ThomasVikhog 146 Postad 24 Februari , 2020 Hej Alla VP skruvare! Mitt DP drev väsnades lite mer (vid tomgång) än tidigare när båten togs upp i höstas, speciellt i friläge - mindre i backen och inte alls i framåt-drift. Drevet togs av och allt ser bra ut. Knutkorsen rör sig fint utan glapp. Oljan i drevet är fin utan spån, men med lite svart fett kom med ut (?). När man snurrar ingående axel till drevet med handen, så går det lätt och fint (lite väsande) i friläge, men klart tyngre i back och framläge. Inget glapp eller läckage någonstans. Kan det vara primäraxeln lager? Det glappar vertikalt 0,1 mm (inget horisontellt) se bild och film? Hälsningar Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 146 Postad 24 Februari , 2020 Här är filmen. IMG_2485.MOV Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joelfrodin 86 Postad 24 Februari , 2020 Så här gjorde jag osäker på om det är likadant för din modell. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 146 Postad 24 Februari , 2020 Hej Joel, Tackar för svar. Ja din tråd har jag detaljstuderat redan innan. Min fråga är när man ska byta detta lager, om det ser bra ut och har fett - inget vatten? Hälsningar Thomas Ps. Ja, jag har tur - bara ett lager hos DP-E (det yttre, man kan alltså dra ut axeln med ett specialverktyg). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joelfrodin 86 Postad 24 Februari , 2020 Mitt såg också fint ut, men jag hittade en gammal film från mina undersökningar, känner du igen ljudet på Styrbordsidan? Sen är det ingen garanti för nånting, men när man har båtan på land så är det inget jättejobb att byta det yttre(enda i ditt fall.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 146 Postad 1 Mars , 2020 Hej Joel, Ja det ljudet är det. Det ser ut som du vrider axeln när ljudet uppstår, stämmer det? Jag har det ljudet när jag trycker upp och ner. Hälsningar Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 579 Postad 1 Mars , 2020 2020-02-24 vid 12:28 skrev ThomasVikhog: Hej Alla VP skruvare! Mitt DP drev väsnades lite mer (vid tomgång) än tidigare när båten togs upp i höstas, speciellt i friläge - mindre i backen och inte alls i framåt-drift. Drevet togs av och allt ser bra ut. Knutkorsen rör sig fint utan glapp. Oljan i drevet är fin utan spån, men med lite svart fett kom med ut (?). När man snurrar ingående axel till drevet med handen, så går det lätt och fint (lite väsande) i friläge, men klart tyngre i back och framläge. Inget glapp eller läckage någonstans. Kan det vara primäraxeln lager? Det glappar vertikalt 0,1 mm (inget horisontellt) se bild och film? Hälsningar Thomas Det är inte alltid man känner att knutarna är dåliga när man vrider på dem för hand. de här knutarna kändes inte dåliga, men när jag tog isär dem såg de inte alls bra ut. Det var också oljud från övre växeln. Det visade sig att lagerbanorna var såriga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 146 Postad 2 Mars , 2020 Tack Rollen, Ja, dessa knutkors ska bytas. Men det borde kännas när man roterar ett knutkors i taget (de 30-40graderna som går). Då borde de spåren som nållager-rullarna gjort i banan kännas. Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 579 Postad 2 Mars , 2020 32 minuter sedan skrev ThomasVikhog: Tack Rollen, Ja, dessa knutkors ska bytas. Men det borde kännas när man roterar ett knutkors i taget (de 30-40graderna som går). Då borde de spåren som nållager-rullarna gjort i banan kännas. Thomas Som jag skrev så känns det inte! Nålarna kanske glider i lagerskålen istället för att rulla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser