Gå till innehåll
söndag 31 augusti 2025
ingo86

tilt problem suzuki df115 -08

Rekommendera Poster

Hej, 

trim och tilten verkar gett upp på något vis. När jag nu skulle använda båten så skulle jag tiltat ner motorn. Fungerade som det skulle i 1.5 sekunder till den stannande. Tiltade då via handtaget på gasreglaget. Nu fungerar inget varken kappen på reglaget eller knappen på sidan av motorn. Det klickar i reläet, vet ej om ett eller två men det klickar iallafall när jag använder båda knapparna. Fick släppa ner motorn via manuella lossningsventilen och startade den, den går precis som den ska men ingen av knapparna fungerar heller när motorn är igång. Huvudströmbrytaren har jag också slagit till inte för att man har behövt det tidigare men bara för att prova allt.

Motorn sitter på en amt 185 br.

Vad tror ni det kan vara? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det finns huvudsakligen två möjliga felkällor. 

Reläenheten (6)
https://www.boats.net/catalog/suzuki/outboard-by-year/2008/df-115txk8-beginning-vin-11501f-880001/ptt-switch-engine-control-unit-model-04

eller

PTT motorn

https://www.boats.net/catalog/suzuki/outboard-by-year/2008/df-115txk8-beginning-vin-11501f-880001/ptt-motor

Man kan även tänka sig att någon skarvkontakt i motorn lossnat, men jag tror detta är mindre sannolikt.

När reläenheten går sönder brukar det påverka upp eller ned, mera sällan både och. Min bästa gissning är  PTT motorn, men det är ganska lätt att mäta sig fram till var felet är och även tjuvkoppla PTT motorn så att den går att köra oberoende av reläenheten. PTT Motorn polväxlas för upp resp. ned.

OBS: Det är inte helt säkert att reservdelsnumren är rätt för din motor då det reservdelslistorna skiljer lite mellan olika serienummer av 2008:or.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

BTW: kolla i instruktionsboken om det möjligen finns någon säkring i motorn som kan vara orsak till problemet.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...