Gå till innehåll
tisdag 23 juni 2026
Flipper580gbg

Flipper 580 Trimaran

Rekommendera Poster

Hej. Trevligt forum detta. Vi har just köpt en Flipper 580 som vi önskat efter extremt mycket läsning om båtens för och nackdelar. Jag har scannat alla forum som finns på nätet att hitta för människan och ja det finns en del men mycket kvarstår till frågor som jag testar ställa här om någon vänlig själ är ägare eller ägt en och vet lite mer.

 

Jag hade jättegärna vilja ha en skiss över båten om någon besitter av en sådan. Hade varit bra med en riktline att se vart man kan ändra fixa som novis amatör utan att skada något. Reservdelar för innsidan om någon vet av något bra ställe som säljer dessa ? 

 

Vi kommer riva ut innersidorna dvs den duken som sitter + även inne i ruffen som är från årtal innan elen uppfanns och klä på med ny fräs matta. Något ni rekomenderar man ska tänka på ?  Den gamla är inte svår att få av den är så multen.

 

På vänster sida dvs bakom förarstolen längst bak är ett utrymme jag ska tvätta ur. Jag dock har inte försått meningen med detta utrymme och undrar om nån har gjort nån rolig lösning där ?  Jag hade tankarna på att bygga i trä en hållare för ett extra batteri så man kör motorn på ett och resten av elen på ett separat batteri men tar gärna åsikter om detta.

 

List / träpanel vid ratten dvs hela ruffen hade jag tänkte slipa ner och måla om. Nån som gjort detta som har tips på nått man ska tänka på ?

 

Längst bak i mitten (gången) är det en utbucknad dvs motor-rummet kommer där och buktar ut. Där är det inget skydd utan bara en isolering på. Frågan är har någon tagit bort denna. .Gissar som totalt okunnig att det är att dämpa motorljudet in mot innerbåten. Jag vet inte själv om det kommer behövs ens dvs båten är bestyckad med 4-taktare 2008 70 hk som jag hört går tystare mm så det kanske inte ens behövs ? 

 

Jag stoppar där .. men har många fler frågor blir mycket i samma forum men som sagt allt oavsett info är mycket intressant att få info om , om denna modell.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Flipper580gbg:

Hej. Trevligt forum detta. Vi har just köpt en Flipper 580 som vi önskat efter extremt mycket läsning om båtens för och nackdelar. Jag har scannat alla forum som finns på nätet att hitta för människan och ja det finns en del men mycket kvarstår till frågor som jag testar ställa här om någon vänlig själ är ägare eller ägt en och vet lite mer.

 

Jag hade jättegärna vilja ha en skiss över båten om någon besitter av en sådan. Hade varit bra med en riktline att se vart man kan ändra fixa som novis amatör utan att skada något. Reservdelar för innsidan om någon vet av något bra ställe som säljer dessa ? 

 

Vi kommer riva ut innersidorna dvs den duken som sitter + även inne i ruffen som är från årtal innan elen uppfanns och klä på med ny fräs matta. Något ni rekomenderar man ska tänka på ?  Den gamla är inte svår att få av den är så multen.

 

På vänster sida dvs bakom förarstolen längst bak är ett utrymme jag ska tvätta ur. Jag dock har inte försått meningen med detta utrymme och undrar om nån har gjort nån rolig lösning där ?  Jag hade tankarna på att bygga i trä en hållare för ett extra batteri så man kör motorn på ett och resten av elen på ett separat batteri men tar gärna åsikter om detta.

 

List / träpanel vid ratten dvs hela ruffen hade jag tänkte slipa ner och måla om. Nån som gjort detta som har tips på nått man ska tänka på ?

 

Längst bak i mitten (gången) är det en utbucknad dvs motor-rummet kommer där och buktar ut. Där är det inget skydd utan bara en isolering på. Frågan är har någon tagit bort denna. .Gissar som totalt okunnig att det är att dämpa motorljudet in mot innerbåten. Jag vet inte själv om det kommer behövs ens dvs båten är bestyckad med 4-taktare 2008 70 hk som jag hört går tystare mm så det kanske inte ens behövs ? 

Det finns hål på vardera sida längst bak där jag ser vatten där nere.. det måste ju vara pontonerna dvs trimaran-pontonerna där det finns lite vatten kvar dom inte hittat ut genom pluggarna (öppna) baktill på båten. Där om jag fattar rätt kan jag sätta ner en vattenpump och pumpa ur vatten också vid behov.  Dock mitten -pontonen har jag inte hittat något sådan för . Lite oro över dessa pluggar som vi sätter nya oringa på är att dom verkligen håller tätt då båten är lastgammal så det inte läcker in vatten och pontonerna fylls. Tankar om detta är också av intresse. Vi har ingen verkstad att stå i mm men ännu är båten på land och saker kan utföras som inte är för svåra för en svensson :-).

 

5 minuter sedan skrev Flipper580gbg:

 

Jag stoppar där .. men har många fler frågor blir mycket i samma forum men som sagt allt oavsett info är mycket intressant att få info om , om denna modell.

 

5 minuter sedan skrev Flipper580gbg:

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...