EmanuelWaldemar 0 Postad 18 Maj , 2020 Hejsan! Är ny här på forumet men hoppas att eventuellt kunna få lite hjälp med min båt! Har en Crescent 53dc med B20 där avgaskröken inte ser ut att vara komplett. Den har nämligen någon sorts anordning där avgaserna ursprungligen gått ut i vattnet men numera saknas det rör som ska gå mellan utblåset från motorn och utblåset som sitter under vattenmynningen. Därför undrar jag om man kan få tag på en sån krök någonstans så man får ner motorbullret då den låter ganska ordentligt i nuläget! Tack på förhand! Länk till bild så ni förstår vad jag menar! https://imgur.com/qXDxybo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 805 Postad 18 Maj , 2020 Vad jag kan se så har du ett 100 drev och till dessa så används en avgasstövel dvs en anordning som både släpper ut avgaser under vattenlinjen men också tar in kylvatten till motorn. Avgasstöveln korroderar sönder med tidens tand och avskiljningen mellan kyl och avgas försvinner. Då funkar intaget av kylvatten dåligt med varmgång som följd. Tror det är det som hänt på din båt, men man har behållit nedre delen av stöveln för kylvatten och plockat bort avgasdelen vilket istället blir rakt rör ut i det fria. Få tag i en ny stövel blir nog svaret nej. Dom flesta som har paj på stöveln brukar ta upp ett hål i botten på båten för ett nytt kylvattenintag och behålla den defekta stöveln för avgaser under vattenytan. På din båt verkar man gjort tvärtom. Om nu inte den nedre delen av stöveln bara sitter kvar och du har ett separat vattenintag. Annars så går det väl att snickra ihop en krök av rostfritt och lite avgasslang för att få ner avgaserna under vattenlinjen. Men att få tag i färdiga delar är nog nästintill omöjligt 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser