Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Flatekan

Nidelv Biam 690 Sport

Rekommendera Poster

Hej. Jag är ny här i forumet. Hoppas på lite hjälp 🙂
Jag har haft båt och båtar, från Eka till Nimbus 26, men nu var det 20 år sedan sista båten gick.
Nu är det "kanske" dags igen, jag har snubblat på en Nidelv Biam 690 Sport 1993.
Motorn är en D3-190 med VPS drev och dubbla rostfria proppar. allt från 2011
Båten ser ut på bilderna att vara i kanonskick, skulle nästan vilja säga på gränsen till Mint Condition
Se bifogade bilder. Men, allt är inte guld som glimmar.
Det jag tänker på är att den byggdes just 1993, i Sverige var det då ganska dåliga tider för alla sk kapitalvaror.

Vi har ett antal Svenska båttillverkare ska undvika tidiga 90-tals båtar från, då man drog ned på material och standarder för att få dem liiiite billigare.
Jag vet inte hur det då var i Norge, om de drabbades av samma ekonomiska bakslag.
Någon här som vet hur det är med den saken?


Eftersom jag är östkustbo, så har jag mera koll på båtar tillverkade i Finland och jag antar att det är lika naturligt att Västkustbor har liiite bättre koll på Norska tillverkare, än vad vi östkust bor har, så hur är Nidelvs allmänna anseende på båtmarknaden och i synnerhet tidiga 90-talare?

 

Sedan har jag en fråga om D3-190 med VPS drev: All service är alltid gjord, allt fungerar till punkt o pricka. Bälgarna utvändigt och invändigt är helt nybytta
Motorn har gått ca 300 timmar. alla serviceutskick från Penta är även dem gjorda det finns kvitton på precis allt och loggbok på allt.
Dock när man googlar på D3, så verkar det vara djävulens present till båtfolket, jag har då aldrig sett så mycket inlägg om problem med den motorn, och alla kan väl inte vara klåpare. Så vad säger ni ska man vända o springa sin väg så fort man ser en D3:a, även om det som i detta fall verkar vara exemplariskt skött?
 

Utrustningslistan är låååång och jag tänkte som sista fråga vad skulle er allmänna uppfattning vara om en prislapp, så där mellan armbåge och knäveck?
3 år gamla kaptensstolar avfjädrade
Klädsel aktersoffa 3 år

Dynor i förpiken inne nu för omklädnad
Trycksatt kallvatten ( Ingen sjövattenpump)
Toa med däckstömning
Alla rutor och rufflucka hela och täta
Kapellet är nu inne på impreg och det är helt helt
Hamnkapellet 2år sedan impreg och är helt
Inga infästningar läckers
Alla infästningar finns kvar tex knapar, fästen till kapellen etc
Elen är helt och fungerande och i god kondition
Alla mätare och knappar fungerar som de ska och mätarna visar som de ska
Allt trä är i magiskt skick
Kylskåp med frysfack 12/220

2 lågigt spritkök

Landström (Master Volt)

Termostatstyrd wallasvärmare

All innebelysning och lantärnor fungerar som de ska
3st AMG batterier

1-2-All batteriomkopplare
Hydraliska trimplan
Bogpropeller
Dusch på badbryggan
Garmin 720
Elektriskt Ankarspel
Akterbord

Badbrygga
Badstege
dubbelaxlad obromsad och ofjädrar 30-trailer 


 

 

 

Från aktern1.png

motorutrymmet1.png

Förarmiljön1.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusan så blankt och, som det verkar, välskött!

Inga svar på dina frågor - men välkommen till MG!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-02-03 vid 12:59 skrev Flatekan:

Hej. Jag är ny här i forumet. Hoppas på lite hjälp 🙂
Jag har haft båt och båtar, från Eka till Nimbus 26, men nu var det 20 år sedan sista båten gick.
Nu är det "kanske" dags igen, jag har snubblat på en Nidelv Biam 690 Sport 1993.
Motorn är en D3-190 med VPS drev och dubbla rostfria proppar. allt från 2011
Båten ser ut på bilderna att vara i kanonskick, skulle nästan vilja säga på gränsen till Mint Condition
Se bifogade bilder. Men, allt är inte guld som glimmar.
Det jag tänker på är att den byggdes just 1993, i Sverige var det då ganska dåliga tider för alla sk kapitalvaror.

Vi har ett antal Svenska båttillverkare ska undvika tidiga 90-tals båtar från, då man drog ned på material och standarder för att få dem liiiite billigare.
Jag vet inte hur det då var i Norge, om de drabbades av samma ekonomiska bakslag.
Någon här som vet hur det är med den saken?


Eftersom jag är östkustbo, så har jag mera koll på båtar tillverkade i Finland och jag antar att det är lika naturligt att Västkustbor har liiite bättre koll på Norska tillverkare, än vad vi östkust bor har, så hur är Nidelvs allmänna anseende på båtmarknaden och i synnerhet tidiga 90-talare?

 

Sedan har jag en fråga om D3-190 med VPS drev: All service är alltid gjord, allt fungerar till punkt o pricka. Bälgarna utvändigt och invändigt är helt nybytta
Motorn har gått ca 300 timmar. alla serviceutskick från Penta är även dem gjorda det finns kvitton på precis allt och loggbok på allt.
Dock när man googlar på D3, så verkar det vara djävulens present till båtfolket, jag har då aldrig sett så mycket inlägg om problem med den motorn, och alla kan väl inte vara klåpare. Så vad säger ni ska man vända o springa sin väg så fort man ser en D3:a, även om det som i detta fall verkar vara exemplariskt skött?
 

Utrustningslistan är låååång och jag tänkte som sista fråga vad skulle er allmänna uppfattning vara om en prislapp, så där mellan armbåge och knäveck?
3 år gamla kaptensstolar avfjädrade
Klädsel aktersoffa 3 år

Dynor i förpiken inne nu för omklädnad
Trycksatt kallvatten ( Ingen sjövattenpump)
Toa med däckstömning
Alla rutor och rufflucka hela och täta
Kapellet är nu inne på impreg och det är helt helt
Hamnkapellet 2år sedan impreg och är helt
Inga infästningar läckers
Alla infästningar finns kvar tex knapar, fästen till kapellen etc
Elen är helt och fungerande och i god kondition
Alla mätare och knappar fungerar som de ska och mätarna visar som de ska
Allt trä är i magiskt skick
Kylskåp med frysfack 12/220

2 lågigt spritkök

Landström (Master Volt)

Termostatstyrd wallasvärmare

All innebelysning och lantärnor fungerar som de ska
3st AMG batterier

1-2-All batteriomkopplare
Hydraliska trimplan
Bogpropeller
Dusch på badbryggan
Garmin 720
Elektriskt Ankarspel
Akterbord

Badbrygga
Badstege
dubbelaxlad obromsad och ofjädrar 30-trailer 


 

 

 

Från aktern1.png

motorutrymmet1.png

Förarmiljön1.png

SkeppOhoj

 

Jag har inte så mycket koll på motorn men båten och generellt norska båtar från 90talet. Jag skulle inte vara orolig över kvalitén. Har ägt 2 och äger nu en tidig 90talare. Upplever att dom är byggda med god kvalité. Jag hat haft Scand och Nidelv och nu har jag en Polar. Samtliga har tjocka och stryktåliga om kanske tunga skrov. Fina detaljer och bra ihopskruvat. 

Den du kikar på ser riktigt fin ut och jag skulle nog inte dra mig för köp.

 

Gällande båtar från öst så kikade jag på en Bella 26 Falcon. Ser fin ut men detaljer i hos Bella är inte alls i nivå som mina Norska båtar. En Aquador 26 från 99-90 är ju inte heller bra då man tillverkade som i, va det Estland, där man "slarvade". 
Så Finska båtar behöver inte vara bra en fast den kommer från ett bra märke.

 

Jag kan start rekommendera en norsk båt.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...