Gå till innehåll
måndag 02 juni 2025
Gäst Emil

VP-280 PT ohydralläck => problem

Rekommendera Poster

Gäst Emil

Är i desperat behov av hjälp då min PT på mitt VP-280 la av på andra båtturen med den för mig nya båten som är en Joker 19. Jag tar det hela i turordning. Jag skulle lägga till där det är långgrunt och upptäkte att drevet verkar funka att sänka men inte att höja... pumpen (el-driven) går som bara den men jag misstänker att den suger / pumpar luft. När jag ändå tagit mig in till bryggan så upptäcket jag att hela kölsvinet är fullt med olja Jag pumpar ur ca 1 liter eller så. Då motorn har olja i sig och jag inte hittat något läckage från hydralstyrningen så misstänker jag att det är helt enkelt hydralolja från PT. Jag har ingen möjlighet att enkelt kolla alla slangar, det är för trångt i motorutrymmet så tänkte jag be er om hjälp så jag slipper riva hela båten för att ta reda på felet(har ingen aning om hur man praktisk gör ett motorlyft så det får bli en senare fråga). Båten tar INTE in vatten och jag har inte sett något olja läck på utsidan. Hur funkar PT ? Från min PT motor/pump så har jag två slangar som går in under motorn (där jag inte kan se hur dom är kopplade), Se bild: [LINK]http://minigranis.no-ip.com/tmp/boat-pt-problem/P6252290.JPG[/LINK] Men vad jag kan förstå (båten ligger forfarande i vattnet) så sitter det två slangar till varje hydralcylinder, bilder från SB och BB [LINK]http://minigranis.no-ip.com/tmp/boat-pt-problem/P6252293.JPG[/LINK] [LINK]http://minigranis.no-ip.com/tmp/boat-pt-problem/P6252292.JPG[/LINK] Jag behöver en förklaring på hur dessa är kopplade hur går slangarna från pump till drev och tillbaka. Jag undrar också varför 2 av slangarna saknar riktiga hydral-slang-kopplingar. Till sist så undrar jag också hur man fyller / luftar detta system ? Min gissning går till skruven högst upp till höger längst bort i bild på behållaren som är ihopbyggd med pumpen stämmer detta ? [LINK]http://minigranis.no-ip.com/tmp/boat-pt-problem/P6252285.JPG[/LINK] En enkel lösning nu när båten är i vattnet vore ju att skarva hydralslangarna direkt vid pumpen / drevet med invändigt kopparrör och dubbla slangklämmor men frågan är väl om det kommer att hålla tätt ? Mycket tacksam för all hjälp jag kan få !!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Emil

Här kommer korrekta länkar i ordning enligt ovan... [LINK]minigranis.no-ip.com/tmp/boat-pt-problem/P6252290.JPG[/LINK] [LINK]minigranis.no-ip.com/tmp/boat-pt-problem/P6252293.JPG[/LINK] [LINK]minigranis.no-ip.com/tmp/boat-pt-problem/P6252292.JPG[/LINK] [LINK]minigranis.no-ip.com/tmp/boat-pt-problem/P6252285.JPG[/LINK]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...