Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Gäst Jonas

Evinrude 35 HK -77, värmenyper!

Rekommendera Poster

Gäst Jonas

Hej! Jag har flitigt läst alla inlägg om dålig impeller, inget kylvatten osv. Min 35 HK, gick varm förra veckan och värmenöp för att termostaten hade korriderat sönder och den öppnade inte. Jag bytte impeller och valde att inte montera ny termostat. När motorn går nu så kommer kylvatten, men jag upplever det som lite. I de 2 avgashålet sprutar det vatten, men mindre än vad jag tycker att det borde spruta. Kontrollstrålen finns, om än en aning svag. Däremot är vattnet på kontrollstrålen så varm (när man kört fullt i 3 min) att riktigt ryker om den innan den träffar ytan.Problemet är att igår höll den på att nypa igen, den gick tungt, farten sänktes och jag stängde av. Jag upplever också att både kontrollstråle och kylvatten i avgashålen helt eller delvis upphör vid högre varv än halvgas, vet ej om detta är normalt, men jag är skeptisk.Motorns toppkåpa blev dessutom så varm att det inte känns normalt. Min fråga är, om jag bytt impeller, inte har någon termostat, kylkanalerna rensade, topp och termostatlocks packning bytta, skvallervattnets rör och slangar rensade, insugshålen i växelhus rena. Vad kan jag ha glömt att kolla eller byta ut som kan påverka dåligt kylvatten flöde! Bara orginaldelar använda, och motorn är i övrigt mkt välvårdad. Fundering: Kan ett läckage i bussningen mellan impellerhus och vevaxeln (riktning upp, eftersom vatten inte återfinns i växelhuset) eller att impellerhuspackningen läcker, skapa ett sånt stort tryckfall, att det påverkar kylvatten flödet. Jag kollade detta som hastigast genom att koppla spolmuff till växelhuset medans det var isärtaget och rotera för hand i rot.riktningen, visst är det ett visst spill, men det är väl normalt, när det dessutom är under vattentryck? Det är väl typ det enda jag inte bytt. Riktigt tacksam för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst fisken

Hej har din motor blivit så varm att den har nypit då får du nog renovera motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säger som fisken. Har den väl nypit. Har den ju mer eller mindre skurit. Ta ett kompprov. Eller titta på stiften. Kan ju vara toppen som gått. Stiften ska se likadana ut. Inget grått rentvättat stift, inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael Tunberg

på min 6hk evinrude hade förra ägaren satt packningen på fel sida av vattenpumpens metallplatta vilket medförde att den inte kylde tillräckligt och värmenöp, när den kallnade sprutade jag in siliconolja i cylindern och drog loss den, inget problem med kompet efter det och den går som en klocka så har du tur så har det inte hänt något allvarligt, kolla du upp packningen i pumpen och byt impellern om du inte redan gjort det. mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...