LonelyBird 152 Postad 11 Maj , 2020 Jag har alltid använt Volvo Penta glykol i min MD31A och andras VP-motorer men nu börjar jag bli f-bannad. Företaget i H:fors debiterar för en 25 x 2.5 mm O-ring inkluderande liten plastring 102 kronor, fyra 32 x 2.2 mm O-ring + end-gummit 838897 7628 kronor och för 10 kg glycol 797 kronor (mot tex Biltemas Long life 12 kg 419 kronor). Värmeväxlarens end gummi är naturligtvis produktspecifikt så där finns ju knappast alternativ (vilket omedelbart också syns på priset) men nu skulle jag vilja hitta adekvata alternativ. O-ringarna hittar jag lätt i de mest avancerade material för bråkdelen av VP:s pris men nu behöver jag hjälp med att hitta den rätta glykolen för min motor. Är Biltemas 36-1777 lämplig? Vad innebär "fri från nitrit, amin, fosfat, silikat och borat"?. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_K 11 Postad 17 Maj , 2020 Volvos "egna" glykol, typ 90, verkar vara vanlig etylenglykol, motsvarande biltemas blå, 36-1788. Dock så är ju även den du länkar till etylenglykol, fast som longlife. Den borde gå bra att använda, men jag är ingen expert. Volvo rekommenderar ju byte vartannat år med traditionell glykol, det kan man säkert glesa ut en del med longlife. Har själv köpt den blå för att byta i min MD41B, och känner mig inte minsta orolig för att använda biltemas produkt. Borde kanske köpt den röda för att slippa tänka på byte om två år igen . 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser