Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
cajzell

Masta på

Rekommendera Poster

Hej! Jag skall masta på min lilla Monark 540 imorgon. Jag är ingen tävlingsseglare alls, men tänkte ändå fråga om det finns några enkla tumregler att hålla sig till när man drar i vantskruvarna så att det ändå inte är helt åt skogen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst George

Smörj vantskruvarna Rikta in masten så den står rakt. Den kan luta något bakåt men får aldrig luta framåt. Spänn vantskruvarn så hårt att riggen står utan att glappa i sina fästen. Kontrolera under segel om vant i lä blir slakt. Om det är så dra in hälften av vad som behövs för att spänna den. Den andra biten spänner du på lovart sidan (sidan mot vinden), lämpligen efter att du går på en ny bog. Om du har slaka vant så får du en större belastning på rigg och fästen än om den är åtdragen. Om förstaget inte går upp till toppen (7/8 rigg) då får du inte dra mer i akterstag än att en liten krum finns på masten. Om förstaget går upp till masttopp (masterhed) Spänn så att stagen har ungefär samma spänning som sidovanten. Detta är enkel grundinställning, men det finns en massa finsjusteringar att göra för den som är intresserad. Om masten krumas så blir storseglet planare och då minskar du krängning i hårdare vind. Var noga med att likrännan är rak när du är färdig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får tacka så mycket! Det var precis den typen av tips jag ville ha! Nu åker jag ner och mastar på!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej George Jeg vil bare lige bemærke at der er flere bådtyper som skal have masten lidt fremover bl.a. spækhugger. arda :tant

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det visste jag inte. Det skall visst finnas någon kanotseglare som har framåtlutad mast. Alltid bra att få lära sig nått nytt. Det är undantagen som bekräftar regeln. Gla fortsatt sommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...