Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Snoilsky

GPS-puck och tablet

Rekommendera Poster

Hej

 

Har en hyttbåt och vill införskaffa ett pålitligt navigationssystem. Använder inte båten så mycket och vill därför investera i en enhet som även kan användas till annat (tablet). Är det någon som vet vilka gps-puckar som är mest pålitliga och snabba? Vill inte kompromissa med säkerhet. Har tidigare hamnat i olustiga situationer pga dålig mottagning på en konventionell plotter för marint bruk.

 

Tablet: så billig som möjligt men ljusstark skärm.

Puck: Behöver ingen skärm eller annat krimskrams. Söker endast pålitlig och snabb GPS-mottagare.

 

Har tittat som hastigast på badelf och Garmin Glo. Lite tveksam till bluetooth (Glo). Känns inte lika stabilt som kabel...

 

Tack på förhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tablet: Går det ens att hitta en sådan i dag utan inbyggd GPS?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

b_syrsa, hoppas att jag ska hitta en puck som är lite snabbare och mer noggrann. Använder idag en ny telefon + abonnemang på Eniro och iSailor men tycker inte att mottagningen och uppdateringsfrekvens är tillräckligt bra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använder en Sony Experia Z2 tab med fem år på nacken och OpenCPN fungerar utmärkt. Har aldrig upplevt problem med mottagning eller uppdatering av GPS. Å andra sidan susar jag normalt fram i ca 5 - 6 knop så det skall mycket till för uppdateringsfrekvensens skall vara ett problem. Och sedan tittar man ju alltid ut och orienterar sig mot öar och jämför med positionen på plattan hur väl det stämmer. Varje gång jag passerar ett fast sjömärke gör jag en "offsetkontroll" mot det.

Skulle aldrig styra helt efter plattan när det finns land i sikte. Plattan är bara en ersättning för papperskorten med automatisk "tumme" som håller koll på var ungefär på kortet jag är.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev b_syrsa:

Använder en Sony Experia Z2 tab med fem år på nacken och OpenCPN fungerar utmärkt. Har aldrig upplevt problem med mottagning eller uppdatering av GPS. Å andra sidan susar jag normalt fram i ca 5 - 6 knop så det skall mycket till för uppdateringsfrekvensens skall vara ett problem. Och sedan tittar man ju alltid ut och orienterar sig mot öar och jämför med positionen på plattan hur väl det stämmer. Varje gång jag passerar ett fast sjömärke gör jag en "offsetkontroll" mot det.

Skulle aldrig styra helt efter plattan när det finns land i sikte. Plattan är bara en ersättning för papperskorten med automatisk "tumme" som håller koll på var ungefär på kortet jag är.

Jag har Sony Xperia tab compact (8") och den är tillräckligt ljusstark för solskensbruk, är vattentät nog, och har GPS med SIRF nånting som gör att den hittar position snabbt och klockrent även under däck. Sen använder jag mobilen som WIFI hotspot för internet, och i värsta fall hissar jag mobilen i masten (i hamn) då mottagningen är skakig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en Huawei MediaPad M5 Lite. Till den införskaffades Sea to summits vattentäta fodral (XXL.se), samt ett för mobilen.

På platta och mobil körs Eniro på sjön, här fås även plotterfunktion och en fattigmans AIS om man abonnerar. Internet kommer att erhållas med en Lintottlåda i masttoppen.

Har inte upplevt några problem med gps-mottagning på telefon eller platta.

 

Det kommer förhoppningsvis bli ett hyffsat och billigt komplement till papperskorten. Tyvärr är jag en hopplös nostalgiker som fortfarande vill rita kryss på en karta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...