Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
miniraser

Frågor om min båt

Rekommendera Poster

vet någon vad det här är för sorts båt? vilken motorstorlek som passar? den är gjord för kort rigg men vad händer om jag sätter dit en lång rigg? hur gammal kan båten vara? L=4meter B=1.56meter tillvekad i plywood har fler bilder på den i fotoalbum

post-11767-1394234424,0251_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

30-50hk verkar vettigt tycker jag, inte mera. Det som händer med en för lång rigg är att det blir mer vattenmotstånd/saktare. Sent 50tal tidigt 60tal troligen. Finns säkert någon som känner igen båttypen. Sten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Båten: Vet ej, men prova på träbåtsakuten. http://www.trabatsakuten.nu/ Motor: Gissar att 25 hk kan räcka om du åker 1-2 pers mest. Om akterspegeln håller för en 40 hk kan nog det ge lite extra krydda om du vill ha både bättre acceleration och fart. Men jag skulle nog överväga noga om båten tål detta både med hänsyn till vikt som kan dra iväg då (ca 80-90 kg kan en 40 hk 2-takt väga att jämföra med 25 hk som väger runt 50 kg). Dock Tohatsu 40C väger bara 59 kg så en sån kan akterspegeln ev palla för. Eller Tohatsu 30 hk (52 kg). Ja, du kan sätta på en lång rigg om du sätter på en s k jack plate så motorn kommer upp så kavitationsplattan på motorn kommer i jämnhöjd med kölen (el något däröver). Antingen kan du köpa en färdig jack plate eller om du är händig kan du kanske tillverka en själv. Utan jack plate kommer växelhuset att göra större motstånd i vattnet och sjöegenskaperna blir troligen inte så bra vare sig rakt fram eller i sväng. Hembygge tidigt 70-tal?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

glömde skriva att förra ägaren körde med en 20hp och han sa att den planade riktigt bra sen vet jag inte om det stämmer. eftersom jag tänker montera ett säte där bak så bör jag ha lite större motor en så humm kanske måste förstärka i aktern. :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtens storlek motsvarar i princip en liten båt jag hade för 15 år sen, en flygfisken (3,40 x 1,40) denna hade jag först 20hk på och den gick fint med det lastad med 2 pers. Jag hängde senare på en 40 hk och då gick den löjligt bra. Löjligt bra är ju inte det sämsta så jag hade nog hängt på en 40 :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på en Mercury 35 el 40 hk 2-takt från 80-talet, eller 90-talet. Med elektrisk trim & tilt är bäst och helst CDI box så du får brytarlöst tändsystem. Finns nog kort rigg om du hellre vill ha det än lång rigg och jack plate.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hur gör man en jack plate. funkar det om jag sätter dit en tjock skiva som limmas och skruvas om jag förstärker med plattjärn mellan original akter och skivan? kolla bild. röda är original akter orange är tilltänkt platta grått är plattjärn. det kanske är en dum ide men jag kan inget om båtar. OBS: jag är bättre på att snickra och svetsa än vad jag kan rita :oops:

post-11767-1394234424,4596_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst skulle det fungera, enda nackdelen är väl att du får en massa hål i akternspegeln, ska du gör som på bilden bör du ju se till att den nedre infästningen sammanfaller med motorns nedre bulthål, samt att dom infästningar på sidorna har typ en grövre plåt på insidan så det inte bara blir bult o mutter, dvs fördela ut kraften lite åt sidorna minskar risken för sprickor.Om du är med vad jag menar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...