Gå till innehåll
onsdag 08 maj 2024
Peos3145

Startproblem Mercury EFI 100hk 2006

Rekommendera Poster

Jag har ibland startproblem. Startmotorn snurrar alltid fint men den tänder inte.
Var inne på verkstad förra året. Då klippte mekanikern dödmansgreppet och den spann igång som en katt. Bytte sedan dödmansgreppet och allt gick bra en sommar. Nu har felet kommit tillbaka. Det nya dödmansgreppet är urkopplat för felsökning men ingen skillnad. 
Motorn går dock oftast att starta om man hissar upp den!?  
Den stannar aldrig under drift  

 

Förslag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Pilletant447:

kollade inte rubriken:D;) Kan vara efi som krånglar.

Och vad innebär det. Är det någon box typ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Efi är electric fuel injection och är elektriskt styrda pumpar som sprayar bränsle och olja in i vevhuset. Kan ju vara något fel på dessa pumpar eller elen dit eftersom den startar först när du har tiltat motorn ,kan det vara så att du helt enkelt får för lite bränsle. En annan kan vara att du har luft mellan slangen till bensintanken och pumpen men den startar ju och den stannar ju inte i fart så det är nog uteslutet. Bad du honom kolla generator, tändstift att de inte är blöta t.ex., batteri, säkringar? Vet du om det är elektronisk eller vanlig choke kan ju vara att den får för mycket bränsle också och kväver sig själv men det är ju vanligare hos förgasar motorer. hmm🤔

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Pilletant447:

Efi är electric fuel injection och är elektriskt styrda pumpar som sprayar bränsle och olja in i vevhuset.

Detta är sannolikt en F100 EFI dvs en fyrtaktare, så detta stämmer nog inte.

 

Jag har ingen erfarenhet av denna motor, men det verkar vara så att den elektroniska kontrollmodulen (ECM) nr 9 i sprängskissen nedan styr både tändning och bränsle.

 

Det är inte osannolikt att problemet även i detta fall beror på tändningen. Försök att konstatera om det finns gnista. Om inte skulle jag gå vidare enligt nedan.


Historiskt har stoppkretsen varit kopplad med svart/gul ledning på Merc. Jag skulle tro att den är det även på denna motor. Motorn har tändspolarna monterade direkt på tändstiften. Följer man de klena ledningar som går till tändspolarna bakåt så bör man hitta nämnda svart/gula ledning. 

Man kan testa att koppla bort denna, men måste då vara beredd att stoppa motorn på annat sätt. Bortkopplingen utesluter all felkällor som kam hindra tändningen.

 

https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-year/mercury-outboard/2006/100hp/1100f13ef/electrical-components

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev guestsson:

Detta är sannolikt en F100 EFI dvs en fyrtaktare, så detta stämmer nog inte.

??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Pilletant447:

Efi är electric fuel injection och är elektriskt styrda pumpar som sprayar bränsle och olja in i vevhuset.

Det som huvudsakligen skiljer en EFI från en vanlig förgasarmotor är att förgasaren/na ersatts av trottelhus och insprutare. Om det är fler än en av varje talar man om Multi Point Injection (MPI), vilket t.ex. de flesta bilar har idag. För att kunna kontrollera mängden bränsle hålls bränsletrycket fram till insprutarna konstant med hjälp av en vanligen mekanisk styrd bränsletrycksregulator. Mängden bränsle bestäms sedan av tiden som insprutaren/na står öppna, vilket styrs elektroniskt av kontrollenheten (ECU:n) med hjälp av ett antal parametrar som input. Några exempel är trottelposition, tryck i insugningsrör, varvtal, massflödet för inkommande luft, temperaturer, turbotryck, varvtal och för avgasrenade motorer mängden syre i avgaserna.

 

På en fyrtaktare levereras bränsleblandningen utan olja direkt in i cylindern via insugningsventilen, det är den konventionella tvåtaktaren som har matning via vevhuset.

 

7 timmar sedan skrev Pilletant447:

Vet du om det är elektronisk eller vanlig choke

En EFI har normalt ingen speciell choke eller annan kallstartsanordning, istället sker uppfettningen genom att insprutarna hålls öppna längre.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
13 timmar sedan skrev guestsson:

Det som huvudsakligen skiljer en EFI från en vanlig förgasarmotor är att förgasaren/na ersatts av trottelhus och insprutare. Om det är fler än en av varje talar man om Multi Point Injection (MPI), vilket t.ex. de flesta bilar har idag. För att kunna kontrollera mängden bränsle hålls bränsletrycket fram till insprutarna konstant med hjälp av en vanligen mekanisk styrd bränsletrycksregulator. Mängden bränsle bestäms sedan av tiden som insprutaren/na står öppna, vilket styrs elektroniskt av kontrollenheten (ECU:n) med hjälp av ett antal parametrar som input. Några exempel är trottelposition, tryck i insugningsrör, varvtal, massflödet för inkommande luft, temperaturer, turbotryck, varvtal och för avgasrenade motorer mängden syre i avgaserna.

 

På en fyrtaktare levereras bränsleblandningen utan olja direkt in i cylindern via insugningsventilen, det är den konventionella tvåtaktaren som har matning via vevhuset.

 

En EFI har normalt ingen speciell choke eller annan kallstartsanordning, istället sker uppfettningen genom att insprutarna hålls öppna längre.

 

Jag trodde faktiskt att det var en tvåtaktare Peo mena...är det fyrtakt kan jag ej stå till tjänst. Tack för infon i övrigt ville inte gå på för djupt ifall Peo inte hängde med .:)

Redigerad av Pilletant447
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...