rillez 1 Postad 27 Juni , 2005 vet någon hur man ställer ner soppaflödet på yamaha 90.den fyrtaktar eller bluddrar runt 3800 till 4800 varv men varken på tomgång eller fullt varv. har trollat med den i helgen o det gick bra. problemet uppstår när jag ska transportera mig en bit.man vill ju inte ligga o åka fullt hela tiden. när den går på tomgång så blir det ringar på vattnet runt den så jag tror att mycket av soppan rinner rakt igenom.är det någon som har haft liknande problem så är jag tacksam om svar.häls rillez Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kingfisher 0 Postad 27 Juni , 2005 jag har samma problem med min 40 hk yamaha 89-. och har provat at skruva på justeringsskruvarna på förgasarna. det vart bättre men den sluddrar till imellanåt ändå. undrar också vad jag ska hitta på för att slippa problemet vi får väll se om vi får några bra förslag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Rickard Postad 27 Juni , 2005 Soppa i ringar på vattnet är ju för att den inte eldar upp allt. Du sa att den bluddrar. Antar att det betyder att den inte tänder varje gång. (Varannan på fyrtakt.) Trolling sotar maskiner som är gjorda för fullfart. Men 4000-5000 varv är ju bra högt varv så då måste du trolla and eller fiskmås... Mitt tips är att kolla tändstiften. Om dom är geggiga, alltså sotklet eller uppbyggt sot, byt till ett steg mjukare. Då kommer den också gå bättre i låg område. 1500- 2500 varv Mvh Rickard Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rillez 1 Postad 28 Juni , 2005 god kväll har gått ned ett snäpp på värmetalet på stiften men det vart ingen skillnad.hur ställer man om förgasarna finns det ställskruvar eller är det fasta munstycken.vart skruvar man etc etc häls rillez Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst rickard Postad 28 Juni , 2005 Det finns inga ställskruvar för det varvområdet. hur såg tändstiften ut? möjligt att din förgasare flödar, öppna flottörerna och kolla nålen. så att det inte sitter någon skit. Men då borde du ha lågvarvsproblem. Ev kan det vara din termostat som inte stänger så motorn aldrig blir varm. Köp en servicebok på marinshopen.se för att läsa om hur man justerar förgasaren. eller kolla sprängskisser på http://www.yamaha-motor.com/outboard/service/viewmanuals/outboard_manuals.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rillez 1 Postad 28 Juni , 2005 tjena tändstiften såg ut att vara lite sotiga .har inte kollat dom sen jag byte stift . funderar lite på det här med termostat. har tempmätare men den rör sig inte, har trot att den var trasig men det är kanske så att motprn är för kall.jag kanske ska beställa mig en ny . är den svår att byta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst rickard Postad 28 Juni , 2005 Nix, väldigt lätt att kolla. Bak upptill finns en liten upphöjning på topplocket. Där sitter en platta med två eller bultar. Lossa dom och under har du termostaten. Kolla med stektermometer och kastrull på spisen när den öppnar och stänger. Vet inte på din motor du har inte sagt vilket år heller men 60-80 grader brukar vara läget. öppnar den tidigare så kan det vara det. Eller om den inte stänger alls. Slå upp din motor på sidan http://www.yamaha-motor.com/outboard/parts/home.aspx Där finns sprängskissar som gör det lätt att se hur det sitter. Kapitel Cylinder Crankcase Ett annat sätt att kolla är att köra motorn varm, sätta handen på sidan av blocket Kan du hålla den där mer än 5 sek är det definitivt för kallt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rillez 1 Postad 28 Juni , 2005 tack ska kolla imorgon lägger in resultatet i morgon kväll häls rillez Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rillez 1 Postad 29 Juni , 2005 hej nyss hemkomen från sjön.körde ca 15min på lämpligt varv o sista km på fulla späll lyfte sedan av kåpan o kände efter på blocket iskallt.kände även på toppen o termostathuset något varmare än fingervarm jäst.sa frun alltså.kan det vara så att motorn går för kall o bluddrar för det.låg o toppvarv går den perfekt men i marsch fart 3800-4800 går den dåligt man ligger o åker 5100varv o drar ner sakta itaget så känns det som om man har slängt i drivankaret när bluddret slår till häls rillez ps jag tycker inte on att baka Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Rickard Postad 29 Juni , 2005 Varför tog du inte med dig en skruvmejsel och plocka bort termostaten för då? Så du kan kolla. Som jag sa du ska kunna hålla handen på motorn i typ 5 sek. (Dvs det känns jäkligt varmt men du bränner dig inte.) Vid tomgång kan du justera bränsleblandningen. Den inställningen gäller till kanske 1/4 gas. Över det kan du inte göra nånting annat än tändning. Vid fullvarv går motorn på nästan vad som helst så länge han får soppa och luft. Mellanlägena är lurigare och det är också där du hör om den jäklas. Jästemp är kallt. Tänk på att din tempmätare går från typ 50-110 grader där 50 är nålen rör sig knappt och över 90 är varmt. Runt 70-80 grader borde den visa om allt var rätt. Känns varmt gör det från 45. Kolla termostaten. Om du berättar vad det är för årsmodell så kan jag kolla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rillez 1 Postad 1 Juli , 2005 tjenare årsmodelen är 89 o är i bra skick övrikt jag jämförde med min 00as 40 hk som jag har på en cresent 434 o den var betydligt mycke varmare. häls rillez Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser