Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
LonelyBird

Vilken glycol i VP MD31A?

Rekommendera Poster

Jag har alltid använt Volvo Penta glykol i min MD31A och andras VP-motorer men nu börjar jag bli f-bannad.
Företaget i H:fors debiterar för en 25 x 2.5 mm O-ring inkluderande liten plastring 102 kronor, fyra 32 x 2.2 mm
O-ring + end-gummit 838897 7628 kronor och för 10 kg glycol 797 kronor (mot tex Biltemas Long life 12 kg 419 kronor).

Värmeväxlarens end gummi är naturligtvis produktspecifikt så där finns ju knappast alternativ (vilket omedelbart också syns
på priset) men nu skulle jag vilja hitta adekvata alternativ. O-ringarna hittar jag lätt i de mest avancerade material för bråkdelen
av VP:s pris men nu behöver jag hjälp med att hitta den rätta glykolen för min motor.
Är Biltemas 36-1777 lämplig?
Vad innebär "fri från nitrit, amin, fosfat, silikat och borat"?.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Volvos "egna" glykol, typ 90, verkar vara vanlig etylenglykol, motsvarande biltemas blå, 36-1788. Dock så är ju även den du länkar till etylenglykol, fast som longlife. Den borde gå bra att använda, men jag är ingen expert. Volvo rekommenderar ju byte vartannat år med traditionell glykol, det kan man säkert glesa ut en del med longlife.

Har själv köpt den blå för att byta i min MD41B, och känner mig inte minsta orolig för att använda biltemas produkt. Borde kanske köpt den röda för att slippa tänka på byte om två år igen .

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...