Jump to content
Tuesday 28 September 2021
Fiske6hk

Mercury 6hk 4 takt

Recommended Posts

Jag har köpt en begagnad Mercury 6 hk med kort rigg och har börjat gå igenom den lite.

Till att börja med så gick den bara på full choke och ojämt.Tömde ut flotörhuset på avtappnings skruven eftersom bränslet säkert var gammalt sen tog jag lös lågfartsmunstycket(jet 38) och börjarde rengöra den med koppartråd och bräklen.Den var till hälften igensatt,den är lätt att komma åt med en spårskruv mejsel och sitter på utsidan av förgasaren.Tog sen isär förgasaren och rengjorde huvudmunstycket,den har ett större hål så den sätter nog inte igen lika lätt.Monterade ihop allt och motorn gick bra nu.

Nu hade jag tänkt kolla kompen på den men vet inte vad det ska vara för komp,har den här motorn dekompretions ventil vid start?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Välkommen till forumet!
Nä, någon dekompressions-ventil på sådan liten utombordare har jag aldrig hört talas om.
Det är nog dieselmotorer du tänker på?


Angående kompressionsprov så kan man hitta fabrikantens föreskrift i verkstadshandböcker.
(Förutsatt att man vet modell- och motornummer.)
     Någonstans mellan 6 och 10 kgf brukar anges som okej, vid flercylindriga motorer brukar dock fokus ligga mer på eventuell skillnad emellan de olika cylindrarna.


Du skriver citat: "...sen tog jag lös lågfartsmunstycket(jet 38) och börjarde rengöra den med koppartråd och bräklen.Den var till hälften igensatt,den är lätt att komma åt med en spårskruv mejsel och sitter på utsidan av förgasaren."
Tror du menar PILOT JET #45 i bilden nedan?
Nummer som  #38 brukar ange håldiametern räknat i hundradels millimeter. (Alltså 0,38 mm för 4&5-hästare, och 0,45 millimeter för 6-hästare, om du läser alternativen noga?)
    Strunt samma hundradelarna hit&dit i detta fall, men sådana exakta detaljer kan hjälpa till att hitta rätt modellnummer - och i förlängningen rätt verkstadshandbok!?

Bildkälla: boats.net

 

 

merc.6..png

Edited by Thomas-1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tackar för snabbt svar!

Måste kolla vidare på vilken kompresion det ska vara på motorn men jag hade drygt 3kilo i min .

Nu är det så att det ser ut som någon skruvat i munstycket tidigare och misstänker att det kan ha blivit utbytt i samband med försäljningen.

Har du någon länk till sprängskissen som visar vilka munstycken det ska sitta på dom olika motorerna,måste beställa ett nytt munstycke om det sitter fel.

Vet du om det skiljer något annat mellan 4,5 och 6hk som jag behöver kolla efter,lurad verkar man ha blivit iaf!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Jag har en årmodell 2007 med nr op527400

 

Edited by Fiske6hk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy