Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Gäst Lotsen

Tomgångsinställning på en gammal Johnson

Rekommendera Poster

Gäst Lotsen

Har i dag sjösatt en gammal kämpe till motor, en Johnson med ca.15 år på akterspegeln och därefter strandsatt de senaste 15 åren. Två ryck sedan gick den som ett spjut efter lite nygammal inkörning. Fick bra tips från detta forum vad gäller bränsleblandning, dock kvarstår ett litet problem nämligen när man skall skifta växel från neutral/fram /back tvingas man sänka varvtalet så att motorn hackar och ibland stoppar. Det finns ett litet vred på fronten som verkar vara en tomgångsinställning men det vredet verkar som det har mönstrat av. finns det något annat sätt att justera/höja tomgången på en Johnson 15 hk från 1976 ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ! Jag vet inte säkert med tror att det är munstycket som sitter på fronten . tomgången sitter nog på sidan nogånstans eller inne på förgasarn kanske. Var så på en Johnson 15 från 84 som jag haft .. //Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, om tomgångsskruven av plast på fronten mönstrat av som du skriver så ta av kåpan och sedan öppna insugsdämparen (svart låda på förgasarens insug) förmodligen skuvar på ovansidan. Skruva för hand eller med tång med motorn igång skruven till bästa tomgång erhålles c:a 1,5 varv ut från innersta läge. Hitta innersta stoppläget försiktigt för att inte förstöra nålen. Var försiktig så du inte kommer åt svänghjulet när motorn går. Det kan också vara så att motorn ska stanna när gasvredet är i bottenläge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Lotsen

OK ! Tack för tipset som taget ur en bättre instruktionsbok! Tar verktygslådan under armen och sticker direkt för att pröva. Vad det gäller gasvredet så skall nog inte motorn stanna varken vid läge SHIFT eller vidare ner i sitt bottenläge, för det ändamålet finns en stoppknapp på fronten. Om jag minns rätt är lägena följande; RUN,START,SLOW,SHIFT,STOP och det går inte att växla om inte reglaget står exakt i läge SHIFT. Återkommer med resultatet. Tackar på förhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

annars så sitter tomgångsskruven på sidan av motorn, den sitter på höger sida, är av plast och har en benägenhet att böja sig, då blir tomgången för låg. Du ser var det rör sig på sidan när du vrider på gashandtaget, där sitter en snäcka med en skruv i, den skruven menar jag. Se bifogad bild, jag har ringat in skruven. mvh Micke

post-11722-1394234423,7219_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gunne

Jag har precis samma problem som du på min 6hk johnson från 1977. Säg gärna till om du löser det! Min temporära lösning är att spärra gashandtaget så att man inte kan gå för lågt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Lotsen

Tror att jag med alla fina tips börjar närma mig problemlösningen. Jag vet att det sitter en plastskruv på hö. sida dock har efter lång tids anfrätan hjälptexterna vid de olika vreden krakelerat bort utan denna bortförklaring torde jag annars framstå som en analfabet. Skall testa detta i morgon.Tack för den vägvisande bilden ( bilden ljuger ju aldrig) som man brukar säga. På min arbetsplats ringer man från bryggan till kontrollrummet och så får en maskinist fixa ev. maskinproblem Funkar det här skall jag tipsa dom om den här webbadressen:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen kommer tydligen ihåg fel, trodde att det var den lågbyggda motorn, men den kom väl några år senare, den hade tomgångsskruven på frontsidan och en knapp/vred BB sidan för att väja om motorn kunde stängas av med gasreglaget eller inte. Hoppas det går bra för dig med skruvandet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...