Gå till innehåll
söndag 10 augusti 2025
ThomasVikhog

Primäraxel glapp DP-E

Rekommendera Poster

Hej Alla VP skruvare!

Mitt DP drev väsnades lite mer (vid tomgång) än tidigare när båten togs upp i höstas, speciellt i friläge - mindre i backen och inte alls i framåt-drift.

Drevet togs av och allt ser bra ut. Knutkorsen rör sig fint utan glapp. Oljan i drevet är fin utan spån, men med lite svart fett kom med ut (?).

När man snurrar ingående axel till drevet med handen, så går det lätt och fint (lite väsande) i friläge, men klart tyngre i back och framläge. Inget glapp eller läckage någonstans.

Kan det vara primäraxeln lager? Det glappar vertikalt 0,1 mm (inget horisontellt) se bild och film?

Hälsningar Thomas

IMG_2443.JPG

Primäraxel.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Joel,

Tackar för svar. Ja din tråd har jag detaljstuderat redan innan.

Min fråga är när man ska byta detta lager, om det ser bra ut och har fett - inget vatten?

Hälsningar Thomas

Ps. Ja, jag har tur - bara ett lager hos DP-E (det yttre, man kan alltså dra ut axeln med ett specialverktyg).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt såg också fint ut,  men jag hittade en gammal film från mina undersökningar, känner du igen ljudet på Styrbordsidan? :) Sen är det ingen garanti för nånting, men när man har båtan på land så är det inget jättejobb att byta det yttre(enda i ditt fall.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Joel,

Ja det ljudet är det. Det ser ut som du vrider axeln när ljudet uppstår, stämmer det?

Jag har det ljudet när jag trycker upp och ner.

Hälsningar Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2020-02-24 vid 12:28 skrev ThomasVikhog:

Hej Alla VP skruvare!

Mitt DP drev väsnades lite mer (vid tomgång) än tidigare när båten togs upp i höstas, speciellt i friläge - mindre i backen och inte alls i framåt-drift.

Drevet togs av och allt ser bra ut. Knutkorsen rör sig fint utan glapp. Oljan i drevet är fin utan spån, men med lite svart fett kom med ut (?).

När man snurrar ingående axel till drevet med handen, så går det lätt och fint (lite väsande) i friläge, men klart tyngre i back och framläge. Inget glapp eller läckage någonstans.

Kan det vara primäraxeln lager? Det glappar vertikalt 0,1 mm (inget horisontellt) se bild och film?

Hälsningar Thomas

IMG_2443.JPG

Primäraxel.jpg

Det är inte alltid man känner att knutarna är dåliga när man vrider på dem för hand. de här knutarna kändes inte dåliga, men när jag tog isär dem såg de inte alls bra ut. Det var också oljud från övre växeln. Det visade sig att lagerbanorna var såriga.1466274892_IMG_09851.thumb.JPG.5f73a0a13f8ed808fcdd846f325daa14.JPG1466274892_IMG_09851.thumb.JPG.5f73a0a13f8ed808fcdd846f325daa14.JPG490199082_IMG_09831.thumb.JPG.258d120406d2dc38e8be9613b112d595.JPG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Rollen,

Ja, dessa knutkors ska bytas. Men det borde kännas när man roterar ett knutkors i taget (de 30-40graderna som går). Då borde de spåren som nållager-rullarna gjort i banan kännas.

Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
32 minuter sedan skrev ThomasVikhog:

Tack Rollen,

Ja, dessa knutkors ska bytas. Men det borde kännas när man roterar ett knutkors i taget (de 30-40graderna som går). Då borde de spåren som nållager-rullarna gjort i banan kännas.

Thomas

Som jag skrev så känns det inte! Nålarna kanske glider i lagerskålen istället för att rulla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...