Gå till innehåll
söndag 18 maj 2025
Kimmarkstrom

Hur lossa spaken på gasreglage Volvo Penta?

Rekommendera Poster

Hej! Mitt gasreglage glappar en aning i sin montering och måste tajtas till. Det finns fyra små skruvar och muttrar på fästplattan som ska dras åt.

Problemet är att jag måste ta bort själva spaken för att kunna ta bort plastplattan och komma åt skruvarna. 

Men jag får inte bort själva spaken. Jag har lossat den lilla insexskruven som sitter på undersidan av spaken. 

Motor / reglage: Volvo Penta AQ200.

https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7743310-90-17128.aspx

Vet inte om spaken måste vara i ett visst läge för att lossna? Någon med erfarenhet av sett? :)

Tack!

D7ACD5A8-47B3-4CF9-8976-F274D48538BE.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag hade en likadan i förra båten. Nej, det fanns bara en liten insexskruv klockan sex, men kolla för säkerhets skull hela varvet runt om det finns fler. Jag hade visserligen ett annat handtag och en röd plastplupp i mitten, men kan du försiktigt pilla bort den svarta delen i mitten du har för att kolla om det sitter en mutter där, man kan ju ha ändrat grejerna de senaste åren.

Man spaken sitter på splines på axeln, och om det inte innan förra monteringen lades på litet fett där kan den nog sitta fast så in i helskotta. Man kan kanske behöva vicka spaken inåt/utåt för att den skall lossna.

Vi kan ju konsultera en tidigare tråd på vårt forum, här finns bilder.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för snabbt svar! När jag pillar loss plastknappen i mitten så trodde jag att det skulle sitta en mutter där. Men finns enbart en ”knapp” för gas i friläge. Inga skruvar alls.

Jag har sett på andra guider att spaken ska vara i ett visst ”läge” för att lossna. 

Spaken har väl suttit där sedan 1986 så jag får använda mig av lite mer kraft helt enkelt :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
33 minuter sedan skrev Kimmarkstrom:

Tack för snabbt svar! När jag pillar loss plastknappen i mitten så trodde jag att det skulle sitta en mutter där. Men finns enbart en ”knapp” för gas i friläge. Inga skruvar alls.

Jag har sett på andra guider att spaken ska vara i ett visst ”läge” för att lossna. 

Spaken har väl suttit där sedan 1986 så jag får använda mig av lite mer kraft helt enkelt :)

Nej, den behöver inte stå i något visst läge.

Om du för spaken till full fart framåt så kanske du kan komma åt att spruta in rostlösningsolja i insexskruvens hål, och sedan rucka spaken utåt/inåt så borde den lossna så småningom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...