Gäst Fredrik Postad 27 Juni , 2005 Hej! Vilket minsta maxdjup ska ett ekolod klara av? Mitt nya ekolod (Silva Star Sea Data) tappar ganska ofta kontakt vid djup på ca 5 - 15m oavsett montering (har provat med att doppa lodet direkt i vattnet i lodlinjen). Har bytt förstärkare och givare och fick då bättre prestanda mot innan då jag även hade dålig avkänning vid 2m. Ska ett nytt ekolod vara så här dåligt? /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Le Canard Postad 27 Juni , 2005 Generellt brukar 0,8 till 0,9m vara det minsta djupet ett 150-200 kHz ekolod visar oberoende av fabrikat. Det finns naturligtvis lod som kan visa mindre än så. Högre frekvens gör att man kan ha kortare sändarpuls (och lägre uteffekt) och därmed visa ännu lägre djup. En effekt är dock att ekot kan studsa mellan sjöbotten och skrov, detta kan innebära att ekolodet blir lite förvirrat eftersom det inte vet vilket eko som hörde till sändarpulsen. LC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Fredrik Postad 28 Juni , 2005 Hej igen! Min fråga var vilket maxdjup den ska klara av. Jag vet att maxdjupet beror på hur stor dämpning vattnet och bottnen har, samt hur ekolodet är placerat i båten. Om man räknar in dessa faktorer så skulle jag vilja veta vilket maxdjup som jag minst bör känna av? /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Le Canard Postad 28 Juni , 2005 OK! Jag läste naturligtvis slarvigt som vanligt. Jag vet inte vad det står i just Silvas specifikation men ekolodet borde i alla fall klara 150 till 200m utan problem. De flesta (alla?) moderna ekolod har autogain, dvs de känner av hur djupt det är och väntar tills ekot har kommit, innom rimlig tid, innan de sänder ut nästa puls. Pulslängden blir också längre och därmed uteffekten. Om man sätter givaren intill örat eller kindbenet kan man höra sändarpulsen som ett svagt tickande, eller burst om lodet söker. Det är viktigt att ekolodets utfrekvens är densamma som givarens resonansfrekvens. LC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser