nav - Tagit isär förgasaren och blåst rent med tryckluft + Förgasarrengöring - Kollat med startgas efter tjuvluft vid förgasaren - Kollat soppapump + Filter - Kopplat en externt tank istället för båtens original och fyllt på med ny soppa (Ja, luftskruven är helt öppen) - Letat efter ett omtalat spjäll i avgasröret utan att hitta det - Läst ut internet, frågat googeln och Youtube, samt bankat huvudet mot skrovet Någon som har en idé om vad man ska gå på härnäst? Kan något problem med tändstiften/tändningen ge dessa symptom? Hade det varit så att båten gick långsamt, men varvtalet stiger så hade jag gissat på att något lager eller liknande slirar. Men i och med att även varvtalet begränsas vid belastning så bör det väl vara antingen något med soppa/luftblandning eller tändning? Väldigt tacksam för hjälp! Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 694 Postad 22 Juli , 2020 Motorn har helt enkelt tappat effekt. Att den klarar att varav upp obelastad talar bara om att den går att starta. Kan ju vara vad som helst, dålig kompression, felaktigt tändläge, dåligt soppatryck/flöde. Det var några exempel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ViSa 0 Postad 22 Juli , 2020 1 timme sedan skrev Gelis: Motorn har helt enkelt tappat effekt. Att den klarar att varav upp obelastad talar bara om att den går att starta. Kan ju vara vad som helst, dålig kompression, felaktigt tändläge, dåligt soppatryck/flöde. Det var några exempel. Korrekt. Vad hade du börjat med att kolla? Och hur? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 499 Postad 22 Juli , 2020 Ett enkelt trick är att tillsätta bränsle direkt i förgasaren, bensin i en dosspruta ca 20 ml som sprutas in snabbt borde ge utslag. Om du kan få en förbättring om än aldrig så kortvarig så skall du söka vidare på bränslesidan. Du kan glömma tanken på att något mekaniskt lager eller annat bromsar motorn. Antag att du tappat 30 hk, detta motsvarar 20 kW eller 10 spisplattor som värmer detta stackars lager/broms. Vad det nu än är så skulle det snabbt smälta ner till en metallklump. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 571 Postad 22 Juli , 2020 Ryck en tändkabel i taget när motorn är igång för att ta reda på om det är någon cylinder som inte bidrar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ViSa 0 Postad 22 Juli , 2020 Tack @Eld- och @guestsson ! Låter som enkla och bra saker att testa. Återkommer om nån eller några dagar med resultat 😊 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser