Gå till innehåll
onsdag 15 maj 2024
nightzero

Fylla på hydraulolja

Rekommendera Poster

Jag har en Yamaha 75h två-taktare. Jag har svårt att få i det ena transportstödet, tiltklacken. Det är ett återkommande problem, sedan ett par år då jag bytte motorn till tilten. När jag lämnar in på årlig service brukar det fylla på lite hydraulolja och så funkar det ett år till. Vi hittar ingen läcka.

 

I år när jag hämtar båten så har de glömt att fylla på. Men jag anser mig själv vara ganska händig, även om jag inte är alls intresserad av just motorer. Tänkte att jag fixar det själv. Tänker mig följande:

 

- Hissa motorn till max

- Sätt i det ena transportstödet som fortfarande går i.

- Öppna skruven som jag ringat in på bilden.

- Kontrollera nivå på oljan. Vid behov fyll på hydraulolja.

- Fyll på olja tills det precis rinner över.

 

Verkar detta korrekt procedur?

Finns det risk att oljetrycket faller då jag öppnar skruven, och att motorn går ner?

Vilken hydraulolja ska jag köpa?

 

Mvh,
Mattias

20200418_091423.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Sitter en manuell releaseventil i sidan, den går att öppna med skruvmejsel när motorn är nedtiltad. Den kanske inte är iskruvad ordentligt?

Andra ställen de kan läcka är runt tätningarna runt stavarna som rör sig in och ut. Om jag tittar på din bild så ser jag hydraulolja som läckt (röd olja i det lilla hålet under staven som rör sig in/ut). Se markering: 

 

85F5D8A9-7C4F-4F24-9362-8DB67CC84379.jpeg

Redigerad av Rolle85

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Rolle85:

Sitter en manuell releaseventil i sidan, den går att öppna med skruvmejsel när motorn är nedtiltad. Den kanske inte är iskruvad ordentligt?

Andra ställen de kan läcka är runt tätningarna runt stavarna som rör sig in och ut. Om jag tittar på din bild så ser jag hydraulolja som läckt (röd olja i det lilla hålet under staven som rör sig in/ut). Se markering: 

 

85F5D8A9-7C4F-4F24-9362-8DB67CC84379.jpeg

Hej! Jag har också noterat detta. Det läcker väldigt lite, men kan ju förklara varför det klarar sig kanske halva säsongen. Det verkar krävas ett specialverktyg för att öppna där, så jag är inte säker på att jag vill ge mig på det själv just nu. Den manuella releaseventilen har jag kontrollerat och den verkar ok!

 

Men om jag vill fylla på, verkar det korrekt som jag skrivit ovan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det låter vettigt. Kör på det. Men går det inte lyfta lite i motorn ( växelhuset) så båda klackarna går i? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...