Gå till innehåll
söndag 27 juli 2025
nittioettan

Dränera mellanskrov uttern 4100

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej.

Har en Uttern 4100 som jag vill säkerställa att den inte har några större mängder liggande vatten i mellanskrovet. Har ingen dyvika eller annat i aktern utan endast en dyvika precis vid sitsen i fören. Har använt en pump för att pumpa ur vatten här hittills,  men tvivlar på att lägsta punkten skulle sitta här.

Så jag funderar på att antingen borra upp ett hål skrovet i aktern eller öppna upp en inspektionslucka i golvet. Borrar ju helst gärna inte i skrovet i onödan. Men är det det bästa alternativet så får det bli så. 

Men oavsett lucka eller dyvika så har jag ingen aning om lägsta punkt i aktern och vart hålet ska borras. Samma sak med luckan, hur ska jag veta var jag ska öppna för att det ska bli ett bra/rätt ställe för att sänka ner en länspump utan att förstöra eventuell förstärkningar mm. ?

Så är det någon som har koll på vad  en Uttern 4100 har för konstruktion eller till och med har ritningar eller vet var jag kan få tag på ?

Mvh, Daniel.

Redigerad av nittioettan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallåj

Jag har inte toppenkoll på just din kärra så vart du ska borra etc låter jag förbli osagt. 

Om du har en dyvika till dubbelbotten i fören vad händer om du belastar båten väldigt tungt i fören. Kommer det mer vatten?

I en av mina tidigare båtar borrade jag ett mindre hål där jag fick ner en tunn slag. Sedan använde jag en oljebytarpump för att pumpa ut det som gick. Hålet sikade jag sedan å drog i en skruv. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...