amidiman 0 Postad 16 Maj , 2020 Hej, har en gammal, ändock fullt fungerande vi aq 211. Finns det nått sätt ta ut mer kraft ur motorn utan att riva ner hela motorn. Bygger ju på cheva 305, o dessa block kan man ju ta ut närmare 300 hk i moderna motorer. // Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 574 Postad 16 Maj , 2020 AQ 231 var samma motor men med fyrportare. Att byta insug och förgasare är ganska enkelt. Om man ska byta kamaxel måste tråget bort. Då blir det lite besvärligare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 682 Postad 16 Maj , 2020 Edelbrock 1409 fyrportare och ett edelbrock performer insug är nog det enklaste för att skrämma upp den lite. Jag har gjort den resan fast på V6:a blev en markant skillnad kan jag säga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
amidiman 0 Postad 17 Maj , 2020 Tack för tips! ska kolla upp det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 574 Postad 17 Maj , 2020 Om motorn är sjövattenkyld kanske man ska undvika insug av aluminium. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
amidiman 0 Postad 17 Maj , 2020 Den är sjövattenkyld. När jag kollar närmare på insuget så står det faktiskt edelbrock på den. Dock verkar förgasare vara original, då det står aq211 på den. är det värt att komplettera då med edelbrock förgasare? Original har motorn 210 hk, hur mycket extra hk kan man förvänta sig få ut extra. Är nog mest intresserad av tillse att kraften blir bättre så jag kan byta till större dp proppar så jag får högre marsch/ toppfart utan att den blir för seg upp i planing. idag toppar den 34 knop (nimbus 22 DC). tacksam för tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 17 Maj , 2020 Ser ut som ett edelbrock Torker insug. Finns knappast tvåportsförgasare som passar på det. Så någon verkar ha hunnit före. Ta av flamdämparen och lägg upp en bild på förgasaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eile 74 Postad 17 Maj , 2020 Är det bara mer bottenvrid du vill uppnå och inte toppvarvs effekt så öka insugshastigheten, enklast genom att göra en spacer på någon tum under förgasaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 682 Postad 17 Maj , 2020 (redigerade) 20 minuter sedan skrev amidiman: Den är sjövattenkyld. När jag kollar närmare på insuget så står det faktiskt edelbrock på den. Dock verkar förgasare vara original, då det står aq211 på den. är det värt att komplettera då med edelbrock förgasare? Original har motorn 210 hk, hur mycket extra hk kan man förvänta sig få ut extra. Är nog mest intresserad av tillse att kraften blir bättre så jag kan byta till större dp proppar så jag får högre marsch/ toppfart utan att den blir för seg upp i planing. idag toppar den 34 knop (nimbus 22 DC). tacksam för tips. Den är färskvattenkyld (sötvattenkyld) då det sitter en värmeväxlare i nedre vänstra hörnet av bilden. Troligtvis så sitter det en 1409 fyrportare. Som Coppertail skrev någon har redan gjort uppgraderingen. men kolla under flamskyddet för säkerhets skull. Vad har du för marcsh idag och vid vilket varvtal. Jag har en Coronet 21 vilket är lika skrov som din Nimbus. Nimbus köpte nämligen 21:ans formar av Coronet vid deras konkurs och byggde Nimbus 21/22 DC. Dock är min cabin-varianten och då lite tyngre än DC-varianten Jag marschar mellan 22-24 kn vid 3800-4000 rpm, max ca 30 kn men är ointressant. Min båt har en VP aq175a V6 170 hk. Teoretiskt med Edelbrock uppdatering ca 185-190 hk. Redigerad 17 Maj , 2020 av Gelis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
amidiman 0 Postad 17 Maj , 2020 Har precis köpt denna båt. Vi provkörning varvade den som Max 5000 i 34 knop. vad jag vet ska de väl inte varva ner än typ 4600. Den gick väldigt fort upp i planing, så jag tänker lite större proppar borde få den att gå lite snabbare på topp (På typ 4600 varv) samt högre marsch fart o ändå klara av att komma hyfsat snabbt i planing. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 682 Postad 18 Maj , 2020 Vad är det för drev, 280 eller 290? Singel eller duopropp? Vad sitter det för propeller/ propellrar idag. Helt klart så skulle en tum större stigning få ner varvtalet lite, 5000 är lite högt, teoretiskt så skulle du komma ner till 4700 med en tum större stigning men inte säkert att hastigheten ökar speciellt mycket på max. Däremot så ökar säkert din marschhastighet vid samma varvtal som du har idag. Sedan så stirra dig inte blind på maxhastighet, motorn mår inte speciellt bra av att ligga och pressa på max. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
amidiman 0 Postad 19 Maj , 2020 Båten har 290 dp. Oklar prop storlek. Toppfart inte så intressant, mest som referens. Det är marschfarten jag är ute efter. Skulle gärna ligga på 27-28 knop me ok ekonomi. ska se till o hämta hem båten o kolla alla detaljer mer noggrant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser