Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
newwave

Krav på Biocidfri bottenfärg - epoxiprimer med Zink

Rekommendera Poster

Har tidigare tagit bort all bottenfärg och målat med Biltemas epoxiprimer. Har idag ingen bottenfärg då jag ligger i Mälaren.

 

Noterade att Biltemas epoxi innehåller zink (Biltema har kommit med en ny produkt förra året som är zinkfri men jag har den”gamla”)

 

Tror ni detta kan bli ett problem hos båtklubbar?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Peter_K:

Zink i epoxyprimern..? 
Det låter jättekonstigt. 
Mig veterligen är det den här färgen vi pratar om, och det är samma färg jag använde 2013..?

https://www.biltema.se/bat/batvard/epoxi/epoxiprimer-2000042208?gclid=EAIaIQobChMI-s3z_qPy6AIVTYGyCh1MBQWWEAQYASABEgLp9_D_BwE

Yes, köpte denna produkt 2019. 
 

Nu har man mätt och min båt gav höga värden på Zink. Slipade bort allt ända ner till gelcoaten. Känns lite snopet när man trodde att man gjort allt rätt! Läste visserligen inne innehållsförteckningen om jag ska vara ärlig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev Peter_K:

Zink i epoxyprimern..? 
Det låter jättekonstigt. 
Mig veterligen är det den här färgen vi pratar om, och det är samma färg jag använde 2013..?

https://www.biltema.se/bat/batvard/epoxi/epoxiprimer-2000042208?gclid=EAIaIQobChMI-s3z_qPy6AIVTYGyCh1MBQWWEAQYASABEgLp9_D_BwE

  Zinkoxid 0,25-0,5 % står det i databladet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Zinkoxid används för att få vit färg.

Samtidigt är zinkoxid giftigt för vattenlevande organismer.

 

Grundfärg är ingen bra färg att ha ytterst i alla fall, allt fastnar i den. Grundfärg är liksom gjort för att allt ska fastna så bra som möjligt i den.

 

Jag vet inte om det var nödvändigt att ta bort färgen. Personligen hade jag lagt på ett lager lamineringsepoxi utanpå.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Mackey:

Zinkoxid används för att få vit färg.

Samtidigt är zinkoxid giftigt för vattenlevande organismer.

 

Grundfärg är ingen bra färg att ha ytterst i alla fall, allt fastnar i den. Grundfärg är liksom gjort för att allt ska fastna så bra som möjligt i den.

 

Jag vet inte om det var nödvändigt att ta bort färgen. Personligen hade jag lagt på ett lager lamineringsepoxi utanpå.

 

 

Eftersom de mäter gifterna på båtbotten så kan jag inte ”måla” över. Det skulle fortsatt ge utslag. Har lagt 40-50 timmar på att sanera botten.. Måste jag göra något så avslutas mitt båtliv tyvärr :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev newwave:

Eftersom de mäter gifterna på båtbotten så kan jag inte ”måla” över. Det skulle fortsatt ge utslag. Har lagt 40-50 timmar på att sanera botten.. Måste jag göra något så avslutas mitt båtliv tyvärr :(

Såklart kan du lägga över något som spärrar in färgen. Jag hade iofs valt T-Coat, men lamineringsepoxy fungerar. Eller så byter du klubb. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Peter_K:

Såklart kan du lägga över något som spärrar in färgen. Jag hade iofs valt T-Coat, men lamineringsepoxy fungerar. Eller så byter du klubb. 

Absolut!

Det är inte alls samma giftighet på vit färg (zinkoxid) som på äldre färger med ten (TBT).

 

Om du visar vilken grundfärg du använt och vilken "färg" du lagt utanpå grundfätgen så borde det inte vara ett problem att du använt vit grundfärg (med zinkoxid).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...